  • 1. Data: 2003-11-05 04:30:50
    Temat: Re: Problem z kosztami uzyskania w umowie-zleceniu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, Futro wrote:

    Potnę i poobracam:

    >+ Zamierzam podpisac umowe-zlecenie na wykonanie kalendarzy (ja je
    >+ wykonuje). [...] Kalendarze
    >+ te kupuje po okreslonej cenie w drukarni (ja tylko projektuje),

    Znaczy: kupujesz kalendarze, powiedzmy, "blankietowe" i wpełniasz
    je swoją grafiką czy coś w tym stylu ? Bo dość trudno zrozumieć
    co z nimi robisz :), literalnie wyglądało jakbyś je projektował
    dla potrzeb drukarni uprzednio je w sklepie kupując :]

    >+ w
    >+ zwiazku z tym czy cena tych kalendarzy z vatem czy bez jest tym
    >+ kosztem?

    Zależy kto je kupuje. To tak dla jasności: jeśli kupujesz
    je ty, będąc zwolniony z VAT, to kosztem jest cena brutto.
    Jakbyś robił z "materiału powierzonego" i byłby to koszt
    zleceniodawcy (firmy będącej płatnikiem VAT) - to netto,
    ale byłby to *ich* koszt (i f-ra "na nich").

    >+ Czy moze koszt uzyskania jest narzucony z gory i wynosi 20%

    Tylko jeśli umowa na kwotę niższą niż 146 (albo gdzieś w tej
    okolicy) złotych.
    W pozostałych przypadkach *możesz* rozliczyć koszty
    rzeczywiste. W tym co przedstawiasz - i tak powinieneś
    "trzymać dokumenty zakupu", choćby po to żeby nie narazić
    się na zarzut "wprowadzania do obrotu towaru z niewiadomego
    źródła".

    >+ bez wzgledu na to, ze faktycznie to on wynosi np. 60%?

    Tu uwaga: to co piszę dotyczy *tego roku*.
    W propozycjach na przyszły rok były jakieś limity, nie chce
    mi się sprawdzać czy dotyczyły również kosztów "faktycznie
    ponoszonych" - jeśli tak to byłaby to bzdura kompletna, ale
    co robić...

    >+ Teraz pytanie - kto odprowadza zaliczke na podatek od tej umowy? Ja
    >+ czy Zleceniodawca? Jak wyglada sprawa z kosztami uzyskania?

    Zleceniodawca.
    Ty prezentujesz mu rachunek w stylu:
    +++++
    Należność: 2000 zł
    Koszty uzyskania: 1000 zł
    oświadczam że jestem w posiadaniu dowodów poniesienia kosztów
    zgodnie z art.22.10 ustawy o podatku dochodowym
    Zaliczka 20%: 200 zł
    Do wypłaty: 1800 zł
    -----

    >+ Jesli jednak koszt uzyskania jest podawany w faktycznej wysokosci, to
    >+ jak to ukryc na rachunku dla zleceniodawcy?

    Nie da się, AFAIK.
    Zleceniodawca odpowiada za odprowadzenie zaliczki i musi
    wiedzieć co podałeś do rozliczenia podatku.

    >+ Nie chce, zeby zleceniodawca sie dowiedzial ile place za te
    >+ kalendarze, a jesli to On musi odprowadzac zaliczke na podatek to czy
    >+ mozna to jakos ukryc?czy ja moge placic ta zaliczke?

    Nie.
    Musiałbyś skorzystać z innego pośrednika (DG) który zobowiązałby
    się nie ujawniać twoich rozliczeń :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-11-05 05:57:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, Futro wrote:
    [...opis...]

    Tak wKF: to co opisujesz pasuje nieźle do umowy o dzieło:
    ma powstać kalendarz (w określonym terminie) i za jego
    przekazanie ci płacą.
    Realizujesz *zamówienie* :), nie zlecenie :)
    Z p. widzenia podatku różnica żadna, tak dla porządku.

    [...]
    >+ Szkoda tez, ze zleceniodawca pozna koszt zakupu materialow ponoszony przeze
    >+ mnie. Mam nadzieje, ze sie nie rozmysli ;)

    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-11-05 07:04:04
    Od: "Futro" <k...@W...onet.pl>

    Zamierzam podpisac umowe-zlecenie na wykonanie kalendarzy (ja je
    wykonuje). Jestem studentem studiow zaocznych, wiec nie place Zusu.
    Teraz pytanie - kto odprowadza zaliczke na podatek od tej umowy? Ja
    czy Zleceniodawca? Jak wyglada sprawa z kosztami uzyskania? Kalendarze
    te kupuje po okreslonej cenie w drukarni (ja tylko projektuje), w
    zwiazku z tym czy cena tych kalendarzy z vatem czy bez jest tym
    kosztem? Czy moze koszt uzyskania jest narzucony z gory i wynosi 20%
[...]
    mozna to jakos ukryc?czy ja moge placic ta zaliczke?Jak to uregulowac
    w umowie?

    Troche zagmatwanie to napisalem, ale mam nadzieje, ze ktos odpowie na
    te pytania

    Pozdro

    Artur

  • 4. Data: 2003-11-05 10:43:29
    Od: "Futro" <k...@W...onet.pl>

> [...]
    > co z nimi robisz :), literalnie wyglądało jakbyś je projektował
    > dla potrzeb drukarni uprzednio je w sklepie kupując :]

    Rzeczywiscie napisalem tak, ze ciezko dojsc, wiec jeszcze raz - prowadze
    dzialalnosc typu agencja reklamowa. Mam wiec jakiegos klienta, ktory zamawia u
    mnie kalendarze razem z projektem. Ja wykonuje projekt i przesylam go do
    drukarni, ktora na moje zlecenie je drukuje i przysyla do mnie. Potem ide z
    tymi kalendarzami do klienta i wreczam je mu, a on placi stawke jaka
    ustalilismy w umowie-zleceniu.

> [...]
    > zleceniodawcy (firmy będącej płatnikiem VAT) - to netto,
    > ale byłby to *ich* koszt (i f-ra "na nich").

    Ja kupuje te kalendarze, wiec dla mnie koszt to cena brutto,

> [...]
    > Koszty uzyskania:    1000 zł
    > oświadczam że jestem w posiadaniu dowodów poniesienia kosztów
    > zgodnie z art.22.10 ustawy o podatku dochodowym

    Dzieki za przykladowy rachunek.

    Szkoda tez, ze zleceniodawca pozna koszt zakupu materialow ponoszony przeze
    mnie. Mam nadzieje, ze sie nie rozmysli ;)

    Pozdro i wielkie dzieki za odpowiedz
    Artur