  • 1. Data: 2009-06-24 09:22:03
    Temat: Darowizna mieszkania dzieciom - coś się zmieniło?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Mój ojciec chce przekazać mieszkanie (spółdzielcze własnościowe) mojej
    siostrze i jej mężowi. Jeszcze niedawno było tak, że jeśli mieszkanie
    spełniało odpowiednie warunki (powierzchnia mniejsza niż 100m2 czy jakoś
    tak) i oboje obdarowywani nie posiadali swoich własnych mieszkań/domów,
    podatek od darowizny był umarzany.

    Tymczasem wczoraj notariusz do którego ojciec się wybrał by dopytać o
    szczegóły operacji stwierdził, że bez płacenia złodziejskiego podatku może
    darować mieszkanie jedynie córce.

    Czyżby coś się zmieniło w tej kwestii (np. z powodu mieszania przy
    meldunkach), czy też trafił na niedouczonego notariusza?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 2. Data: 2009-06-24 09:36:59
    Od: "rebevonrebe" <r...@y...de>

    czyli Twoja siostra nie jest córką Twojego ojca ?
    bo darowizna jest zwolniona z podatku (na pewno w przypadku zstępnych -
    czyli dzieci).

  • 3. Data: 2009-06-24 09:38:19
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Raczej ojciec zrobił niedouczonego syna.
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2009-06-24 09:43:39
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 11:36:59 +0200, rebevonrebe napisał(a):

    > czyli Twoja siostra nie jest córką Twojego ojca ? bo darowizna jest
    > zwolniona z podatku (na pewno w przypadku zstępnych - czyli dzieci).

    A przeczytałeś post, na który odpowiadasz?

  • 5. Data: 2009-06-24 09:52:19
    Od: spp <s...@o...pl>

    Jacek Osiecki pisze:

> [...]
    >
    > Czyżby coś się zmieniło w tej kwestii (np. z powodu mieszania przy
    > meldunkach), czy też trafił na niedouczonego notariusza?

    Zmieniło. Notariusz powiedział prawdę.

    Jest bardzo proste wyjście z tej sytuacji.

    --
    spp

  • 6. Data: 2009-06-24 12:02:18
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

> [...]
    >
    > Tymczasem wczoraj notariusz do którego ojciec się wybrał by dopytać o
    > szczegóły operacji stwierdził, że bez płacenia złodziejskiego podatku może

    Sa rozne rodzaje zwolnienia z podatku od darowizn.

    1. Calkowite zwolnienie w przypadku darowizny w scisle okreslonej
    grupie bliskich osob. Tutaj zalicza sie relacja ojciec-corka, ale juz
    nie tesc-ziec. Zwolnienie jest calkowite niezaleznie od wartosci
    darowizny, nie ma warunku mieszkania w tym lokalu ani zadnego
    innego.

    2. Zwolnienie "mieszkaniowe" w przypadku darowizny dla osob z tzw. I
    grupy. Tutaj zalicza sie relacja tesc-ziec. To zwolnienie jest
    obwarowane licznymi ograniczeniami co do powierzchni lokalu, wymogu
    zamieszkania, nieposiadania innego mieszkania, restrykcji do do
    sprzedazy lokalu etc. Ale jest.

    http://wyborcza.pl/1,76842,6657967,Podatki_od_spadko
    w.html

    Jest tez wariant taki, ze darowizna jest tylko dla corki, a corka
    przekazuje do majatku wspolnego malzonkow. Ale to juz sie trzeba
    prawnika zapytac, jak dokladnie to zrobic, zeby urzad skarbowy nie
    zinterpretowal tego jako podlegajacego podatkowi.

    MJ

  • 7. Data: 2009-06-24 12:13:00
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 11:52:19 +0200, spp napisał(a):
    > Zmieniło. Notariusz powiedział prawdę.
    > Jest bardzo proste wyjście z tej sytuacji.

    Jak miło że je opisałeś...

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 8. Data: 2009-06-24 12:18:31
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 14:02:18 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

    > Sa rozne rodzaje zwolnienia z podatku od darowizn.

    [...]

> [...]
    > obwarowane licznymi ograniczeniami co do powierzchni lokalu, wymogu
    > zamieszkania, nieposiadania innego mieszkania, restrykcji do do

    Gdzie w tym artykule jest o tej drugiej opcji? Nie widzę, a sprawa rozbija
    się o to, że notariusz twierdzi jakoby tej drugiej opcji nie było.

> [...]
    > prawnika zapytac, jak dokladnie to zrobic, zeby urzad skarbowy nie
    > zinterpretowal tego jako podlegajacego podatkowi.

    Tyle że w tej opcji dochodzi też zdublowanie wszystkich opłat - dla
    notariusza, za zmiany w księgach wieczystych czy gdzie tam jeszcze...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 9. Data: 2009-06-24 12:19:19
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 11:38:19 +0200, ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Raczej ojciec zrobił niedouczonego syna.

    Czyżbyś był notariuszem, że tak bronisz ich kompetencji?

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 10. Data: 2009-06-24 12:39:03
    Od: spp <s...@o...pl>