  • 1. Data: 2009-04-13 12:14:51
    Temat: Dofinansowanie studiów
    Od: "Niwaldki" <n...@o...eu>

    Witam,

    Zakład pracy skierował mnie na studia. Czy potrąci mi on podatek dochodowy
    za zwrot czesnego, które zapłaciłam za semestr?

    Czekam na konstruktywną odpowiedź.
    Pozdrawiam
    Beata.

  • 2. Data: 2009-04-14 06:00:29
    Temat: Re: Dofinansowanie studiów
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Niwaldki" <n...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Zakład pracy skierował mnie na studia. Czy potrąci mi on podatek dochodowy
    > za zwrot czesnego, które zapłaciłam za semestr?

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych:

    Art.21.1. Wolne od podatku dochodowego są:

    90) wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez
    pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego
    pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu
    szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących
    pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje
    zawodowe w formach pozaszkolnych

    Odrębne przepisy to m.in.:

    Rozporządzenie z 12.10.1993

    Zasady i warunki podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia
    ogólnego dorosłych (DzU 103, poz.472)

    A w nim masz m.in.:

    § 4. 1. Pracownikowi, który podejmuje naukę w szkole na podstawie
    skierowania zakładu pracy, przysługują urlop szkoleniowy i zwolnienia z
    części dnia pracy w wymiarach określonych w § 7, płatne według zasad
    obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.

    2. Zakład pracy może przyznać pracownikowi, o którym mowa w ust. 1,
    dodatkowe świadczenia, a w szczególności:

    1) zwrócić koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia na zasadach
    obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, o ile nauka
    odbywa się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania i miejsce pracy
    pracownika,

    2) pokryć koszty podręczników i innych materiałów szkoleniowych,

    3) pokryć opłaty za naukę, pobierane przez szkołę,

    4) udzielić dodatkowego urlopu szkoleniowego.

    Odpowiedź na Twoje pytanie brzmi więc: nie.

    pozdr,

    m.w.