  • 1. Data: 2005-06-02 20:26:53
    Temat: Dwie faktury (UE oraz PL) na raz dostarczony towar - problem
    Od: "SebaeL" <s...@p...onet.pl>

    W czerwcu, lipcu i sierpniu ubiegłego roku dokonałem trzech zakupów tkanin
    na potrzeby wykonywanego zlecenia. Producentem tkanin jest zagraniczna firma
    z UE, mająca przedstawicielstwo w Polsce. Pierwsza partia została
    dostarczona bezpośrednio z zagranicy, poprzedzona przedpłatą - przelewem na
    konto producenta - okreslonej kwoty w Euro. Została wystawiona faktura przez
    producenta, a tym samym moja księgowość przeprowadziła wszelkie procedury
    zwiazane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru.
    Druga i trzecia partia zostały juz dostarczone za pośrednictwem polskiego
    przedstawiciela - wystawił on faktury PL - do wartosci towaru w zł doliczony
    został VAT.
    I tu pojawił się problem - po odebraniu II partii, zapłaceniu za towar
    polskiej firmie, otrzymałem drugą fakturę na ten sam towar, wystawioną
    bezpośrednio przez zagranicznego producenta. Poinformowany o tej sytuacji
    przedstawiciel na Polskę powiedział, że tę sprawę odkręcił i że faktura
    została anulowana, a mój egzemplarz mogę potargać (czego nie zrobiłem).
    Po kilku miesiącach, już w tym roku, zgłosiła się do mnie kancelaria prawna
    z Warszawy, domagając się zapłaty należności za towar! W ramach wyjaśnień
    przefaksowałem im fakturę PL, wystawiona przez polską firmę, wraz z dowodem
    zapłaty ww. należności. Sprawa miała miejsce w marcu - urzednik kancelarii
    powiedział, że prześlą ww dokumenty klientowi i jeśli nie beda się
    kontaktować, to sprawa jest zamknieta.
    Wczoraj otrzymałem wezwanie z Urzedu Skarbowego. Okazało się, że w rejestrze
    US odnotowane jest dokonane przeze mnie jakoby nabycie towaru ktore nie
    zostało zgłoszone do urzędu. Natomiast w rejestrach nadal figuruje faktura
    która jakoby została anulowana. Podczas rozmowy poinformowałem urzedniczkę o
    całej sytuacji - jutro mam jeszcze donieść kopię polskiej faktury (od
    przedstawiciela) oraz potwierdzenie realizacji przelewu za ww. towar.
    Jakie mogę mieć problemy? Jakie US ma podstawy do ukarania mnie za coś,
    czemu nie zawiniłem, a co jest skutkiem pomyłki, tudzież złej woli robiacego
    przekręt polskiego dystrybutora?
    Fakty:
    - polska firma to samodzielny podmiot - właścicielem jest polski obywatel -
    nie jest to filia producenta;
    - towar został dostarczony przesyłka z magazynu przedstawiciela na terenie
    polski;
    - została wystawiona normalna faktura VAT, ktora została w całości zapłacona
    na drugi dzień po dostawie;
    - nigdy nie podpisywałem faktury producentowi ani nie wystawiałem
    upoważnienia do wystawiania faktur VAT bez podpisu;
    - jedyne potwierdzenie odbioru podpisane przeze mnie, to list przewozowy
    firmy kurierskiej, dostarczajacej tkaninę na terenie polski - ta dostawa
    została opłacona na podstawie faktury (powyżej, podpunkt 3)
    Czyli wygląda to w ten sposób, że wystawiono na mnie fakturę której nie
    podpisałem, towaru nie dostarczono, a ktoś każe mi płacić i jeszcze US żąda
    ode mnie podatku ;)

    seba
    --
    BORDO - WSZYSTKO CZEGO POTRZEBUJESZ