  • 1. Data: 2005-06-02 12:47:06
    Temat: Wyrok, wyrownanie, dochod i podatek
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!
    Emeryt procesował się z ZUSem i wygrał sprawę. W wyroku sąd nakazał
    wypłacenie wyrównania sięgające poprzedniego roku podatkowego. Nadto
    zmieniony został (z datą wsteczną) rodzaj świadczenia (na rentowe), a w
    konsekwencji wymiary należnych składek, zaliczek, dochodów itd
    uwzględniane przy rozliczeniu podatkowym. Jak ZUS powinien uwzględnić te
    zmiany w zaświadczeniu o dochodach do celów rozliczeń podatkowych? Czy
    powinna zostać przeprowadzona korekta zeznania podatkowego za miniony rok?
    Piotr

  • 2. Data: 2005-06-02 13:11:30
    Temat: Re: Wyrok, wyrownanie, dochod i podatek
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotr Fonon wrote:
> [...]
    > zmiany w zaświadczeniu o dochodach do celów rozliczeń podatkowych? Czy
    > powinna zostać przeprowadzona korekta zeznania podatkowego za miniony rok?

    zus uwzględni to na pit w tym roku, bo pieniądze de facto zostaną
    wypłacone w tym roku.
    Liczy się data fizycznego wypłacenia pieniędzy, a nie za jaki okres się
    należą.

  • 3. Data: 2005-06-02 13:32:26
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    witek wrote:
    > zus uwzględni to na pit w tym roku, bo pieniądze de facto zostaną
    > wypłacone w tym roku.
    > Liczy się data fizycznego wypłacenia pieniędzy, a nie za jaki okres się
    > należą.
    Jednak specyfika tej sprawy polega na tym, że gdyby podatnik otrzymywał
    należne świadczenia od razu, a nie po wyroku, jego obowiązania wobec
    kasy chorych i urzędu skarbowego byłyby zupełnie inne. Np. w minionym
    roku nadpłacona została składka na kasę chorych (jak ją odzyskać), a
    obecnie dochód do opodatkowania spadł praktycznie do zera - w
    konsekwencji podatnik nie może skorzystać z odliczeń od podatku. Ponosi
    zatem dodatkowe straty. Co zrobić z tym fantem?
    Piotr

  • 4. Data: 2005-06-03 07:19:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Jun 2005, Piotr Fonon wrote:

> [...]
    > + chorych i urzędu skarbowego byłyby zupełnie inne. Np. w minionym roku
    > + nadpłacona została składka na kasę chorych (jak ją odzyskać)

    ...przecież to będzie zmartwienie płatnika, czyl ZUSu, prawda ?
    Ma oddać to co zabrał...

    > + a obecnie
    > + dochód do opodatkowania spadł praktycznie do zera - w konsekwencji podatnik
    > + nie może skorzystać z odliczeń od podatku.

    OBECNIE spada (w tym roku) czy wydaje ci się że *za zeszły rok* spada ?
    Wygląda na to że nie chcesz łyknąć takiego tłumaczenia:
    - w zeszłym roku ZUS wypłacił nienależne dochody a nie wypłacił
    należnych
    - podatki i składki zostały naliczone od "nienależnych"
    - jest wyrok i ZUS ma "odkręcić"
    - należne a wypłacone w zeszłym roku świadczenia zostają w tym
    roku *wypłacone* i liczą się w tym roku do *przychodu* !
    - nienależne a wypłacone w zeszłym roku świadczenia zostają
    w tym roku *potrącone* i się je *odlicza* w tym roku od
    przychodu !

    Rzuć okiem na art. 37.1a.3.b :) i ew. podobne miejsca w ustawie:
    ++++
    1a. Przy dokonywaniu rocznego obliczenia podatku, o którym mowa
    w ust. 1, płatnik:
    3) na wniosek podatnika odlicza od dochodu:
    a) (uchylona)

    b) zwrócone płatnikowi świadczenia, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5
    - jeżeli nie zostały one potrącone od dochodu przy poborze zaliczek,
    ----

    Być może nie ten - ale któryś podobnie brzmiący przepis będzie miał
    zastosowanie.

    > + Ponosi zatem dodatkowe straty. Co zrobić z tym fantem?

    Rozumiem iż wyjdzie że *w tym* roku czegoś nie da się odliczyć ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-06-03 08:53:26
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > ...przecież to będzie zmartwienie płatnika, czyl ZUSu, prawda ?
    > Ma oddać to co zabrał...
    Jak na razie, to nie chce oddać tego, co nadpłacił do NFZ :|
    Rozumiem, że powinien.

    > OBECNIE spada (w tym roku) czy wydaje ci się że *za zeszły rok* spada ?

    Rozliczenie w tym roku dotyczy roku poprzedniego - więc dochód spadł.
    Wyrok zapadł w zeszłym roku i dotyczył lat 2003-2004.

> [...]
    > należnych
    > - podatki i składki zostały naliczone od "nienależnych"

    Tak jest.

    > - należne a wypłacone w zeszłym roku świadczenia zostają w tym
    > roku *wypłacone* i liczą się w tym roku do *przychodu* !

    Tego nie rozumiem. Z należnymi i wypłaconymi świadczeniami nie ma
    problemu. Chyba chodzi o "należne, a niewypłacone".

    > - nienależne a wypłacone w zeszłym roku świadczenia zostają
    > w tym roku *potrącone* i się je *odlicza* w tym roku od
    > przychodu !

    Aha. To chciałem m.in. wiedzieć.

    > Rzuć okiem na art. 37.1a.3.b :)

    Dzięki, rzucę.

    > Rozumiem iż wyjdzie że *w tym* roku czegoś nie da się odliczyć ?

    Tak jest. A inwestycje zostały poczynione z nadzieją rychłego zwrotu
    części kosztów. Sprawa przeciąga się o rok. Jeszcze raz podkreślam, że
    gdyby świadczenia były wypłacane na bieżąco (ZUS uznałby roszczenie)
    odpisy byłyby możliwe.

    Do tego dochodzi jeszcze jeden problem. Skala podatkowa jest nieliniowa
    w związku z czym bilans zwiększonego podatku w jednym roku i
    zmniejszonego w drugim nie wychodzi na zero (być może nawet z korzyścią
    dla podatnika). Czy tym nie należy się martwić?

    Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam,
    Piotr

  • 6. Data: 2005-06-03 11:38:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jun 2005, Piotr Fonon wrote:

> [...]
    > + Rozliczenie w tym roku dotyczy roku poprzedniego - więc dochód spadł.
    > + Wyrok zapadł w zeszłym roku i dotyczył lat 2003-2004.

    No to już całkiem skołowany jestem :)
    Ale rozumiem że mimo to wykonanie wyroku ma miejsce w *tym* roku ?
    [...]
> [...]
    > + Tego nie rozumiem. Z należnymi i wypłaconymi świadczeniami nie ma problemu.
    > + Chyba chodzi o "należne, a niewypłacone".

    Oczywiście. Mój błąd, zacząłem się w negacjach gubić :(

    [...]
> [...]
    > + świadczenia były wypłacane na bieżąco (ZUS uznałby roszczenie) odpisy byłyby

    To nie mam pojęcia.
    Podobnie jak w sprawie "skali nieliniowej" może powstać roszczenie
    cywilne: skoro można wykazać że z powodu działalnia ZUSu pojawiła się
    wymierna strata (trzeba ją wyliczyć) IMO przysługuje prawo do
    odszkodowania.
    Ale z tym też na .prawo :)

    ...jak "z korzyścią" to raczej nie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-06-03 13:31:03
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > No to już całkiem skołowany jestem :)
    > Ale rozumiem że mimo to wykonanie wyroku ma miejsce w *tym* roku ?

    Dla porządku. Wyrok zapadł w zeszłym roku. Wykonanie też w zeszłym.
    Rozliczenie podatkowe miało miejsce w tym roku i w tym roku okazało się,
    że nastąpiły zmiana w kwalifikacji kwot wpłacanych na konto
    (emeryci/renciści otrzymują tzw. odcinki na których są uwidocznione
    składniki). Reszta jest taka jak piszesz. Należny dochód został
    pomniejszony o nienależny z poprzedniego roku. To właśnie m.in. budziło
    moje wątpliwości.
    Rozumiem, że procedura jaką zastosował ZUS była właściwa, a ew. starty
    to inna para kaloszy (wyjąwszy nadpłacone składki zdrowotne).
    Wielkie dzięki i pozdrawiam,
    Piotr