  • 1. Data: 2002-04-14 15:13:31
    Temat: Dzierżawa
    Od: <m...@p...onet.pl>

    Czy dzierżawiąc urządzenie nie prowadząc DG należy składać PIT-5?
    Czy to w ogóle jest dzierżawa?

    Treść umowy

    Umową wypożyczenia aparatu diagnostycznego.
    1, właściciel bedzie otrzymywać 40% kwoty za wykonaną za pomocą aparatu usługę
    2, właściciel deklaruje że połowa otzrymanej od wypożyczającego kwoty stanowi
    przychód a druga połowa stanowi koszty związane z eksploatacją aparatu.
    3, Udtala się comiesięczne rozliczanie stron uamwaijących się między 1 a 10
    dniem kolejnego miesiąca.
    4, Zmiany umowy wymagają formy pisemnej.
    5, Umowa jest na czas nieokreślony.
    6, Umowa jest w 2 jednobrzmiących egzemplarzach.
    7. Umowa wchodzi w życie z dn.....

    Dziękuję za wszelkie sugestie.
    Sprawa dotyczy mojej rodziny którą rozliczam rocznie. Oni podaja mi kwotę jaką
    mam wpisać w pozycję najem i dzierżawa w PIT 36. Nie wiem co o tym mysleć.
    Magda

  • 2. Data: 2002-04-15 07:34:31
    Temat: Re: Dzierżawa
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 14 Apr 2002 m...@p...onet.pl wrote:

    >+ Czy dzierżawiąc urządzenie nie prowadząc DG należy składać PIT-5?

    IMHO *niemal* we wszystkich praypadkach kontaktu osoby bez DG
    z firmą - płatniekiem (i składającym info o zaliczce) podatku
    jest firma. Nie piszesz komu dzierżawisz !

    >+ Czy to w ogóle jest dzierżawa?

    Chyba tak... bo jeśli nie - to co ?? ;)
    (zresztą - za 'wypożyczenie' też można brać pieniądze !)
    >+ Umową wypożyczenia aparatu diagnostycznego.

    -:)

    [...]
    >+ 2, właściciel deklaruje że połowa otzrymanej od wypożyczającego kwoty stanowi
    >+ przychód a druga połowa stanowi koszty związane z eksploatacją aparatu.

    To jakiś nowy typ ryczałtu, o którym US dowie się od was ??!
    IMHO KUP to KUP - albo jest ustawowo dopuszczony ryczałt, albo
    jest ustawowo dopuszczone odliczanie rzeczywistych kosztów.
    Koszty na podstawie "deklaruję połowę" są dopuszczone np. dla
    dzieł autorskich - o aparatach nie słyszałem ;)

    [...]
    >+ 5, Umowa jest na czas nieokreślony.

    Przyzwoitość nakazuje wpisanie "przewiduje się rozwiązanie
    umowy <warunki>..." (np. z 3-miesięcznym wypowiedzeniem)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-04-15 12:55:57
    Od: <m...@p...onet.pl>

    > IMHO *niemal* we wszystkich praypadkach kontaktu osoby bez DG
    > z firmą - płatniekiem (i składającym info o zaliczce) podatku
    > jest firma. Nie piszesz komu dzierżawisz !

    Firmie która jest na ryczałcie ...

    ciach

    > To jakiś nowy typ ryczałtu, o którym US dowie się od was ??!
    > IMHO KUP to KUP - albo jest ustawowo dopuszczony ryczałt, albo
    > jest ustawowo dopuszczone odliczanie rzeczywistych kosztów.

    hmm z tego co słyszałam US już wie, bo umowa została złożona w US (???) po co
    komu. To przerasta moją znajomość prawa a właściciel tegoż aparatu w zasadzie
    nic nie wie (???) ponad to co mi przekazał, a ja przekazałam Wam - niewiele
    tego wiem dlatego sama nie umiem sobie tego w logiczny sposób poukładać.

    > Koszty na podstawie "deklaruję połowę" są dopuszczone np. dla
    > dzieł autorskich - o aparatach nie słyszałem ;)

    Ja też nie....

    Tylko jak odliczyć żeczywiste koszty - jak ten kto wypożycza/dzierżawi nie ma
    DG?
    Ale za to zgłaszał z US, że nie będzie płatnikiem VAT.

    > [...]
    >
    > Przyzwoitość nakazuje wpisanie "przewiduje się rozwiązanie
    > umowy <warunki>..." (np. z 3-miesięcznym wypowiedzeniem)

    Może i nakazuje, ale jak nie jest napisane to chba stosują się do tego przepisy
    ogólne (kodeks cywilny?), więc tu nie widzę problemu.
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    POzdrawiam
    Magda

  • 4. Data: 2002-04-15 14:49:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 15 Apr 2002 m...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >+ > z firmą - płatniekiem (i składającym info o zaliczce) podatku
    >+ > jest firma. Nie piszesz komu dzierżawisz !
    Acha.
    Przyznaję że czuję się przygwożdżony, może ktoś inny wie jak to jest
    z wypożyczeniem... ! (ale zaliczki i tak odprowadzi firma - jak
    na mój gust)
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Tylko jak odliczyć żeczywiste koszty - jak ten kto

    Możliwość odliczania rzeczywistych kosztów NIE jest związana
    z DG :) Wiem, wiele osób wyciąga taki wniosek z faktu, że
    umowa o pracę tak nie pozwala; ale już np. umowa o dzieło
    POZWALA zaliczyć do KUP rzeczywiste koszty ! (pozbierać rachunki
    i odliczyć od przychodu) I odliczenia dokonuje wykonawca
    będący osobą fizyczną (a nie firma dla której robi)

    >+ Ale za to zgłaszał z US, że nie będzie płatnikiem VAT.

    Być może słusznie.
    Kwestia "wypożyczania" przez osoby fizyczne ostatnio przewijała
    się tylko w formie wynajmu pomieszczeń - wtedy "postępowanie
    antyVATowe" byłoby słuszne. Jak z wypozyczaniem wyposażenia
    lub środków trwałych... nie wiem :(
    (na zdrowy rozum - skoro mogę kupić od OF, to wypożyczyć
    też powinienem móc)

    Pozdrowienia, Gotfryd