  • 1. Data: 2004-04-18 21:49:22
    Temat: Dzierżawa działek rolnych w rodzinie a podatek
    Od: Piotr Piatkowski <k...@c...pl>

    Znalazłem w archiwum sporo na temat użyczenia mieszkania (lub jego części)
    w rodzinie - wtedy nie ma obowiązku opłacenia podatku dochodowego.

    Czy pod to samo podlegają nieruchomości rolne? Jesteśmy z żoną
    właścicielami kilku hektarów działek rolnych, jednak faktycznym
    użytkownikiem są teściowie. Ze względu na różne sprawy formalne (ostatnio
    np. dopłaty) chcielibyśmy podpisać z nimi umowę dzierżawy i w ten sposób
    umożliwić im pełne zarządzanie tymi nieruchomościami (czyli z jednej strony
    - opłacanie podaktu, z drugiej - pobieranie dopłat z UE, dodatku do paliwa
    do ciągnika, itd...).

    Czy można podpisać umowę dzierżawy z kwotą "0 zł" czy musi być jakaś realna
    kwota? I czy w każdym z tych wypadków wydzierżawiający musi od tego
    przychodu opłacić podatek dochodowy?

    --
    Piotr Piątkowski, Kraków
    perl -le 's**02).4&9%4^[./4(%2^0%2,^([#+%2&**y%& -;^[%"`-{ a%%s%%$_%ee'

  • 2. Data: 2004-04-19 06:55:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Apr 2004, Piotr Piatkowski wrote:

> [...]
    >+
    >+ Czy pod to samo podlegają nieruchomości rolne?

    Hm... A nie mogłeś popatrzeć co zapisano w powołanych przepisach ? ;)
    Tam jest coś takiego:
    +++
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny [...] nie ustala się wartości czynszowej tej
    nieruchomości [...]
    ---

    Jak na mój gust nie ma podziału ze względu na "rodzaj" nieruchomości !

    >+ Czy można podpisać umowę dzierżawy z kwotą "0 zł"

    IMHO nie.
    Poczytaj K.C. przepisy ogólne do najmu i dzierżawy (art. 659 i dalsze)
    oraz dzierżawę (art. 693 i dalsze):
    "Przez umowę dzierżawy [...] a dzierżawca zobowišzuje się płacić
    wydzierżawiającemu umówiony czynsz."
    ... i do tego użyczenie od art. 710.

    Jak na mój gust to jest użyczenie. Umowa *może* zawierać prawa
    dzierżawcy, aczkolwiek.... aczkolwiek ja bym się zastanowił.
    Wiesz co może dzierżawca ? "Działać jak właściciel" !
    Może np. "zmienić przeznaczenie rzeczy", może "oddać dalej
    w najem"... (czego najemca ani biorący w użyczenie domyślnie,
    tj. 'o ile w umowie nie powiedziano inaczej' NIE mogą !).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-04-20 07:37:59
    Od: Piotr Piatkowski <k...@c...pl>

> [...]
    > nieruchomości [...]
    > ---
    >
    > Jak na mój gust nie ma podziału ze względu na "rodzaj" nieruchomości !

    No tak, do tego też doszedłem - chociaż tu jest problem, bo ja tej ziemi
    nie używam "na własne potrzeby lub potrzeby członków rodziny". Generalnie,
    chodziło mi raczej o to co poniżej:

> [...]
    > w najem"... (czego najemca ani biorący w użyczenie domyślnie,
    > tj. 'o ile w umowie nie powiedziano inaczej' NIE mogą !).

    Oczywiście, przecież opisywałem sytuację dość jasno - chodzi mi właśnie o
    takie prawa, coś jak pełne pełnomocnictwo do rachunku, żebym nie musiał
    biegać do gminy co i rusz podpisywać jakiegoś papierka, szczególnie że
    mieszkam w innym mieście.

    --
    Piotr Piątkowski, Kraków