  • 1. Data: 2008-05-16 12:45:20
    Temat: EW a EST - wady i zalety
    Od: Quental <a...@g...com>

    Witajcie!

    W maju po raz pierwszy zdarzyl mi sie zakup czegos, co kosztuje
    wiecej, niz 1500, a mniej niz 3500 netto. Przez jakis czas oczywiste
    mi sie wydawalo, ze najlepiej to wrzucic w EW i z glowy. Ale po
    przeczytaniu kilku ostatnich postow dotyczacych tej tematyki juz taki
    pewny nie jestem...

    W zwiazku z tym chcialbym zrobic tu male podsumowanie i poprosic
    szanownych grupowiczow o potwierdzenie, ze dobrze kombinuje,
    ewentualnie zwrocenie uwagi na cos, co byc moze przeoczylem.

    Zaleta wpisania takiego zakupu w EST jest:
    - szybszy zwrot VAT (akurat w moim przypadku wchodzi w gre)
    - przy zamknieciu firmy nie wchodzi do podatku dochodowego (nie
    trzeba kombinowac z likwidacja czy ze sprzedawaniem)

    Natomiast zaleta wpisania w EW jest wlasciwie jedynie to, ze jest to
    nieco prostsze (nie ma np. zabawy z KST).

    Wpisanie w EW czy w EST nic nie zmienia z punktu widzenia VAT przy
    zamknieciu firmy.

    Czy jest jeszcze cos?

    Bo jesli nie, to ewidentnie lepiej to wrzucic w EST, zamortyzowac raz
    a dobrze i przestac sie martwic...

    Pozdrowienia,

  • 2. Data: 2008-05-16 18:14:38
    Temat: Re: EW a EST - wady i zalety
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 May 2008, Quental wrote:

    > Zaleta wpisania takiego zakupu w EST jest:
    > - szybszy zwrot VAT (akurat w moim przypadku wchodzi w gre)

    Znaczy US musi *fizycznie* zwrócić ten VAT?
    Raptem jakieś pięć czy sześć stów?

    > Czy jest jeszcze cos?

    Ewentualna sprawa "ulepszenia podatkowego".
    Na korzyść EST, gdzie sposób postępowania jest jasny i prosty.
    W przypadku ew. "ulepszenia", czyli np. zakupu części funkcjonalnie
    nowej (a nie wymiany starej) do czegoś co zaliczono do wyposażenia,
    a w wyniku ulepszenia podatkowego przekroczy limit 3500 zł WP, nie
    ma jasnej drogi postępowania.
    W przypadku np. komputera (do którego ktoś dokupi kiedyś monitor
    za 5000 zł albo siakiś inny drogi interface) lub fotoaparatu
    (do którego obiektyw wart kilka razy tyle nie jest specjalnie
    trudnym do spotkania wyczynem) zdecydowanie lepiej (IMO)
    przewidzieć "zapas".
    No chyba że ma się już inne kompy lub fotosprzęty "na stanie"
    i jest do czego dopisywać :)

    > Bo jesli nie, to ewidentnie lepiej to wrzucic w EST,

    "Tyż prowda"!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-05-16 19:43:47
    Od: Quental <a...@g...com>

    > Ewentualna sprawa "ulepszenia podatkowego".

    O widzisz! To niewatpliwie moze sie przydac!

    > "Tyż prowda"!

    Aha! Czyli dobrze kombinowalem! :)

    Dzieki wielkie i pozdrowienia!