  • 1. Data: 2013-04-04 01:54:21
    Temat: Emerytura / wypadek / utracone dochody
    Od: "Helenka" <h...@w...pl>

    Witam,

    mam niewysoka emeryture, pracowalam na pol etatu zeby dorobic do
    swiadczenia. Jadac autem jako pasazerka zostalam poszkodowana w wypadku.
    Urazy nie powozlily mi wrocic do pracy przez kilka miesiecy; nie przedluzono
    ze mna umowy ze wzgledu na nieobecnosc w pracy.. Zamierzam wystapic o
    wyplate/wyrownanie utraconych dochodow.

    Jak wiadomo emeryt moze dorobic okreslona kwote miesiecznie/rocznie zeby zus
    mu nie zmniejszyl swiadczenia.

    Czy utracone dochody wyplacone przez ubezpieczyciela beda sie liczyly do
    kwoty jaka moge zarobic miesiecznie/rocznie zeby zus nie zmiejszyl mi
    swiadczenia? Kwestie zadoscuczynienia pomijam.

    Z gory dziekuje za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2013-04-06 09:04:05
    Temat: Re: Emerytura / wypadek / utracone dochody
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Apr 2013, Helenka wrote:

    > Jak wiadomo emeryt moze dorobic okreslona kwote miesiecznie/rocznie zeby zus
    > mu nie zmniejszyl swiadczenia.

    Ale to dotyczy chyba tylko emerytur specjalnych - wcześniejszych
    i podobnych, a nie "normalnej" przysługującej emerytury?

    Losowo:
    http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,7567524,Ile_emer
    yci_moga_dorobic__Wyborcza_biz_ma_najnowsze.html
    +++
    O przekroczenie limitów nie muszš się za to bać emeryci, którzy osišgnęli
    ustawowy wiek emerytalny - 60 (kobiety) lub 65 lat (mężczyŸni). Oni mogš
    dorabiać, ile chcš.
    ---

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,17,41,410,,,
    ustawa-z-dnia-17121998-r-o-emeryturach-i-rentach-z-f
    unduszu.html
    +++
    Art. 103. 1. Prawo do emerytur i rent ulega zawieszeniu lub œwiadczenia
    te ulegajš zmniejszeniu na zasadach okreœlonych w art. 103a-106.
    2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do emerytów, którzy osišgnęli wiek
    emerytalny, o którym mowa w art. 24 ust. 1a i 1b oraz
    w art. 27 ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem art. 103a.
    ---

    > Czy utracone dochody wyplacone przez ubezpieczyciela beda sie liczyly do
    > kwoty jaka moge zarobic miesiecznie/rocznie zeby zus nie zmiejszyl mi
    > swiadczenia?

    Na pierwszy rzut oka takiego zapisu nie ma, popatrz w okolice art.104

    pzdr, Gotfryd