  • 1. Data: 2013-04-01 20:02:53
    Temat: Budowa sieci "internetowej" - wydatki w koszty czy amortyzacja?
    Od: Kap <k...@w...pl>

    Dzień dobry.
    Stoję przed takim o to dylematem i chciałbym zasięgnąć opinii.
    Jako mały dostawca usług internetowych planuję w tym roku inwestycję
    w budowę kawałka sieci "internetowej", kanalizacji teletechnicznej itp.
    Jak zwał tak zwał. Chodzi o wybudowanie sieci światłowodowej dzięki
    której będę mógł świadczyć usługi potencjalnym nabywcom.
    Budowa będzie polegała głownie na wykonaniu prac ziemnych
    (umieszczenie rur HDPE w gruntach należących do gminy - główna
    magistrala oraz umieszczenie mikrorurek na gruntach prywatnych - przyłącza)
    W tym celu będę zmuszony wynająć firmę, która zgodnie z projektem
    wykona całą sieć. Sieć zamierzam budować po kawałku.
    Oprócz kosztów usług, poniosę też koszty materiału w postaci
    rur HDPE, mikrorurek, kabli światłowodowych, studni, szafek i całego
    osprzętu który potrzebny jest do zbudowania toru "światłowodowego".
    W kolejnym etapie pozostanie zakup sprzętu aktywnego.
    Proszę mi powiedzieć - czy wszystkie wydatki na inwestycję mogę wrzucać
    w koszty, czy może powinienem amortyzować? Czy rurę HDPE, kabel, szafkę,
    studnię znajdujące się w obcym gruncie można uznać za "środek" trwały?
    Poza jednym urządzeniem aktywnym którego koszt przekroczy kwotę 3500zł,
    nie będzie nic więcej.... Bo raczej zakupu jednorazowego 4000m rury HDPE
    nie planuje :) (czy też byłaby środkiem trwałym?) Na księgowym za bardzo
    nie chce polegać, ponieważ nie jest za mocny...

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2013-04-02 11:38:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Apr 2013, Kap wrote:

    > Czy rurę HDPE, kabel, szafkę, studnię

    Nie, podobnie jak kiedy wybudujesz halę magazynową, to nie
    poddasz amortyzacji cementu, cegieł, stalowych kształtowników
    i robocizny.
    Najpierw należy wyznaczyć wartość początkową ST (w tym
    przypadku instalacji) poprzez posumowanie :D (wg ustawy)

    > znajdujące się w obcym gruncie można uznać za "środek" trwały?

    IMVHO (instalację jako całość, w roli "urządzenia") tak.
    Jest stosowny wyjątek w przepisie, regulujący kwestię własności
    (idzie o to, że w żadnym razie nie będzie to "inwestycja
    w obcy środek trwały"):
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 49.
    § 1. Urzšdzenia służšce do doprowadzania lub odprowadzania
    płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urzšdzenia
    podobne nie należš do częœci składowych nieruchomoœci,
    jeżeli wchodzš w skład przedsiębiorstwa.
    +++

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-04-13 10:05:48
    Od: Kap <k...@w...pl>

    Dziękuję bardzo. To jeszcze dopytam. Księgowym nie jestem, toteż może
    zabrzmi to nieco dziwnie. Przyjmując, że całość jest środkiem trwałym
    (rury, urządzenia itd) Kiedy mogę rozpocząć amortyzację? Czy mogę
    amortyzować po zakończeniu budowy np jednej nitki.
    Co z urządzeniami aktywnymi, które będę musiał zakupić na potrzeby
    świadczenia usługi, przy czym nie mam zamiaru kupować np 200 czy 300
    sztuk, tylko w miarę potrzeby. Jest 2 klientów w tym miesiącu, kupuje
    urządzenia itd...

    pozdrawiam
    P.R

  • 4. Data: 2013-04-13 13:14:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Apr 2013, Kap wrote:

    > Księgowym nie jestem

    Ja takoż :) (nie jestem)

    > Przyjmując, że całość jest środkiem trwałym (rury,
    > urządzenia itd) Kiedy mogę rozpocząć amortyzację?
    > Czy mogę amortyzować po
    > zakończeniu budowy np jednej nitki.

    W ustawie jest "zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania",
    a parę słów dalej "wykorzystywanych".
    Art.22a, sprawdź:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html
    Ja bym to tak ujął: jak któryś klient został podpięty, to dowód
    "zdatności" i "wykorzystywania" IMVHO jest spełniony.

> [...]
    > tylko w miarę potrzeby. Jest 2 klientów w tym miesiącu, kupuje urządzenia

    Czy ja wiem... po pierwsze "nitki" mogą stanowić osobne segmenty
    sieci, a po drugie co powiesz na art.22g.17?
    Ja bym obstawił tę drugą wersję, chyba mniej konfliktogenna.

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 5. Data: 2013-04-14 21:25:42
    Od: Kap <k...@w...pl>

    > Ja takoż :) (nie jestem)

    Szukajcie a znajdziecie :P Po dłuugim googlaniu
    Co Pan powie na to?
    Dla mnie jest to najlepsza interpretacja, w dodatku z mojego punktu
    widzenia - SENSOWNA i dokładnie pasująca do mojej sytuacji ;-)

    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/4-podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych/5-koszty-uz
    yskania-przychodow/195715-srodek-trwaly-koszty-uzysk
    ania-przychodow-stawka-amortyzacji-amortyzacja.html

    pozdrawiam
    P.R

  • 6. Data: 2013-04-16 08:21:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 14 Apr 2013, Kap wrote:

    > Szukajcie a znajdziecie :P

    Ba :)

> [...]
    yskania-przychodow/195715-srodek-trwaly-koszty-uzysk
    ania-przychodow-stawka-amortyzacji-amortyzacja.html

    "Dokładnie" rozumiem obejmuje również wydzielenie kilku środków trwałych,
    ale nie w roli "równoległych" (nie osobnych nitek sieci) lecz rozdzielnych
    funkcyjnie, jak w opisie.
    O ile dobrze rozumiem, jest to "przypadek przyczepy" (dawno temu były
    negatywne interpretacje nt traktowania np. drukarki jako oddzielnego
    przedmiotu, w roli czy to ST czy wyposażenia, i jednym pytań było
    "skoro drukarka nie to dlaczego przyczepa tak" - ale dla przyczep
    jest osobna pozycja w klasyfikacji).

    Co masz zamiar wydzielić w roli osobnych ST?

    pzdr, Gotfryd