  • 1. Data: 2009-07-08 09:36:42
    Temat: Etat i otwarcie dodatkowej działalności
    Od: <t...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    Jak otworzyć własną działalność bez powiadamiania dotychczasowego, etatowego
    pracodawcy? Niby nie ma prawnego obowiązku powiadamiania go o tym, jednak
    trzeba jakoś zaktualizować PIT-2 (żeby nie pomniejszali zaliczek na pdof o
    kwotę wolną od podatku) a wtedy domyślą się o co chodzi. Firma niestety
    bardzo źle patrzy na wszelkie dodatkowe dorabianie. Są jakieś zgodne z
    prawem sposoby na rozwiązanie tego problemu?

  • 2. Data: 2009-07-08 09:47:48
    Temat: Re: Etat i otwarcie dodatkowej działalności
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 08 Jul 2009 09:36:42 +0000, technotron napisał(a):

> [...]
    > chodzi. Firma niestety bardzo źle patrzy na wszelkie dodatkowe
    > dorabianie. Są jakieś zgodne z prawem sposoby na rozwiązanie tego

    1. Rozliczać podatek z firmy: kartą podatkową, ryczałtem lub liniowo 19%.
    Wtedy nie trzeba aktualizować PIT-2.

    2. Firma nie ma prawa pytać jaka jest przyczyna aktualizacji PIT-2. Jak
    ktoś zapyta powiedzieć: "przyjąłem ucznia na stancję" / "wynająłem pokój
    studentowi"

  • 3. Data: 2009-07-08 09:55:42
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    t...@N...gazeta.pl pisze:
> [...]
    > bardzo źle patrzy na wszelkie dodatkowe dorabianie. Są jakieś zgodne z
    > prawem sposoby na rozwiązanie tego problemu?

    Oficjalnie nie musisz podawać powodu dla którego wycofujesz PIT2.
    Składasz pracodawcy na piśmie informację że od takiego a takiego
    miesiąca twoje oświadczenie PIT2 traci moc.
    Pracodawcy nie może go nie uwzględnić bo naraża się na zarzut
    nieprawidłowego obliczania zaliczek na podatek dochodowy. On, nie TY.

    Musisz tylko przemyśleć jak bardzo krzywo może patrzeć na Ciebie
    pracodawca jeśli odmówisz odpowiedzi i co z tego patrzenia może wyniknąć
    w praktyce.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2009-07-08 11:01:58
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    jureq wrote:

    > 2. Firma nie ma prawa pytać jaka jest przyczyna aktualizacji PIT-2.
    > Jak ktoś zapyta powiedzieć: "przyjąłem ucznia na stancję" /
    > "wynająłem pokój studentowi"

    Kłamstwo ma krótkie nogi.
    Przecież sprawdzą sobie sami czy ma działalność,
    jak im to bardzo będzie potrzebne.

  • 5. Data: 2009-07-08 11:40:08
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Jul 8, 11:36 am, <t...@N...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > bardzo źle patrzy na wszelkie dodatkowe dorabianie. Są jakieś zgodne z
    > prawem sposoby na rozwiązanie tego problemu?

    Jeśli Twoja działalność nie jest konkurencyjna w stosunku do
    pracodawcy, to nic mu do tego.
    Jeśli jednak byłbyś dlań konkurencją, to dziwisz się, że "źle patrzą"?
    Ty byś się cieszył, gdyby Twój pracownik oferował swoje usługi tym
    samym klientom?
    Cofając zgodę na pomniejszanie nie musisz podawać powodu (a jak
    zapyta, to zawsze możesz powiedzieć, że jednym z powodów tej zmiany
    mógłby być wynajem posiadanej przez Ciebie nieruchomości).

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 6. Data: 2009-07-08 12:54:33
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 08 lipiec 2009 13:40
    (autor Jarek Andrzejewski
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <f...@1...goo
    glegroups.com>):

    > Jeśli Twoja działalność nie jest konkurencyjna w stosunku do
    > pracodawcy, to nic mu do tego.

    Niekoniecznie. Są zawody, gdzie nie można przekroczyć limitu godzin
    dziennie, niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy. Poza tym, pracownik
    myślący o innej pracy może być niewydajny, zmęczony itepe. Więc nic
    dziwnego, że krzywo patrzą.

    > Cofając zgodę na pomniejszanie nie musisz podawać powodu (a jak
    > zapyta, to zawsze możesz powiedzieć, że jednym z powodów tej zmiany
    > mógłby być wynajem posiadanej przez Ciebie nieruchomości).

    A jak się dowiedzą, to całkiem będzie miał przerypane.

    --
    Tristan

  • 7. Data: 2009-07-08 14:31:07
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Jul 8, 2:54 pm, Tristan <n...@s...pl> wrote:
    > W odpowiedzi na pismo z środa 08 lipiec 2009 13:40
    > (autor Jarek Andrzejewski
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak:
    > <f...@1...goo
    glegroups.com>):

    > Niekoniecznie. Są zawody, gdzie nie można przekroczyć limitu godzin
    > dziennie, niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy. Poza tym, pracownik

    jakis przykład (powiedzmy: poza kierowcami, ale tu tez chyba
    ograniczone to byłoby dla tyc, którzy mają tachografy)?

    Dotąd myślałem, że pracodawca musi zapewnić odpowiedni czas
    odpoczynku, ale prowadzący DG ma prawo ją prowadzić 24h/dobę...

    > myślący o innej pracy może być niewydajny, zmęczony itepe. Więc nic
    > dziwnego, że krzywo patrzą.

    podobnie jak nieszczęśliwie zakochany (albo nawet bardzo szczęśliwie),
    ale na razie chyba głównie o prawnych aspektach dyskutujemy? :-)

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 8. Data: 2009-07-08 15:29:12
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 08 lipiec 2009 16:31
    (autor Jarek Andrzejewski
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <2...@y...goo
    glegroups.com>):

    > jakis przykład (powiedzmy: poza kierowcami, ale tu tez chyba
    > ograniczone to byłoby dla tyc, którzy mają tachografy)?

    instruktor prawa jazdy. max 8h przy pedałach i max 12h w ogólności.

    > Dotąd myślałem, że pracodawca musi zapewnić odpowiedni czas
    > odpoczynku, ale prowadzący DG ma prawo ją prowadzić 24h/dobę...

    No może i ma, ale nie możesz się np. zatrudnić w dwóch OSK i w każdym po 8h
    pracować przy pedałach. Bo liczy się sumarycznie.

    > podobnie jak nieszczęśliwie zakochany (albo nawet bardzo szczęśliwie),

    Możliwe.

    > ale na razie chyba głównie o prawnych aspektach dyskutujemy? :-)

    Nie tylko. Również o krzywym patrzeniu.

    --
    Tristan

  • 9. Data: 2009-07-08 20:19:11
    Od: " " <t...@g...pl>

    Tristan <n...@s...pl> napisał(a):

    > Nie tylko. Również o krzywym patrzeniu.

    Proponował bym jednak dyskusje na bardziej prawne i praktyczne aspekty ;-) A
    żeby nie rozwijać off-topu, jestem inżynierem a pracodawca to firma
    produkcyjna, czyli o żadnej konkurencji, regulacjach czasu pracy itp. nie ma
    tu mowy. Krzywo patrzą bo to duża korporacja, więc nie pasuje im to do
    "ideologii" w pełni oddanego i dyspozycyjnego pracownika.

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2009-07-09 07:41:45
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Jul 8, 10:19 pm, " " <t...@g...pl> wrote:
> [...]

    > tu mowy. Krzywo patrzą bo to duża korporacja, więc nie pasuje im to do
    > "ideologii" w pełni oddanego i dyspozycyjnego pracownika.

    no to musisz znieść "krzywopatrzenie" albo zmienić korporację :-)
    Ukryć Ci się tego raczej nie uda, bo rejestry przedsiębiorców są jawne
    i pracodawca zawsze może sprawdzić Cię np. w GUSie używając NIP-u.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski