  • 1. Data: 2003-04-14 12:04:22
    Temat: FIRMA w nazwie DG
    Od: "Sosik" <p...@w...pl>

    witam,
    czy nazwa (na pieczątkach i fakturach)
    Firma XXXXX Jan Kowalski
    jest prawidłowa ??? czy mozna używac słowa "firma" - z archiwum wynika, że
    nie.

    Jak więc inaczej mozna nazwać DG - pod jedna nazwą chcę robić kilka zupełnie
    różnych rzeczy (tłumaczenia, ksiegarnia, projekty i nadzory budowlane, może
    usługi budowlane)

    prosze o radę
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-04-14 12:30:28
    Temat: Re: FIRMA w nazwie DG
    Od: "Matovy" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sosik" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    zupełnie
    > różnych rzeczy (tłumaczenia, ksiegarnia, projekty i nadzory budowlane,

    Biuro usługowo handlowe JK
    Przedsiebiorstwo wielobranzowe JK
    Przedsieborstwo uslugowo-handlowe JK
    Jan Kowalski - handel i usługi
    Zasadniczo za określenie najbardziej zbliżone do potocznego rozumienia słowa
    "firma" uważam "przedsiębiorstwo"

    --
    Matovy

  • 3. Data: 2003-04-14 13:28:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Matovy napisał:
    > Użytkownik "Sosik" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    A pokaz mi gdzieżes cos takiego znalazł?

> [...]
    > Jan Kowalski - handel i usługi
    > Zasadniczo za określenie najbardziej zbliżone do potocznego rozumienia słowa

    Ale ja jakos zakazu używania słowa "firma" w nazwie nie widzę.
    Ba, znam pare takich co sie zwa np. Firma Kowalski Jan Kowalski (troche
    głupio, ale pod względem prawnym nic do zarzucenia)
    Czy też np. Firma Handlowa "Zbyś" Zbigniew Kowalski :-)

    Kto powiedział że nie wolno?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-04-15 05:25:34
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    [...]> >>czy nazwa (na pieczątkach i fakturach)
    [...]
> [...]
    > głupio, ale pod względem prawnym nic do zarzucenia)
    > Czy też np. Firma Handlowa "Zbyś" Zbigniew Kowalski :-)

    [...]
    Firma (łac) - nazwa pod którą osoba fiz. lub prawna prowadzi
    przedsiębiorstwo; [...]. Firma jest dobrem niematerialnym, mającym wartość
    majątkową [...], używanie firmy jest chronione przez prawo, nie można zbyć
    firmy bez przedsiębiorstwa. (Wielka Encyklopedia Powszechna, 1995).
    firma - (wł. podpis, z łac. firma = silny, trwały) [...] nazwa, pod którą
    osoba fizyczna lub prawna prowadzi przedsiębiorstwo; przen. - reputacja.
    (Słownik Wyrazów Obcych PWN).
    Użycie słowa "firma" w nazwie firmy jest więc bezsensowne.
    Zupełnie jak na "herbie" pewnej gminy umieszczony jest napis: Herb gminy
    ...; analogicznie na samochodzie mógłby być napis: "samochód polonez".
    Słowo "firma" oznacza własciwie "podpis", "akceptacja" - (np. firmować
    czyjeś działanie) - więc na oznaczenie przedsiębiorstwa, moim zdaniem, nie
    powinno być stosowane.
    Ale to moje zdanie.
    WSm

  • 5. Data: 2003-04-15 06:38:59
    Od: "Sosik" <p...@w...pl>

    Użytkownik "WSm" <w...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Słowo "firma" oznacza własciwie "podpis", "akceptacja" - (np. firmować
    > czyjeś działanie) - więc na oznaczenie przedsiębiorstwa, moim zdaniem, nie

    podobnie wywnioskowałem z jakiejś starej dyskusji,

    będzie wiec: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe - dumnie brzmi :)) chociaz teraz
    pracuje w Wielobranżowym Przedsiębiorstwie Produkcyjno-Handlowym i mam złe
    skojarzenia :))

  • 6. Data: 2003-04-15 07:46:50
    Temat: Odp: FIRMA w nazwie DG
    Od: "Lukaso" <l...@w...pl_wytnij_koniec>

    > Słowo "firma" oznacza własciwie "podpis", "akceptacja" - (np. firmować
    > czyjeś działanie) - więc na oznaczenie przedsiębiorstwa, moim zdaniem, nie
> [...]
    Jesli chodzi o teorie to zgadzam sie z przedmowca calkowicie.. tylko jakos
    tak sie w Polsce utarlo i czlowiek jak zaklada dzialalnosc to tak mu sie
    wydaje ze ladnie brzmi:) a chodzi mi o to, ze ja mam Firma Handlowo-Uslugowa
    Imie Nazwisko.
    A podazajac za wnioskami mego przedmowcy... to tak samo jak Samochod
    Ciezarowy Citroen Berlingo.. dla mnie brzmi sensownie:)
    Pozdrawiam firmowo!

    --
    Szauek
    M-10

  • 7. Data: 2003-04-15 16:51:26
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > (Słownik Wyrazów Obcych PWN).
    > Użycie słowa "firma" w nazwie firmy jest więc bezsensowne.

    A ja znalazlem w sieci:
    firma (słownik języka polskiego)
    rz. ż Ia
    1. 'przedsiębiorstwo handlowe, usługowe lub produkcyjne'
    2. 'nazwa przedsiębiorstwa prawnie chroniona'
    firma (słownik wyrazów obcych)
    (wł.)
    1. ekon. odrębna jednostka prawna stanowiąca zorganizowany zespół wytwórczy
    złożony z kierownictwa, pracowników, posiadająca własne środki finansowe;
    przedsiębiorstwo.
    2. ekon., praw. nazwa, znak, pod którym dane przedsiębiorstwo, osoba prawna
    lub fizyczna została zarejestrowana i prowadzi działalność, będący jego
    zastrzeżoną własnością. Zob. domena.
    3. przen. opinia na temat czyjejś osoby lub działalności; reputacja;

    Z powyzszego znaleziska wynika, ze uzywanie slowa "firma" moze miec sens.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 8. Data: 2003-04-16 02:36:56
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od WSm -----###
> [...]
    > Słowo "firma" oznacza własciwie "podpis", "akceptacja" - (np. firmować
    > czyjeś działanie) - więc na oznaczenie przedsiębiorstwa, moim zdaniem, nie

    należy rozdzielić słowo 'firma' od 'Firmy' przedsiębiorstwa...

    Wg prawa gospodarczego to firmą jest właśnie ta nazwa, 'firma' to marka
    itp. itd. natomiast nie przypominam sobie przesłanek, aby firmą nie była
    np. 'Firma xxx'...

    zgodnie z Twoim tokiem rozumowania prawdopodobnie nie powinno się
    również stosować słów takich jak: zakład, przedsiędsiębiorstwo itp. -
    tymczasem jest to powszechne (powszechne wprawdzie nie znaczy słuszne,
    ale do momentu gdy nie jest zabronione to jest dozwolone, czyli poprawne)

    AFAIK definicja firmy była w kodeksie handlowym - w przepisach odnośnie
    osób fizycznych sobie nie przypominam...

    hADeSik

    podstawy: http://www.zus.4un.pl | http://www.podatki.4un.pl
    http://www.forum.dlaciebie.net - tam często bywam...

  • 9. Data: 2003-04-16 05:12:34
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał w wiadomości
> [...]
    > Wg prawa gospodarczego to firmą jest właśnie ta nazwa, 'firma' to marka
    > itp. itd. natomiast nie przypominam sobie przesłanek, aby firmą nie była
    [...]
    Przed chwilą, schodząc na poranne zakupy, zobaczyłem naklejoną na szybie
    bramy wejściowej do domu reklamówkę zaczynająca się dużymi literami:
    FIRMA USŁUGOWA i dalej już drobnym drukiem dalszy ciąg ogłoszenia.
    Życzę więc tej "firmie" i innym podobnym powodzenia z taką nazwą.
    WSm

  • 10. Data: 2003-04-16 08:23:18
    Od: hADeSik <h...@h...sru>

    ###----- w odpowiedzi na list od WSm -----###
> [...]
    > FIRMA USŁUGOWA i dalej już drobnym drukiem dalszy ciąg ogłoszenia.
    > Życzę więc tej "firmie" i innym podobnym powodzenia z taką nazwą.

    oczywiście w takim przypadku należy generalnie zapomnieć o wartości
    'firmy', budowaniu marki itp. itd. ale zaczynający ten wątek pytał czy
    można użyć słowa 'firma'...

    zrozumiałe jest, że firmy w postaci FIRMA USŁUGOWA, ZAKŁAD HANDLOWY czy
    PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE z marketingowego punktu widzenia są
    pozdbawione większego sensu, ale pod względem prawnym nie widzę
    przeciwskazań...