  • 1. Data: 2007-07-01 16:24:31
    Temat: Faktoring - Co to jest, na czym polega i czy warto?
    Od: "Rafał Szulc" <r...@p...onet.pl>

    Witam Szanowną Grupę,

    Mam pytanie jak w temacie odnośnie faktoringu. Mam spore obroty, małą marżę
    a płatności kiepściutko. Ciężko wyrobić do terminów płatności...

    Proszę o poradę na w/w temat,

    pozdrawiam,

    Rafal

  • 2. Data: 2007-07-01 18:35:28
    Temat: Re: Faktoring - Co to jest, na czym polega i czy warto?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rafał Szulc" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Mam pytanie jak w temacie odnośnie faktoringu. Mam spore obroty, małą
    > marżę
    > a płatności kiepściutko. Ciężko wyrobić do terminów płatności...

    To jest po prostu usługa kredytowania i nic więcej. Jak kontrahenci nie
    zapłacą, to factoring jedynie odsunie w czasie kłopoty, przy okazji
    potęgując je wynikającymi z niego prowizjami i odsetkami.

  • 3. Data: 2007-07-01 18:37:55
    Od: "MoJoRa" <m...@p...onet.pl>

    > Mam pytanie jak w temacie odnośnie faktoringu. Mam spore obroty, małą
    marżę
    > a płatności kiepściutko. Ciężko wyrobić do terminów płatności...

    No to będzie w prostych słowach i bez niezrozumiałych terminów prawnych ;)

    Generalnie polega to na sprzedaży firmie faktoringowej (za wynagrodzeniem
    oczywiście) wierzycielności przed upływem terminu jej płatności.

    Czyli ty wystawiasz kontrahentowi fakturę np. na 1000. Ale nie czekasz do
    terminu jej płatności (np. za 30 dni) tylko od razu sprzedajesz ją firmie
    faktoringowej i informujesz kontrahenta, że za twoja fakturę (1000) ma
    zapłacić firmie faktoringowej. Firma faktoringowa w krótkim czasie wypłaca
    ci kasę za tą fakturę, ale przelew jest pomniejszony o wynagrodzenia dla
    firmy faktoringowej (tzw. odesetki dyskontowe), czyli np 950. Na pozostałą
    część (50) dostaniesz od firmy faktoringowej fakturę VAT.

    A teraz o kosztach ukrytych. Po pierwsze firma faktoringowa nie skupuje
    wszystkich faktur, a jedynie te od "dobrych" kontrahentów. Dlatego firma
    faktoringowa musi sprawdzić kontrahenta pod względem zdolności płatniczych.
    Za to sprawdznie płacisz ty (o ile dobrze pamiętam to jest to koszt około
    400 + VAT). Druga rzecz, to kary za nieterminową płatność. Jak kontrahent
    nie zapłaci faktoringowi w terminie, to odsetki płacisz ty...
    Ale warunki umowy faktoringowej można negocjować :)

    No i jeszcze szczegół techniczny, który się zdarza - kontrahent nie zawsze
    pamięta, że ma zapłacić firmie faktoringowej, a nie tobie... i potem ty
    musisz tę kasę oddać do faktoringu.

    MoJoRa