  • 1. Data: 2003-08-19 17:22:03
    Temat: Faktura VAT (data wystawienia a data sprzedaży)
    Od: "Telesfor" <t...@i...pl>

    Witam serdecznie

    Czy ktoś z szanownych państwa może mnie oświecić w następującej sprawie:

    Wystawiając fakturę VAT określam datę wystawienia faktury i datę sprzedaży
    towaru - czy może najpierw wystawić fakturę a potem dopiero sprzedać? czy te
    dwie daty są od siebie w jakiś sposób zależne tzn, czy jedna zawsze musi być
    późniejsza niż druga?
    I czy termin zapłaty np. 7 dni liczony jest od daty wystawienia faktury czy
    od daty zapłaty?

    pozdrawiam serdecznie i liczę na pomoc

  • 2. Data: 2003-08-20 08:18:44
    Temat: Re: Faktura VAT (data wystawienia a data sprzedaży)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Na początek: miałem awarię przy pisaniu :], jakby post
    wystąpił w dwu różnych oryginałach to poproszę o wyrozumiałość.

    On Tue, 19 Aug 2003, Telesfor wrote:
    [...]
    >+ Wystawiając fakturę VAT określam datę wystawienia faktury i datę sprzedaży
    >+ towaru - czy może najpierw wystawić fakturę a potem dopiero sprzedać?

    AFAIK - nie. Faktura ma "dokumentować fakt", a nie zamiar.
    Są opisy że "US się czepiał".

    >+ czy te
    >+ dwie daty są od siebie w jakiś sposób zależne tzn, czy jedna zawsze musi być
    >+ późniejsza niż druga?

    "nie wcześniejsza" !

    >+ I czy termin zapłaty np. 7 dni liczony jest od daty wystawienia faktury

    A to my mamy wiedzieć jak się z kontrahentem umawiałeś ???
    Z różnych stosowanych pomysłów:
    - od daty wydania towaru
    - od daty wystawienia faktury
    - od daty *otrzymania* faktury
    - od daty wskazanej na fakturze, nie związanej z żadnym ww zdarzeniem
    - od daty zapisanej w umowie (a nie na f-rze !)
    ...i z takich co to nie stosowałem, ale przeciwwskazań nie widzę:
    - od daty urodzin prezesa
    - bez określenia daty, co wg. KC przekłada się na "od upomnienia
    się na piśmie innym dokumentem" :>

    UWAGA: faktura VAT-MP bez terminu płatności (czyli przypadki 5 i 7)
    jest nieprawidłowa ! (ale ja nie wybrałem MP :))

    >+ czy od daty zapłaty?

    A co to takiego owa "data zapłaty" ??
    W którymś dniu ci płacą (no, to by była "data zapłaty", nie ?)
    i od tego momentu chcesz liczyć termin płatności ??

    Polecam wątek (cały):
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&th=20434e55f761044d&seekm=au7t95%2410%241%4
    0news.tpi.pl#link1
    Tej dyskusji z propozycją naliczania "1 grosza za depozyt"
    nie mam namierzonej...o, już mam:
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&th=f017647841a9161e&rnum=2

    I jest podstawa prawna zapodana :)