  • 1. Data: 2008-06-04 08:47:08
    Temat: Faktura papierowa ORAZ w PDF?
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Tak, wiem - nie można, przynajmniej oficjalnie, wysyłać faktur mailem ;)
    Natomiast chciałem się zapytać o coś innego: czy jest jakieś
    przeciwskazanie, by równocześnie z wysłaniem wydrukowanej faktury pocztą
    wysłać do klienta tę samą fakturę mailem? Czy powinno się ją wtedy
    specjalnie oznakować (kopia, duplikat)?

    Dochodzi jeszcze kwestia kiedy by można było wysyłać taką kopię/duplikat -
    bo przecież jeśli jest generowana natychmiast, to można wysłać od razu...
    Ale wtedy trzeba by się było chyba tłumaczyć że w momencie kliknięcia
    "kupuję" na drukarce w siedzibie firmy drukuje się faktura - bo czegóż kopia
    by to była?

    A może niepotrzebnie kombinuję, i po prostu wystarczy poinformować że "pod
    adresem xxx znajdą Państwo podgląd wysłanej faktury", albo "pocztą
    elektroniczną został wysłany podgląd wystawionej faktury"?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2008-06-04 20:14:49
    Temat: Re: Faktura papierowa ORAZ w PDF?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Jun 2008, Jacek Osiecki wrote:

> [...]
    > przeciwskazanie, by równocześnie z wysłaniem wydrukowanej faktury pocztą
    > wysłać do klienta tę samą fakturę mailem? Czy powinno się ją wtedy

    A czy są jakieś przeciwwskazania, aby wszystkie dane które są (lub
    będą, jeśli f-ra jeszcze nie jest drukowana) np. podyktować przez
    telefon?
    Wobec jednoznacznych interpretacji US/NSA/MF że "to nie jest f-ra"
    IMO sprawa jest jasna: nie ma żadnej różnicy.
    Taki PDF to są dane do f-ry.
    I równie dobrze na podstawie podyktowanych (telefonicznie) danych
    ktoś może napisać/wydrukować "nieważny dokument bardzo przypominajacy
    fakturę" :>
    Ba, niektórzy to takie dane posyłają przed dokonaniem sprzedaży,
    tytułując całość "proforma" :D

    > Dochodzi jeszcze kwestia kiedy by można było wysyłać taką kopię/duplikat

    Unikał bym tych słów.
    "Komplet danych pozwalających odtworzyć obraz faktury" ;)

    > bo przecież jeśli jest generowana natychmiast, to można wysłać od razu...

    Ba, zadzwonić też można, wręcz przed wydrukiem: "wystawiam taką
    a taką fakturę, numerek... z datą sprzedaży... za... cena netto...
    [itede], czy wszystko się zgadza?"
    Nie ma przeszkód żeby sprawdzający sobie zanotował, prawda?

    > Ale wtedy trzeba by się było chyba tłumaczyć że w momencie kliknięcia
    > "kupuję" na drukarce w siedzibie firmy drukuje się faktura - bo czegóż kopia
    > by to była?

    No, ale postawienia na głowie dokonało nasze MF, definiując "wewnętrznie"
    na potrzeby rozporządzenia słowa "oryginał" i "kopia" w sposób nie
    przystający do ich słownikowego znaczenia (kopię to się robi kserokopiarką
    na przykład albo przez wykonanie odpisu):
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=odpis
    http://www.sjp.pl/odpis

    A skoro to co się wysyła *nie jest fakturą* (w rozumieniu MF), to również
    nie jest to żadna "faktura kopia w rozumieniu rozporządzenia"!
    Jest to "kopia treści w rozumieniu słownikowym i rozporządzenia" :P
    W znaczeniu rozporządzenia można mówić właśnie *tylko* o "treści
    faktury".

    > A może niepotrzebnie kombinuję, i po prostu wystarczy poinformować że "pod
    > adresem xxx znajdą Państwo podgląd wysłanej faktury", albo "pocztą
    > elektroniczną został wysłany podgląd wystawionej faktury"?

    IMO i zdecydowanie: tak. Na przykład tak.

    pzdr, Gotfryd