  • 1. Data: 2011-06-09 18:11:58
    Temat: Faktury w Euro
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie,

    Planuje wystawiać faktury w Euro.

    Poczytałem trochę i moje zrozumienie tematu jest następujące:

    Kolejno:
    1. wykonuję usługę za którą chcę dostać [np.] 10 euro
    2. tuż po wykonaniu usługi wystawiam fakturę na kwotę 10 euro, podając na
    fakturze również kwoty przeliczone na PLN wg kursu średniego NBP z poprzedniego
    dnia roboczego
    3. otrzymane płatności w Euro mam zgromadzone na koncie PayPal, na rachunku w
    tejże walucie
    4 w PKPiR oraz książce VAT-sprzedaż umieszczam wpisy, podając kwoty z faktury -
    w PLN

    5. zgromadzone Euro planuję co miesiąc (albo co jakiś inny okres czasu)
    przewalutowywać na PLN przez co będę musiał rozliczać tzw różnice kursowe. Będę
    je wyliczał w następujący sposób:
    różnica = suma kwot PLN ze wszystkich faktur z danego miesiąca - suma wszystkich
    kwot w euro * przelicznik_EUR_=&gt;_PLN ustalony przez PayPal z dnia przewalutowania.
    6. różnica kursowa (jeśli zysk lub strata) trafi do PKPiR do kolumn odpowiednio
    &quot;pozostałe przychody&quot; lub &quot;pozostałe wydatki&quot;

    Czy ktoś z szanownych grupowiczów ma doświadczenie w tym temacie (sprzedaje w
    euro) i postępuje podobnie albo też inaczej ?
    Czy robię coś niewłaściwego, co należałoby zmienić ?

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2011-06-09 19:32:24
    Temat: Re: Faktury w Euro
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał wrote:

    > Czy ktoś z szanownych grupowiczów ma doświadczenie w tym temacie
    > (sprzedaje w
    > euro) i postępuje podobnie albo też inaczej ?
    > Czy robię coś niewłaściwego, co należałoby zmienić ?

    Ja postępuję inaczej.
    Nie analizowałem tego co napisaleś dogłębnie, ale miałbym zastrzeżenia.

    Piszesz w punkcie 4, że umieszczasz kwoty w rejestrze VAT.
    To sprzedaż opodatkowana?
    Róznice kursowe wyliczałbym po każdym zdarzeniu tak jak definiuje je art 24c
    a potem trzeba w rachunku walutowym sobie ustalić jakąś regułę (fifo, lifo)
    i liczyć po operacjach przewalutowania od środków na rachunku.

  • 3. Data: 2011-06-10 12:28:22
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-06-09, o godz. 21:32:24
    "cef" <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > art 24c a potem trzeba w rachunku walutowym sobie ustalić jakąś
    > regułę (fifo, lifo) i liczyć po operacjach przewalutowania od środków

    To jeszcze pytanie ile jest na tych różnicach kursowych do ugrania,
    bo jeśli własnej godzina pracy to np. 100zł, to może nie warto bawić się
    w lifo i fifo tylko na bieżąco przewalutowywać

    Tomek

  • 4. Data: 2011-06-10 12:49:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    tomek wrote:

    > To jeszcze pytanie ile jest na tych różnicach kursowych do ugrania,
    > bo jeśli własnej godzina pracy to np. 100zł, to może nie warto bawić
    > się w lifo i fifo tylko na bieżąco przewalutowywać

    To zależy od skali w jakiej to się odbywa.
    Ja się w takie rzeczy nie bawię: pozamykałem walutowe rachunki w DG
    a na złotówkowych mam polecenie stałe przewalutowania po wpływie
    mimo, że 99,9% moich wpływów/przychodów jest w walucie.
    Ale czasem do mnie dzwonią z banku (jak kwota większa) i pytają czy
    chciałbym
    ponegocjować kurs. W zasadzie nie mam nic do gadania, ale jak podjadę do
    banku i podpiszę
    papierek, że kurs negocjowany, to dają mi te 2-3 grosze więcej.
    Ja dla tych kilku stówek jestem w stanie podjechać i złozyć podpis.
    Dlatego jeśli on ma saldo 1000EUR i się zacznie bawić w fifo/lifo
    to mu wyjdzie kilka zł w prawo czy w lewo (a podatkowo mniej niż 1zł),
    ale jak ma obrót w dziesiątkach
    tysięcy, to bym przemyślał sprawę.

    Niektórzy śpią źle jak nie uporządkują sobie spraw ochrony środowiska,
    a ja nie zasnąłbym, gdybym zrobił podatkowo coś choćby trochę niezgodnie :-)

  • 5. Data: 2011-06-10 16:01:18
    Temat: [OT] Re: Faktury w Euro
    Od: tomek <t...@o...pl>

    Dnia 2011-06-10, o godz. 14:49:25
    "cef" <c...@i...pl> napisał(a):

    > Niektórzy śpią źle jak nie uporządkują sobie spraw ochrony środowiska,
    > a ja nie zasnąłbym, gdybym zrobił podatkowo coś choćby trochę
    > niezgodnie :-)

    :-)

    BTW skrzynka Ci się zbliża:
    http://orka.sejm.gov.pl/proc6.nsf/opisy/4012.htm