  • 1. Data: 2011-06-10 09:25:38
    Temat: Re: Faktury w Euro
    Od: "Michał" <m...@p...onet.pl>

    &gt; Ja postępuję inaczej.
    &gt; Nie analizowałem tego co napisaleś dogłębnie, ale miałbym zastrzeżenia.
    &gt;
    &gt; Piszesz w punkcie 4, że umieszczasz kwoty w rejestrze VAT.
    &gt; To sprzedaż opodatkowana?

    Jestem VATowcem i usługi które wykonuję są opodatkowane vatem.
    Zatem sprzedając wykonanie usługi obowiązany jestem umieścić wpis w ewidencji
    sprzedaży. Dla faktur złotówkowych umieszczam normalne kwoty w PLN z faktur.
    Dla faktur w Euro _planuję_ umieszczać kwoty też w PLN, też będące na fakturze,
    ale będące wynikiem przemnożenia kwot euro * przelicznik_NBP_PLN=&gt;EURO (z
    poprzedniego dnia roboczego)

    &gt; Róznice kursowe wyliczałbym po każdym zdarzeniu tak jak definiuje je art 24c
    &gt; a potem trzeba w rachunku walutowym sobie ustalić jakąś regułę (fifo, lifo)
    &gt; i liczyć po operacjach przewalutowania od środków na rachunku.

    Rzeczywiście, pisze w art 24c że:
    &quot;Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:&quot;
    &quot;przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według
    kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości
    tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie
    zastosowanego kursu waluty z tego dnia,&quot;

    1. Czy oznacza to że jestem zobowiązany do codziennego przewalutowywania na
    złotówki środków otrzymanych w Euro ???

    2. A jeśli nie jestem zobligowany, to jak potem rozliczyć zysk/stratę ?
    Bo jeśli przyjmę zasadę że obliczam każdego dnia różnicę pomiędzy wartością w
    PLN wg NBP, a wartością w PLN wg PayPal - ale nie wykonam przewalutowaina (a
    jedynie obliczę ile byłbym w plecy/do przodu gdybym przewalutował), to może
    okazać się (na pewno się okaże) że teoretyczny zysk/strata z danego miesiąca
    jest kompletnie inny niż realny zysk/strata - jeśli przewalutuję miesięczny
    utarg w euro w ostatni dzień miesiąca.

  • 2. Data: 2011-06-10 12:10:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Michał wrote:

    > Jestem VATowcem i usługi które wykonuję są opodatkowane vatem.

    Tak sobie tylko zapytałem, bo większosć tego co ludzie fakturują w walucie
    (i do tego płacone paypalem) najczęściej nie podlega pod VAT.

    > 1. Czy oznacza to że jestem zobowiązany do codziennego
    > przewalutowywania na złotówki środków otrzymanych w Euro ???

    Nie. Przewalutowywyać nie musisz codziennie. W ogóle nie musisz.
    Mozesz wyjąć w euro z konta przecież.

    > 2. A jeśli nie jestem zobligowany, to jak potem rozliczyć zysk/stratę

    No musisz ewidencjonować ile euro po ile sprzedajesz czy przewalutowujesz.