  • 1. Data: 2009-03-08 20:31:27
    Temat: Firma, etat + macierzyński
    Od: "moje_przedmioty" <m...@i...pl>

    Witam serdecznie
    Mamy z żoną mały problem
    Żona prowadziłą firme i pracowała na etacie zarabiajac ponad minimalną
    w związku z czym odporwadzała z działalności tylko składke zdrowotną.
    Od 1.10.2008 r. jest na macierzyńskim ale dalej opłacała składkę zdrowotną z
    dzialłalności.
    W tym tygodniu potrzebowaliśmy zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu i okazało
    się że zalegamy 4-5 tys zł
    bo wg ZUS powinna na macierzyńskim płacić z działalności wszystkie składki.
    Żadnego pisma o nie zapłaconych skłądkach w tym czasie. Nic kompletnie.
    Czy ZUS ma rację?
    Z góry dziękuję za podpowiedzi i informację
    Foti

  • 2. Data: 2009-03-08 20:55:23
    Temat: Re: Firma, etat + macierzyński
    Od: "Dariusz Domagała" <dariusz.domagala@no_spam_innersoft.pl>

    Użytkownik "moje_przedmioty" <m...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:gp1ai4$29g$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > Czy ZUS ma rację?
    > Z góry dziękuję za podpowiedzi i informację

    Niestety ma :(

    W momencie przejscia na macierzyński ustaje opłacanie składek
    z umowy o prace i nalezy przerejestrowac sie do pełnych ubezpieczen
    z dzialalnosci na okres macierzynskiego.
    Artykuł 9 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych

    Darek

  • 3. Data: 2009-03-08 21:48:06
    Od: "pawelj" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > z dzialalnosci na okres macierzynskiego.
    > Artykuł 9 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie

    To się podepnę pod pytanie
    Co w przypadku gdy kobieta ma tylko działalność bez etatu i idzie na
    macierzyński?
    Też ma płacić całe składki?

    --
    PawełJ

  • 4. Data: 2009-03-08 22:04:19
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "pawelj" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Też ma płacić całe składki?

    No nie, bo wtedy idzie na macierzynski na podstawie ubezpieczen spolecznych
    (chorobowego bodajze) oplacanych z DG.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2009-03-09 01:14:37
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "moje_przedmioty" <m...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:gp1ai4$29g$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Czy ZUS ma rację?

    Podobna sytuacja moze zreszta wystapic, gdy osoba pracujaca na etacie i
    prowadzaca DG i zarabiajaca minimalna lub niewiele wiecej, zachoruje. Jesli
    podstawa oskladkowania zmaleje ponizej minimalnego wynagrodzenia nalezy sie
    ZUSowi haracz. IMHO - aby temu zaradzic, nalezaloby sie z dniem rozpoczecia
    dluzszego zachorowania (lub ciazy) wyrejestrowac ze zdrowotnego (ZWUA),
    zarejestrowac do spolecznych ZUA (+ chorobowe, ktore w tym wypadku powinno
    zadzialac od razu - z uwagi na ciaglosc) i od razu zlozyc drugie L4 w ZUSie.
    Nie wiem, jak z macierzynskim, ale tez moze by dalo rade podobnie.

    Pozdrawiam
    SDD