  • 1. Data: 2003-01-08 23:18:24
    Temat: Firma komputerowa - Mam 5 pytań.
    Od: "KS" <s...@g...univ.gda.pl>

    Witam.

    Niedlugo zakladam firme komputerowa i w zwiazku z tym mam kilka pytań.
    Przepraszam że troszkę laickie pytania ale baardzo mi się przydadzą.

    Założenia: ryczalt + vat, nastawienie na detal i firmy

    1. zamierzam modernizować komputery lub po prostu skupowac zestawy (czy same
    podzespoły). glownie chodzi mi o to by klient kupil nowy zestaw u mnie
    rozliczajac starego kompa. ale takze chcialbym ze skupionych czesci skladac
    uzywane zestawy i oferowac je na sprzedaz. Mam pytanie: jak to wszystko
    księgować by bylo oplacalnie i w miare wygodnie? Skupowac podpisujac umowe
    kupna - sprzedaży placac 2% PCC i sprzedawac faktura vat 22%? A moze jakies
    inne rozwiazania?

    2. w sprawie wyposazenia firmy. Mam swojego starego wysluzonego kompa z
    licencyjnym Windowsem 98 OEM, Wordem 2000 OEM i arkuszem kalkulacyjnym. to
    wszystko jest stare (choć wystarczajace) i bez zadnych dokumentow zakupu.
    Jak mam go wycenic: czy mam wpisac w ewidenci wyposazenia wymyslajac jakas
    wartosc rynkową czy "fikcyjnie" kupić go na niby od kolegi na podstawie
    umowy kupna - sprzedazy za 900 zlotych, zaplacic 2% PCC i miec to
    udokumentowane? No i po co mi ta ewidencja skoro zamierzam byc ryczaltowcem?

    3. w sprawie nowych zestawów komputerowych. Klient przychodzi do mnie,
    ogląda cennik, wybiera podzespoly, ja mu sprowadzam z hurtowni, skladam w
    zestaw i sprzedaję. Czy to jest handel+usługa, sama usługa, czy produkcja?
    Chodzi mi o to jak to ma na fakturze wygladać i jaki podatek mam zaplacić.
    Oczywiscie chcialbym aby klient miał to jako ZESTAW KOMPUTEROWY ktory moze
    odliczyc sobie od podatku jako np. pomoc naukowa.

    4. i jeszcze pytanko w sprawie kasy fiskalnej... Po pewnym czasie (20 000
    przychodow netto dla detalu, o ile sie nie myle) muszę kupic sobie drukarke
    fiskalną. Wiem że mogę sobie polowę czy coś takiego odliczyć. I tu pytanie:
    od czego odliczyć. Od podatku ryczaltowego? Jako Vat naliczony?

    5. To jasne ze nie moge odliczać kosztów przy ryczałcie. Ale skoro jestem
    Vatowcem to kupując np: somochód, laptop czy jakąkolwiek rzecz na firmę mogę
    Vat zaplacony przy zakupie tych rzeczy sobie odliczyć i dostać zwrot z US?
    (tu zakladam ze b.malo sprzedalem i mam sporo wiecej naliczonego niż
    należnego)

    SERDECZNE DZIEKI Z GÓRY za odpowiedzi!

    Pozdrawiam,
    KS

    s...@g...univ.gda.pl

  • 2. Data: 2003-01-09 14:00:49
    Temat: Re: Firma komputerowa - Mam 5 pytań.
    Od: Piotr A. Dybczyński <d...@a...edu.pl>

    Dnia Thu, 9 Jan 2003 00:18:24 +0100 "KS" <s...@g...univ.gda.pl> napisał/napisała:

    > Niedlugo zakladam firme komputerowa i w zwiazku z tym mam kilka pytań.
    > Przepraszam że troszkę laickie pytania ale baardzo mi się przydadzą.
    >
    > Założenia: ryczalt + vat, nastawienie na detal i firmy

    Zakładjąc nawet, że po ostatnich zmianach ryczał w ogóle wchodzi tu w grę (nie jestem
    pewien, sprawdź !) to chyba nie będzie to najbardziej opłacalne.

    Sprawdź dokładnie, bo jak stawka 17% to na pewno jesteś do tyłu.

    Pozdrawiam,
    PAD

    --
    /***************************************************
    *************************

  • 3. Data: 2003-01-10 12:49:46
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "KS" <s...@g...univ.gda.pl> wrote in message
> [...]
    > Przepraszam że troszkę laickie pytania ale baardzo mi się przydadzą.
    >
    > Założenia: ryczalt + vat, nastawienie na detal i firmy

    Ja tez watpie, czy w tym wypadku ryczalt to dobra decyzja...

> [...]
    > księgować by bylo oplacalnie i w miare wygodnie? Skupowac podpisujac umowe
    > kupna - sprzedaży placac 2% PCC i sprzedawac faktura vat 22%? A moze

    Nie jestem ekspertem (ani "expert'em") ale chyba skup uzywanych komputerow
    w ramach DG w celu "odsprzedazy czesci" nie podlega PCC.
    Mniejszy podatek zapacilby Pan "biorac w komis" owa "kupe czesci".
    od klienta i uslugowo "montowal komputery" temu, kto owe czesci kupi,
    ale nie wiem czy to warte zachodu. Na poczatek moze pan wziac "zwolnienie z
    VAT"
    ale jak Pan sie chce z tego utrzymywac, to na dlugo ono Panu nie wystarczy i
    znow pytanie
    "czy warto sie w to babrac".

> [...]
    > umowy kupna - sprzedazy za 900 zlotych, zaplacic 2% PCC i miec to
    > udokumentowane? No i po co mi ta ewidencja skoro zamierzam byc

    Mysle, ze ce rynkowa z dnia "oddania do uzytkowania" w DG.
    A w sprawie tego ryczaltu to jeszcze raz prosze sie zastanowic.

    Trzeba policzyc przewidywany dochod ( do ew opodatkowania czyli minus
    {"kwote wolna" wynikajaca z tego co sie odlicza od podatku i podzielona
    przez 1-0,19} )
    przewidywany obrot i podzielic jedno przez drugie. mnozymy to przez 19%
    i porownujemy ze stawka podatku ryczaltowego.
    JESLI wyjdzie mniej to trzeba sie zastanowic,
    czy praca przy KPiR jest warta oszczednosci.

> [...]
    > ogląda cennik, wybiera podzespoly, ja mu sprowadzam z hurtowni, skladam w
    > zestaw i sprzedaję. Czy to jest handel+usługa, sama usługa, czy

    Mysle, ze wyrob i sprzedaz. No a jesli klient przynosi powlowe swoich
    czesci... ?
    to juz chyba usluga - modernizacja zestawu komputeraowego klienta.

    > Chodzi mi o to jak to ma na fakturze wygladać i jaki podatek mam zaplacić.
    > Oczywiscie chcialbym aby klient miał to jako ZESTAW KOMPUTEROWY ktory moze
    > odliczyc sobie od podatku jako np. pomoc naukowa.

    Nie ma problemu -psza Pan "zestaw komputerowy".

> [...]
    pytanie:
    > od czego odliczyć. Od podatku ryczaltowego? Jako Vat naliczony?

    Od VAT i to pod warunkami.. ale latwo je spelnic.

> [...]
    > Vat zaplacony przy zakupie tych rzeczy sobie odliczyć i dostać zwrot z US?
    > (tu zakladam ze b.malo sprzedalem i mam sporo wiecej naliczonego niż
    Odliczyc od laleznego tak (z malymi wyjatkami)

    dostac zwrot od ST tak, od towarow handlowych zwykle nie. Ale i tu sa
    wyjatki.

    Al jak mowila milapani w US
    "kazdy odpowiada za siebie"

    Pan tez bedzie mail "swoje" mile Panie w US jedna od VAT druga od
    dochodowego.
    One panu pomoga zwlaszcza jesli pojdzie pan do nich z GLEBOKIM przekonaniem,
    ze beda mile.

    Pozdrawiam

    Boguslaw