  • 1. Data: 2003-01-08 23:51:25
    Temat: użyczenie lokalu na siedzibe dg
    Od: witek <w...@p...gazeta.pl>

    Witam!

    Na ta grupe pisze po raz pierwszy(i pewnie nie ostatni).

    Wg. informacji ze strony www warszawskiej izby skarbowej korzystanie z
    użyczonej od rodziców części mieszkania jest moim przychodem.
    W odpowiedzi powoluja sie na Art 14 ust. 2 pkt 8 ust. o pod. doch. od
    osob fiz. A tam jest napisane, ze przychodem nie sa swiadczenia
    otrzymane od osob z I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisow o
    podatkach od spadkow i darowizn(wiec miedzy innymi rodzicow).

    Jak to w koncu jest?

    witek

    p.s. czy istnieje jakis dobry serwis w internecie dla kogos takiego jak ja?

  • 2. Data: 2003-01-09 10:00:20
    Temat: Re: użyczenie lokalu na siedzibe dg
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > otrzymane od osob z I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisow o
    > podatkach od spadkow i darowizn(wiec miedzy innymi rodzicow).

    Może wypowie się ktoś kto już głębiej rozeznawał tą sprawę, ale mnie
    sie wydaje, że te informacje z izby są trochę nieświeże i nie
    uwzględniają ostatniej nowelizacji ustawy.
    Być może nie zdążyli zaktualizować www ?

    pozd.Pix

  • 3. Data: 2003-01-09 11:48:54
    Od: Witek <w...@g...pl>

    pix wrote:
    > Może wypowie się ktoś kto już głębiej rozeznawał tą sprawę, ale mnie
    > sie wydaje, że te informacje z izby są trochę nieświeże i nie
    > uwzględniają ostatniej nowelizacji ustawy.
    > Być może nie zdążyli zaktualizować www ?

    Czyli rozumiem, ze zgodnie z nowelizacja od poczatku tego roku to nie
    jest moj przychod?

    witek

  • 4. Data: 2003-01-09 12:30:38
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Czyli rozumiem, ze zgodnie z nowelizacja od poczatku tego roku to nie
    > jest moj przychod?

    Ja też tak rozumiem, ale to oczywiście tylko moje zdanie.

    Pix

  • 5. Data: 2003-01-09 20:02:31
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "witek" <w...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > otrzymane od osob z I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisow o
    > podatkach od spadkow i darowizn(wiec miedzy innymi rodzicow).

    Re : Art. 14 ust.2 określa rodzaje przychodów z działalności gospodarczej i
    pkt. 8 tegoż ustępu traktuje o otrzymanych przez prowadzącego DG
    świadczeniach w naturze i innych nieodpłatnych świadczeniach ( w tym o
    nieodpłatnym użyczeniu lokalu na cele prowadzenia DG ). Zauważ, że
    przywołany przepis traktuje o przychodzie po stronie otrzymującego
    świadczenie. Tak więc "rozumowanie" ustawodawcy sprowadzało się do
    przyjęcia, że w DG brak kosztu (wynajęcia lokalu) jest tożsame z przychodem
    w kwocie równowartości rynkowej czynszu. Jednakże ustawodawca nie chciał
    przyjąć do wiadomości (a może i chciał), że brak kosztu oznacza zwiększenie
    dochodu, zaś dodatkowy przychód w tej samej wysokości, co brak kosztu
    powoduje podwójne opodatkowanie tej samej kwoty. W przepisie tym nie ma
    wyłączeń będących następstwem statusu drugiej strony, a więc statusu
    świadczeniodawcy wobec świadczeniobiorcy.

    Art. 16 zajmuje się drugą stroną, a więc "dającym świadczenie" , zawężając
    jednocześnie obszar zainteresowania do nieruchomości, a w szczególnym
    przypadku do lokali/budynków mieszkalnych. Przepis ten analogicznie do art.
    14 generuje wirtualny przychód po stronie użyczającego (trzeci raz
    opodatkowanie tego samego), enumeratywnie określając wyłączenia z owego
    przychodu (ust. 2).
    Ustawodawca nie sprecyzował jednakże co rozumie pod pojęciem "członków
    rodziny", a jak wiemy to pojęcie może być rozumiane dość szeroko, w
    zależności od tzw. światopoglądu, upodobań :-))) itp.

    Rekapitulujac: uważam, że w świetle przywołanych przepisów każde
    nieodpłatne świadczenie od innej osoby fizycznej lub prawnej na rzecz OF
    prowadzącej DG generuje po stronie osoby prowadzącej tą DG wirtualny
    przychód w wysokości rynkowej równowartości świadczenia. Po stronie
    świadczeniodawcy występuje również generowanie przychodu z wyłączeniem
    przypadków podmiotowych i przedmiotowych określonych w ust. 2 art. 16.
    Przypadek określony w drugiej części ust. 2 art. 16 jest poza tematem wątku.

    Zapewne w tak kontrowersyjnej sprawie jak wirtualny przychód istnieje bogate
    orzecznictwo. Może ktoś podzieli się swoimi wiadomościami ?

    AR

  • 6. Data: 2003-01-09 20:27:17
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Uzupełniam : przyznaję się, że nie sprawdzałem, czy ostatnia nowelizacja
    objęła te artykuły.
    AR

  • 7. Data: 2003-01-09 20:44:01
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > prowadzącej DG generuje po stronie osoby prowadzącej tą DG wirtualny
    > przychód w wysokości rynkowej równowartości świadczenia.

    Czy aby na pewno posługujesz się do aktualnie obowiązującym tekstem ?
    IMO art.14 ust.2 pkt.8 ma od 1-go stycznia takie brzmienie:
    "wartość otrzymanych świadczeń w naturze (..), z wyjątkiem otrzymanych
    od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów
    o podatku od spadków i darowizn"

    Część zdania po przecinku została dodana którąś z ostatnich nowelizacji.
    Rekapitulując - wydaje się iż ustawodawca po stronie DG ów wirtualny
    przychód skasował.

    pozd.Pix

  • 8. Data: 2003-01-09 20:52:49
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał > Czy aby na pewno posługujesz się
    do aktualnie obowiązującym tekstem ?
    Re: Przepraszam wszystkich !!! Włosienicę ubrałem.
    Andrzej.

  • 9. Data: 2003-01-10 07:40:29
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Andrzej R. napisał:
    > Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał > Czy aby na pewno posługujesz się
    > do aktualnie obowiązującym tekstem ?
    > Re: Przepraszam wszystkich !!! Włosienicę ubrałem.

    A biczowanie? Bez biczowania się nie liczy! :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2003-01-10 08:23:48
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał
    > A biczowanie? Bez biczowania się nie liczy! :-))
    > Maddy
    > Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    > m...@e...com.pl

    Proszę najuprzejmiej jak tylko mogę Autorytety tej grupy o zwolnienie z
    biczowania.
    Uzasadnienie prośby :
    Do moich nieszczęsnych dywagacji należy dodać (aż/tylko - Wysokie Autorytety
    uznać raczą) wyłączenie z wirtualnego przychodu po stronie odbiorcy
    świadczenia podmiotów okreslonych w art. 14 ust. 2 pkt. 8 (I i II grupa z
    PoSiD).
    AR
    Ps. Przy okazji pozwalam sobie zwrócić uwagę na ścisłe określenie relacji
    pomiędzy podmiotami w art. 14 ust. 2 pkt. 8 oraz dość dowolne określenie
    tejże relacji w art. 16 ust. 2 (wszak 7-mą wodę po kisielu nie jest trudno
    udowodnić, że "rodzinie człowieczej" nie wspomnę).