  • 1. Data: 2002-05-14 07:22:13
    Temat: Instrukcja obslugi a prawa autorskie
    Od: "asd" <v...@i...pl>

    Witam wszystkich Grupowiczow.
    Czy ulotki informacyjne (instrukcje obslugi) dolaczone
    do produktow chronione sa prawem autorskim?
    Chce wydac ksiazke, w ktorej beda przedrukowane
    instrukcje dolaczane do odtwarzaczy CD. Czy musze
    pytac producenta o zgode na zrobienie takiego przedruku?
    Gdzie ewentualnie moge szukac informacji na ten temat?
    Z gory dziekuje za pomoc.
    Pozdrowienia.
    asd

  • 2. Data: 2002-05-14 08:10:39
    Temat: Re: Instrukcja obslugi a prawa autorskie
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "asd" <v...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > instrukcje dolaczane do odtwarzaczy CD. Czy musze
    > pytac producenta o zgode na zrobienie takiego przedruku?
    Moim zdaniem:
    instukcje obslugi nie sa chronione prawm autorskim - art.1 i
    art.4. ustawy.
    Ustawa dotyczy utworow powstalych w Polsce i polskich autorow.
    Utwory powstale w innch krajach podlegaja ustawodawstwu tych
    krajow.
    Instrukcja obslugi jest integralna czescia wyrobu, a wiec stanowi
    wlasnosc producenta.
    Producent powinien zostac powiadomiony o checi publikacji takiej
    instrukcji i wyrazic na to zgode, gdyz moze w tym samym czasie
    wprowadzac na rynek towar o zmienionych parametrach z dolaczona
    instrukcja o zmodyfikowanej tresci. Opublikowanie w wydaniu
    ksiazkowym nieaktualnej instrukcji moze narazic wydawce na
    roszczenia ze strony producenta.
    Radze wiec uzyskac zgody wszystkich producentow. Nie sadze tez,
    aby zadali zaplaty za takie zezwolenia.
    WSm

  • 3. Data: 2002-05-14 08:31:41
    Od: "asd" <v...@i...pl>

    Użytkownik "WSm" <w...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > roszczenia ze strony producenta.
    > Radze wiec uzyskac zgody wszystkich producentow. Nie sadze tez,

    Serdeczne dzieki za pomoc :-)
    Pozdrawiam raz jeszcze.
    asd

  • 4. Data: 2002-05-14 11:39:04
    Od: "JP" <k...@p...onet.pl>

    Nie zgadzam sie z Toba.
    Moim zdaniem instrukcje obslugi sa chronione prawem autorskim jezeli
    zawieraja pewien element tworczy o indywidualnych charakterze. Jezeli mamy
    do czynienia ze zwyklym opisem funkcji, typu wlacz tutaj, nacisnij tutaj to
    w tym przypadku nie mamy do czynienia z autorsko-prawna ochrona takiej
    instrukcji. Jednak wiekszosc instrukcji obslugi jest troche bardziej
    skomplikowana i jest po prostu utworem,
    To czy instrukcja powstala w innym kraju nie ma znaczenia, bo pewno w Polsce
    bedzie chronione samo tlumaczenie.

    Pozdrawiam
    Karol

  • 5. Data: 2002-05-14 12:29:39
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 14 May 2002, JP wrote:

    >+ Nie zgadzam sie z Toba.
    >+ Moim zdaniem instrukcje obslugi sa chronione prawem autorskim jezeli
    >+ zawieraja pewien element tworczy o indywidualnych charakterze.

    Już nie pamiętam z kim się nie zgadzasz :) ale zdawało mi się
    że był przytoczony zapis ustawowo wyłączający pewne treści
    spod działania ustawy o prawach autorskich.
    Po prostu - jeśli dokument pełni pewną funkcję i/lub jest
    stosownie zatytułowany - to nie podlega. I już. Niezależnie
    od prezentowanej wartości intelektualnej.
    Wyobrażasz sobie, co by było jakby (pozostając w tematyce grupy)
    p. min. Belka łaskaw był obłożyć prawem autorskim swoją modyfikację
    ustawy o podatku od niektórych przychodów kapitałowych (czy jak jej
    tam) ??? A posłowie dołożyli swoje wymagania "za opracowanie" ?
    -:)

    [...]
    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-05-15 06:47:35
    Temat: Re: Instrukcja obslugi a prawa autorskie (dluzsze)
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "JP" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    takiej
    > instrukcji. Jednak wiekszosc instrukcji obslugi jest troche
    Zgoda, ale pod pewnymi zastrzezeniami, ktore przedstawiam dalej:
    w ustawie o prawie autorskim z 1926 roku art.1 byl tak, bardziej
    przystepnie, sformulowany:
    "przedmiotem prawa autorskiego jest od chwili ustalenia w
    jakiejkolwiek postaci [...] kazdy przejaw dzialalnosci duchowej
    noszacy ceche osobistej tworczosci".
    Cytujac komentarz do ustawy z ksiazki Jana Bleszynskiego "Prawo
    Autorskie":
    ...tworca powinien miec "wladztwo" nad utworem w tym sensie, ze
    utwor powinien wyrazac jego sposob widzenia lub ujecia, czyli -
    inaczej mowiac - ze powinien wyrazac pietno jego osobowosci.
    I dalej:
    "samo pojecie tworczosci nie jest na ogol definiowane, jest
    natomiast zazwyczaj przeciwstawiane pracy wymagajacej do
    osiagniecia rezultatu jedynie okreslonej sprawnosci i
    umiejetnosci, i ktorej rezultat da sie z gory okreslic i
    przewidziec jako majacy charakrer powtarzalny. Tworczosc jest
    kreowaniem czegos niepowtarzalnego, niebanalnego. Nie stanowi
    funkcji wkladu pracy, wysilku fizycznego lub umyslowego
    zaangazowania w procesie powstania dziela." (F. Zoll: Prawo
    autorskie w projekcie, Krakow 1920. s 11.)
    Takie sformulowanie wyraznie przeczy zasadzie konstrukcji
    "instrukcji obslugi", ktora powinna byc rzetelnie obiektywna, a
    nie tworczo subiektywna.
    Oczywistym jest, ze jezeli instrukcja obslugi, obok tresci
    zawierajacej prosty opis czynnosci wykonawczych i kolejnosci ich
    stosowania zawiera elementy tworcze, odautorskie - to mozna ja
    potraktowac jako przejaw tworczosci.
    Ale faktu kwalifikacji utworu nie mozna dokonywac dowolnie -
    bedzie on niewiazacy np. dla sadu - tu, dla bezpieczenstwa stron
    nalezaloby sie oprzec na opinii rzeczoznawcy. Malo kto to dzis
    pamieta i stosuje, ale juz dawno powstala instytucja
    rzeczoznawcow z zakresu prawa autorskiego, ktorzy powolywani
    przez Min Kultury i Dziedzictwa Narodowego sluza rada i opinia w
    sprawach watpliwych. Dzialaja przy odpowiednich zwiazkach
    tworczych.
    > To czy instrukcja powstala w innym kraju nie ma znaczenia, bo
    pewno w Polsce
    > bedzie chronione samo tlumaczenie.
    Jezeli tlumaczenie - to oczywiscie.
    Moim zdaniem, zlym nawykiem jest unikanie kontaktu z autorem
    dziela, czy wlascicielem pewnych wartosci intelektualnych i
    korzystanie z nich na zasadzie: moze sie uda bezkarnie, moze sie
    nie dowiedza. Nalezaloby juz "wyrosnac z krotkich spodenek" i
    dzialac powaznie, jezeli chce sie byc traktowanym powaznie na
    rynku europejskim. Niestety, wokolo szerzy sie nadal zwyczaj
    uzyskiwania zgody _po fakcie_ wykorzystania cudzej wlasnosci,
    zdawkowego przeproszenia, liczenia na poblazliwosc sadu z powodu
    znikomej wartosci przestepstwa (tak, przestepstwa - w obecnej
    ustawie). A tymczasem nietrudno jest dojsc do porozumienia stron
    _przed_ wykorzystaniem, otrzymac bezplatne zezwolenie, czy za
    symboliczna oplata. Zwazywszy, ze wykorzystuje sie do dalszej
    odsprzedazy, w dzialalnosci komercyjnej.
    Dlatego - jak sadze - dobrze, ze o tym dyskutujemy i ciesza ci,
    co dziela sie swoimi watpliwosciami.
    WSm