  • 1. Data: 2004-10-19 17:49:25
    Temat: Jak długo trzymać dokumenty?
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Mam pytanko:
    Jak długo trzeba przechowywać dokumenty handlowe?
    Niby takie proste, że 5 lat od końca roku podatkowego, ale jak te 5 lat
    liczyć?
    Czy teraz w październiku można dać na makulaturę papiery z września 1998?
    Czy trzymać cały rok 1998 do konca 2004 i dopiero potem można zrobić miejsce
    w szafach?

    pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2004-10-19 21:44:07
    Temat: Re: Jak długo trzymać dokumenty?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Oct 2004, Jacek wrote:

    >+ Mam pytanko:
    >+ Jak długo trzeba przechowywać dokumenty handlowe?

    No... to jest FAQ... (nie, nie jest *w* FAQ bo FAQ nie ma,
    to jest FAQ q groups.google.pl -> zaawansowane ! :))

    >+ Niby takie proste, że 5 lat od końca roku podatkowego,

    *w którym upłynął termin płatności podatku*.
    I to pod warunkiem że nie było postępowania podatkowego, bo
    ono może AFAIR wydłużyć okres...

    >+ ale jak te 5 lat liczyć?
    >+ Czy teraz w październiku można dać na makulaturę papiery z września 1998?

    Kiedy zapłaciłeś (no, MIAŁEŚ zapłacić) podatek za 1998 ?
    Kiedy upłynął koniec tego roku "zapłacenia" ?

    >+ Czy trzymać cały rok 1998 do konca 2004 i dopiero potem można zrobić miejsce
    >+ w szafach?

    1998 (operacje)
    1999 (30.IV podatek zapłacono)
    2000.XII.31 - upływa rok,
    2001 - drugi
    2002 - 3.
    2003 - 4.
    2004 - piąty. Ale 31.XII.2004 !!

    No i poważnego rozważenia może wymagać wywalanie papierów związanych
    z ST. O samochodach (nawet jakby na wyposażeniu były) nie wspominając :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-19 22:02:06
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

    > No i poważnego rozważenia może wymagać wywalanie papierów związanych
    > z ST. O samochodach (nawet jakby na wyposażeniu były) nie wspominając :)

    A czy istnieje jakis punkt zaczepienia dla pogladu, ze 'papiery' zwiazane z
    samochodem w EST nalezy trzymac dluzej ?

    marekz

  • 4. Data: 2004-10-19 22:16:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, MarekZ wrote:
    [...]
    > + A czy istnieje jakis punkt zaczepienia dla pogladu, ze 'papiery'
    > + zwiazane z samochodem w EST nalezy trzymac dluzej ?

    A ewentualnie sprzedasz go jako oVATowany czy "zw" ? :)

    <casus>
    Podatnik sprzedaje samochód osobowy kupiony w 1999. Oczywiście
    nie odliczył VAT i myśli że to oczywiste.
    <teza>
    "Proszę Pana, ale widział Pan te dyskusje 'czy można przerejestrować
    samochód z ciężarowego na osobowy' ? Widział Pan. No ja uważam
    że można. I że Pan VAT odliczył a później przerejestrował
    i dlatego wyrzucił Pan dokumenty zakupu"

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-10-19 22:30:13
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 20 Oct 2004, MarekZ wrote:
    > [...]
    >
    > A ewentualnie sprzedasz go jako oVATowany czy "zw" ? :)

    No baaaaaaaa, oczywiscie ze "zw". :-)

> [...]
    > że można. I że Pan VAT odliczył a później przerejestrował
    > i dlatego wyrzucił Pan dokumenty zakupu"

    Na upartego to czy vat byl odliczany CZASAMI bedzie mozna wykluczyc na
    podstawie deklaracji vat-7 (o ile us je sobie potrzyma dluzej niz podatnik
    musi). Czyli na gruncie przepisow w zasadzie ciezko na mnie wymusic
    trzymanie tego, prawda ? No bo ja po prostu oswiadcze, ze vat-u nie
    odliczylem zakladajac ze zloze ten okazjonalny pit-5 po jego sprzedazy
    (tylko jakim cudem dzial vat sie o tym dowie to nie wiem) ;-) . Uff, to
    wywalam :-).

    marekz

  • 6. Data: 2004-10-19 23:45:36
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Coraz bardziej "mnie zaciemnia":

    Ordynacja Podatkowa (poczytałem) mówi:

    Art. 32. § 1. Płatnicy i inkasenci obowiązani są przechowywać dokumenty
    związane z poborem lub inkasem podatków przez 5 lat od końca roku
    kalendarzowego, w którym byli obowiązani do ich poboru lub inkasa.

    Art. 88. § 1. Podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je
    numerować i przechowywać kopie tych rachunków w kolejności ich wystawienia
    przez 5 lat kalendarzowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono
    rachunek.

    Z tego rozumiem, że prowadzący DG może w praktyce po 5 latach rachunki
    wywalić (deklaracje podatkowe dopiero po 6-ciu?).

    Jeśli źle interpretuję to proszę o sprostowanie.

    Jacek

  • 7. Data: 2004-10-20 04:09:03
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 20 paź o godzinie 00:30, na pl.soc.prawo.podatki, MarekZ napisał(a):

    > Na upartego to czy vat byl odliczany CZASAMI bedzie mozna wykluczyc na
    > podstawie deklaracji vat-7 (o ile us je sobie potrzyma dluzej niz podatnik
    > musi).

    Na postawie deklaracji VAT-7 ?
    Wskażesz swój magiczny sposób na to jak "wyczytać" z niego czy odliczałeś
    VAT z *TEGO* samochodu? :P

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 8. Data: 2004-10-20 05:14:20
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >

    > Z tego rozumiem, że prowadzący DG może w praktyce po 5 latach rachunki
    > wywalić (deklaracje podatkowe dopiero po 6-ciu?).

    Chwila chwila. Jako osoba prowadzaca DG jestes najpewniej platnikiem (Art.
    32. § 1) wiec raczej... patrz pierwszy post Gotfryda w tym watku ;)

    Pozdrowka,

    Irek Makowski.

  • 9. Data: 2004-10-20 05:37:14
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

> [...]
    >
    > No i poważnego rozważenia może wymagać wywalanie papierów związanych
    > z ST. O samochodach (nawet jakby na wyposażeniu były) nie wspominając :)

    I to bardzo powaznego.
    IMHO o wyrzucaniu dokumentow dotyczacych ST mozna zaczac myslec po
    zakonczeniu jego amortyzacji czyli jesli zakupilismy ST w 2000 roku i
    amortyzujemy go 3 lata (ostatnia "rata" amortyzacji 2003), to dokumenty
    wyrzucalbym po uplywie 5 lat liczac od konca 2004 czyli w 2009.

    Pozdrowka,

    Irek Makowski

  • 10. Data: 2004-10-20 10:08:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, MarekZ wrote:
    [...]
    > + Na upartego to czy vat byl odliczany CZASAMI bedzie mozna wykluczyc na
    > + podstawie deklaracji vat-7

    KTÓREJ deklaracji ??
    Podatnik kupuje samochód i odlicza VAT 1.II.1998.
    Po czym 4.XI.1998 wprowadza do EST...

    > + cudem dzial vat sie o tym dowie to nie wiem) ;-)

    Przy kontroli. W trakcie DG albo "z okazji oglądania papierów
    z zamknięcia DG".
    Przecież VATu przy sprzedaży "na okazjonalny PIT" (czytaj:
    "wyprowadzonego z DG") nie odprowadzasz przy sprzedaży a w
    momencie "wyprowadzenia" - czyli np. zamknięcia DG :]

    >+ Uff, to wywalam :-).

    Moment, moment: z 1998 ? A nie wyszło czasem że "tak ogólnie" do
    31.XI br masz je mieć ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)