  • 1. Data: 2005-09-15 11:53:32
    Temat: Jak to jest z tym VAT-em?
    Od: "Minimex" <m...@p...onet.p>

    Wysyłając klientowi towar chciałbym doliczyć koszty przesyłki i uwzględnić
    to na fakturze.
    Towar - stawka podstawowa (tu sprawa jasna).
    Opłata za wysłanie paczki PP zwolniona z VAT.
    I co teraz:
    1. Sumuję wartości netto towaru i opłaty pocztowej a następnie dokładam 22%
    ???
    czy bardziej logiczne
    2. Sumuję wartości netto towaru i opłaty pocztowej. W rubryce VAT doliczam
    22% za towar a opłata pocztowa jako, że "zw" to 0,00

    Z góry dziękuję za rzeczową odpowiedź. (ew. z podaniem paragrafu ustawy).

    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2005-09-15 13:52:37
    Temat: Re: Jak to jest z tym VAT-em?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Sep 2005, Minimex wrote:

    > czy bardziej logiczne
    > 2. Sumuję wartości netto towaru i opłaty pocztowej.
    > W rubryce VAT doliczam 22% za towar a opłata pocztowa
    > jako, że "zw" to 0,00

    ...powiedz na jakiej podstawie.
    Czy może uważasz że wolno ci świadczyć usługi pocztowe ?
    A może uważasz że wolno ci wystawić refakturę ? - na jakiej podstawie ?
    A może inaczej uważasz ?

    > Z góry dziękuję za rzeczową odpowiedź. (ew. z podaniem paragrafu ustawy).

    ...pic polega na tym że AFAIK nie ma i AFAIR nikt nie podał nigdy
    "paragrafu". Chcąc skorzystać ze zwolnienia trzeba umieć podać
    przepis z którego się korzysta (zasadą jest opodatkowanie VATem,
    tak stanowi art. 5 ustawy o VAT !), to jest na odwrót niż ty się
    domagasz. Nie ma przepisu "wbiajanie gwoździ jest opodatkowane VAT".
    Czyli ściśle rzecz biorąc - z ustawy o VAT:
    ++++
    Art. 5.
    1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym
    dalej "podatkiem", podlegają:
    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług
    na terytorium kraju;
    2. Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu
    niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem
    warunków oraz form określonych przepisami prawa.
    ----

    Chcesz zwolnienia - podaj przepis... i tu jest ból.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-09-15 13:57:13
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Minimex wrote:

> [...]
    > 22% za towar a opłata pocztowa jako, że "zw" to 0,00
    >
    > Z góry dziękuję za rzeczową odpowiedź. (ew. z podaniem paragrafu ustawy).

    hmmm, z tego co ja wiem, to tylko PP moze zw. z VAT przesylki (czy
    oplate pocztowa). z tego co wiem, to ludzie robia tak, ze przesylke
    nazywaja "pakowanie i dostarczenie" - kwota netto + VAT

    Pozdr

    A Lot Like Love - komedia romantyczna :) ....... http://tiny.pl/qj5b
    Fantastyka - przegląd prasy wakacyjnej ......... http://tiny.pl/qj53
    ________________
    A gdzie ty będziesz podczas wyborów http://miniurl.pl/antywybory2005

  • 4. Data: 2005-09-15 15:32:57
    Od: "Minimex" <m...@p...onet.p>

    Do: "Gotfryd Smolik"

    VAT jest podatkiem od wartości dodanej towaru lub usługi na którą
    ustawodawca nałożył podatek.
    W przypadku refakturowania usługi zwolnionej (bez zwiększania jej wartości)
    dalej wg mnie dalej pozostaje zwolniona.
    Proszę zapoznać się z artykułem, który kilka minut temu znalazłem:
    http://www.izbaskarbowa.lodz.pl/index.php?page=know&
    id=387

    Do: "mariposa doux"
    >hmmm, z tego co ja wiem, to tylko PP moze zw. z VAT przesylki (czy
    >oplate pocztowa). z tego co wiem, to ludzie robia tak, ze przesylke
    >nazywaja "pakowanie i dostarczenie" - kwota netto + VAT

    Jeżeli na fakturze zapisano "pakowanie i dostarczenie" to zgoda, że należy
    się podatek VAT, ponieważ jest tu mowa o usłudze.
    Jednak gdyby rozdzielić tę kwotę na usługę "pakowania" i oddzielnie koszt
    przesłania przez PP, podatkowi podlega tylko "pakowanie"

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-09-15 16:58:52
    Od: "niedzwiedz" <u...@e...totezusun.pl>

> [...]
    > dalej "podatkiem", podlegają:
    > 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług

    No jest jeszcze:
    Art. 43.
    1. Zwalnia się od podatku:
    4) dostawę za cenę równą wartości nominalnej znaczków pocztowych, znaczków
    skarbowych i innych znaków tego typu;

  • 6. Data: 2005-09-15 20:50:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > dalej wg mnie dalej pozostaje zwolniona.
    > Proszę zapoznać się z artykułem, który kilka minut temu znalazłem:

    "Jednakże, zdaniem Urzędu, refakturowanie jest możliwe"
    ...co sankcjonuje jedną z możliwości o którą pytałem.

    Dla porządku: nie zgadzam się z poglądem jakoby przedstawiona
    interpretacja odpowiadała temu o co pytano !
    Minimex pytał o koszt przesyłki dotyczący własnej sprzedaży.
    IMO w myśl poglądu "nie wystawia się faktury osobno na
    cegły użyte do budowy domu" nie można w takim przypadku
    zastosować refaktury.
    O ile pamiętam to SN wypowiadał się o refakturowaniu kilka
    razy - i określił że refaktura jest dopuszczalna przy czynnościach
    ubocznych *nie* służących zarabianiu - przykładem jest podział
    faktury za telefon czy za prąd wystawianej na jedną z firm,
    która innej firmie udostępnia dostęp do centralki lub własnego
    zasilania, rozliczają się wewnętrznie i wystawca podfaktury
    na tym *nie zarabia* (pamiętam że było wyraźne wskazanie iż
    koszty mierzalne muszą być określone przez pomiar - nie
    można stosować ryczałtów czy wynalazków w stylu "podzielnik").
    No i jak czytam interpretację to chyba pasuje: owa
    spółka kasowała kontrahentów za dostarczanie dokumentów, nie
    za dostarczanie własnych towarów !!
    Niewątpliwie "dostawa dokumentu" :) jest czynnością uboczną,
    niebędną - ale nie stanowi podstawy tego "za co się płaci".
    No chyba że owa spółka ma jako cel działalności "dostawę
    dokumentów"... wtedy czegoś nie rozumiem :[

    > Jednak gdyby rozdzielić tę kwotę na usługę "pakowania" i oddzielnie koszt
    > przesłania przez PP, podatkowi podlega tylko "pakowanie"

    Przyznaję że niedzwiedz wbił całkiem skutecznego ćwieka w argumentację,
    bo zapodane przez niego zwolnienie jest punktem oparcia.
    Mi się refaktura w pytaniu zadanym na początku wątku nie podoba :|,
    przecież przesyłka jest konieczna w celu wykonania umowy (czyli
    osiągnięcia dochodu).
    Natomiast zwolnienie wg .43... no wychodzi że jeśli zapłata odbywa
    się za pomocą znaczków to można skorzystać !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-09-16 07:21:21
    Od: "Minimex" <m...@p...onet.p>

    "Gotfryd Smolik news"

    Dla porządku: nie zgadzam się z poglądem jakoby przedstawiona
    interpretacja odpowiadała temu o co pytano !

    Nigdy tego nie twierdziłem. Ale kłóci się ona z:

    A może uważasz że wolno ci wystawić refakturę ? - na jakiej podstawie ?

    a stwierdza, że:

    Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny Urząd
    Skarbowy podaje, że przepisy prawa nie regulują kwestii refakturowania usług.
    Jednakże, zdaniem Urzędu, refakturowanie jest możliwe, jeżeli z zawartej umowy
    wynika, że niektóre składniki zakupywanej usługi, które dają się wyodrębnić, będą
    osobno wymienione na fakturze a także zachowana zostanie cena jaką zastosował
    sprzedawca tych usług i niezmieniona zostanie stawka podatku.

    Może coś więcej o:

    O ile pamiętam to SN wypowiadał się o refakturowaniu kilka razy - i określił że
    refaktura jest dopuszczalna przy czynnościach
    ubocznych *nie* służących zarabianiu.

    I jeszcze jedno, nie jestem "ekspertem" podatkowym i bardzo mi do tego daleko.
    Przyjmuję każdą rzeczową krytykę mojego rozumowania. Ale argumentu "nie bo nie" NIE
    !

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2005-09-16 20:19:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Sep 2005, Minimex wrote:

> [...]
    >
    > a stwierdza, że:
    >
    > Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan

    ...owszem, kłóci się.

    > I jeszcze jedno, nie jestem "ekspertem" podatkowym i bardzo mi do tego daleko.
    > Przyjmuję każdą rzeczową krytykę mojego rozumowania. Ale argumentu "nie bo nie"
    NIE !

    ...i słusznie :)
    Ktoś musi pokrzyczeć i pogryźć bo się grupowicze rozpuszczą ;) - po
    to jest m.in. grupa dyskusyjna coby poglądy zbyt zbieżne nie były.

    Przejrzałem co mam i wychodzi że za dużo napisałem "z głowy
    czyli z niczego" :], wszyscy w nowych opisach podają "słabszy"
    wymóg (oddzielnego rozliczania, a nie rozliczania należności
    ubocznej).
    Znalazłem co najmniej jeden z powodów: chwilowo www.gazetaprawna.pl
    nie odpowiada, jak ruszy to spróbuję zapodać (powinno być).
    W grubsza brzmi on: "VI Dyrektywa" !
    A niestety mam "stare" nawyki :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-09-16 20:46:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Sep 2005, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Znalazłem co najmniej jeden z powodów: chwilowo www.gazetaprawna.pl
    > nie odpowiada, jak ruszy to spróbuję zapodać (powinno być).
    > W grubsza brzmi on: "VI Dyrektywa" !

    Mam:
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/17.html?numer=1228
    &dok=1228.17.52.2.3.1.0.1.htm

    > A niestety mam "stare" nawyki :(

    ...niniejszym wnoszę o łagodny wymiar kary :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-09-16 23:09:54
    Od: "Minimex" <m...@p...onet.p>

    > Mam:
    > http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/17.html?numer=1228
    &dok=1228.17.52.2.3.1.0.1.htm

    > ...niniejszym wnoszę o łagodny wymiar kary :]

    Dzięki za artykuł.
    Teraz na spokojnie muszę "przetrawić" ten prawniczo-ekonomiczny bełkot.
    Pora trochę późna na "taką" lekturę.
    A kara ?! nie rozumiem za co.