  • 1. Data: 2005-01-31 21:09:12
    Temat: Jak uzasadnic podanie o zwolnienie od podatku od spadku?
    Od: Hanna Niżyńska <h...@u...tlen.pl>

    W spadku dostalam razem z bratem budowe (w przyszlosci ma byc przepisana na
    mnie), mieszkanie (dla brata) i dzialke, ktora wspolnie zamierzamy sprzedac.
    Jak umotywowac (z mojego punktu widzenia - jestem studentka V roku) podanie
    o zwolnienie z nieplacenia podatku od spadkow i darowizn i czy w ogole jest
    taka mozliwosc? Czy prosbe mozna umotywowac, ze jestem po prostu studentka,
    czy np. ze pieniadze lepiej i trzeba zreszta przeznaczyc na splacenie brata
    i budowe tego domu? Czy US w ogole takie prosby uznaje, czy przypadkiem moze
    kieruje je sie do urzedu gminy?

    Hanna

  • 2. Data: 2005-01-31 21:17:00
    Od: Hanna Niżyńska <h...@u...tlen.pl>

    Jak to jeszcze wyglada sprawa u notariusza i podatek od czynnosci
    cywilno-prawnych?
    Po zalatwieniu spraw w US, przychodzi czas na podzielenie sie z bratem. Czy
    to, ze on rezygnuje ze wspolwlasnosci w budowie, a ja w mieszkaniu - placimy
    pcc i od jakiej wartosci?
    a jak sprzedam ta dzialke, to jest podatek od wzbogacenia, czynosci
    cywilno-prawnych i oplata oprocz tego u notariusza?
    I jeszcze jak podpisze z bratem umowe, o tym ze bede go splacac - to od tej
    umowy rowniez jakis podatek?
    I w jaki wyglada taka umowa z bratem - ze bede go splacac, ale nie wiem
    przez jaki czas i kiedy zaczne - obecnie jestem studentka i nie mam pracy i
    stalych dochodow?
    Serdecznie pozdrawiam
    --
    Hania

  • 3. Data: 2005-02-01 11:04:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2005, Hanna Niżyńska wrote:

> [...]
    >+ to, ze on rezygnuje ze wspolwlasnosci w budowie, a ja w mieszkaniu - placimy

    Zajrzyj np. na:
    http://podatki.pl/bap1.php/oplata.htm
    Jest o "zniesieniu współwłasności".
    Nie wiem czy "część dotycząca spłat lub dopłat" ma zastosowanie
    (zwalniająca od podatku) - bo tak na mój rozum to:
    - z postępowania spadkowego wynika iż brat uzyskuje współwłasność
    w budowie - a ty w mieszkaniu
    - w ramach podziału masy dokonujecie ZAMIANY swoich udziałów.

    Może ktoś zechce się wypowiedzieć.
    Niewątpliwie można również przytoczyć "argument Bogusia": 'skoro
    bez notariusza i tak się nie obejdzie to jak już go sobie wybierzecie
    nalezy go spytać a on [notariusz] wszystko ładnie wytłumaczy'
    :)

    >+ a jak sprzedam ta dzialke, to jest podatek od wzbogacenia,

    ...nie ma takiego podatku :)
    W rachubę wchodza trzy:
    - od spadków i darowizn
    - PCC
    - dochodowy.

    Przy sprzedaży "majątku spadkowego od którego opłacono podatek spadkowy"
    podatku dochodowego AFAIK *nie ma*.
    Natomiast jeśli podatek spadkowy NIE był zapłacony - bo np. skorzystano
    ze zwolnienia z tyt. "nabycia pierwszego mieszkania" albo co - to w razie
    takiej sprzedaży można załapać się na 'odwieszenie' tego uprzednio
    'zwolnionego' podatku. Coś 5 lat trwa konieczność "korzystania" :)

    >+ czynosci
    >+ cywilno-prawnych i oplata oprocz tego u notariusza?

    ...u notariusza swoją drogą.
    To jest ileś-tam osobnych pozycji za poszczególne czynności - nie
    wszystko bierze notariusz, on "tylko kasuje" za niektóre rzeczy :)

    >+ I jeszcze jak podpisze z bratem umowe, o tym ze bede go splacac - to od tej
    >+ umowy rowniez jakis podatek?

    IM*H*O nie bardzo. Przecież to jest "jego należność" *już* opodatkowana
    podatkiem od spadku...
    Mało - ta umowa powinna wejść w "długi i ciężary" obniżające podstawę
    opodatkowania PCC... IMHO oczywiście...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)