  • 1. Data: 2003-09-11 21:11:58
    Temat: Jakie clo i podatek za stojaki do glos. komp. z zagranicy?
    Od: "Majkel" <m...@t...pl>

    Witam,
    chcialbym zakupic przez Internet podstawki (stojaki) do glosnikow
    komputerowych,
    http://pl.europe.creative.com/estore/product.asp?pro
    d=282
    kosztuja one 48 EUR, a moj problem polega na tym, ze nie wiem ile
    musialbym doliczyc podatku lub cla do nich.
    W jednej z gazet znalazlem informacje, ze dla czesci komputerowych
    (jesli do takich mozna zaliczyc te podstawki) obowiazuje podatek VAT
    22%, nie wspomniano o cle. Tyczy sie to chyba kazdej rzeczy powyzej 22
    EUR..
    Czy ktos wie moze ile musialbym doliczyc tego podatku dokladnie i/lub
    cla?
    Jesli zadalem pytanie na niewlasciwej grupie to przepraszam...

    pozdrawiam,
    Majkel

  • 2. Data: 2003-09-12 11:30:45
    Od: Dawid <d...@w...pl>

    Witam,
    Takich podstawek raczej nie mozna traktowac jako czesci komputerowych
    (chociaz moznaby probowac, ale nie recze za skutek). Nie wiem z czego sa
    one wykonane ale jesli jest to tworzywo sztuczne to ja zaklasyfikowalbym
    je jako "pozostale artykuly z tworzyw sztucznych" (kod taryfy 392690990).
    Dla tego kodu obowiazuje VAT 22%. Jesli chodzi o clo to przede wszystkim
    jego wysokosc zalezy od tego z jakiego kraju mialoby to pochodzic. Dla
    krajow UE i wiekszosci europejskich bedzie to 0% (pod warunkiem
    udokumentowania pochodzenia towaru - deklaracja na fakturze lub dokument
    EUR1). Dla np. USA i wiekszosci innych 15%. Co do tych 22 Euro to
    prawdopodobnie chodzilo o to, ze przesylki do wartosci 22 Euro sa
    zwolnione od cla. Musisz jeszcze sprawdzic na jakich warunkach
    realizowana jest przesylka jesli chodzi o odprawe celna. Jesli kosztow
    nie pokrywa nadawca to licz sie z tym ze bedzie Cie to kosztowac ok. 100
    zl. (odprawa importowa; zakladajac ze zlecisz sprawe agencji celnej). To
    w skrocie tyle.
    Pozdrwaiem.
    Dawid.

  • 3. Data: 2003-09-12 14:02:02
    Od: "Majkel" <m...@t...pl>

    Dawid <d...@w...pl> napisał(a):

    dzieki wielkie za wyjasnienie. Dzwonilem nawet dzisiaj pod numer Urzedu
    Celnego (numer informacyjny podany byl w jednym z artykulow o kupowaniu
    w sklepach internetowych). Wyjasnilem sprawe i pani urzednik tez sie
    zdiwila, ze chce to zakwalifikowac do czesci komputerowych (w sumie to
    racja, ale ten sklep to w wiekszosci karty muzyczne, graficzne, glosniki
    komputerowe), ta pani przy telefonie poszukala innych kategorii, do
    ktorych mozna to "podciagnac", zasugerowala czesci do glosnikow
    (ogolnie), one sa objete z tego co sie dowiedzialem 10 % cla i 22 VAT...
    Pytales z czego one sa, tak jest to zwykly plastik, z informacji w tym
    sklepie wynika, iz to wlasnie oni pokrywaja wysylke, wiec moze bede mial
    szczescie ;) i dolicza tylko ten VAT..
    Ciekawe jestem w ogole, w ktorym momencie opalacam to clo / VAT
    (listonosz? poczta? w urzedzie?).

    W kazdym razie jeszcze raz dzieki.

    pozdrawiam,
    Majkel

  • 4. Data: 2003-09-17 09:35:06
    Od: Dawid <d...@w...pl>

    To ze oni pokrywaja koszty przesylki to niekoniecznie jeszcze znaczy ze
    oplaca Ci clo (mozliwe ze pokryja koszty tranzytu, ale raczej watpie czy
    tez odprawy importowej).Proponowalbym sie zorientowac. Osobiscie nie
    zaklasyfikowalbym tego jako czesci glosnikow (bo przeciez nie jest to
    czesc ale calkiem odrebny produkt, tak jak np. nie zaklasyfikujesz biurka
    pod komputer jako czesc komputera), ale prawda jest taka ze duzo zalezy
    od celnika. Jesli chcialbys sprawdzic dokladniej to podaje strone z
    wyjasnieniami do taryfy celnej:
    http://bap-psp.lex.pl/cgi-
    bin/demo.cgi?id=&comm=jednostka&akt=nr16850875&ver=-
    1&jedn=-1
    Glosniki i czesci do nich sa w dziale 85.
    Clo i VAT oplacasz w urzedzie, przy odprawie celnej (jest to warunkiem
    zwolnienia towaru).
    To na razie.
    Dawid K.

  • 5. Data: 2003-09-18 06:16:18
    Od: Dawid <d...@w...pl>

    Jeszcze dwa wyjasnienia bo troche pogmatwalem:
    - oplacenie cla to jedno, a oplacenie odprawy importowej (jesli robi ja
    agencja celna) to drugie,
    - odprawiajac przez agencje, clo i VAT zaplacisz agencji (zazwyczaj przy
    odbiorze towaru).

  • 6. Data: 2003-09-20 17:19:12
    Od: "Majkel" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Dawid" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ja
    > agencja celna) to drugie,
    > - odprawiajac przez agencje, clo i VAT zaplacisz agencji (zazwyczaj

    jeszcze raz dzieki za wyjasnienie :)

    pozdrawiam,
    Majkel