  • 1. Data: 2005-08-28 18:25:19
    Temat: Jeden samochod w dwoch firmach ?
    Od: "Patryk" <p...@o...mila.edu.pl>

    Witam
    Zastanawia mnie czy jeden samochod moze byc uzywany przez dwie firmy, tzn.
    czy obie te firmy moga rozliczac koszty paliwa za przejechana trase na
    wlasne potrzeby (kazda swoje oczywiscie).
    Konkretnie chodzi o samochod dostawczy ktory jest wlasnoscia moja i mojej
    zony (w dowodzie sa dwie osoby). O ile mi wiadomo kiedys spisywalo sie
    oswiadczenie ze samochod przekazuje sie na potrzeby firmy i juz mozna bylo
    go uzywac i rozliczac sobie koszty. Pozniej slyszalem (nie wiem czy to
    prawda) ze samochod po takim przekazaniu trzeba przerejstrowac i jesli firma
    nazywa sie "Bolko Jan Kowalski" to w dowodzie tez powinno byc "Bolko Jan
    Kowalski". W moim przypadku nawet jesli to prawda, skoro jestem rolnikiem to
    moja firma nazywa sie "Jan Kowalski" w dowodzie tez jest "Jan Kowalski" i
    chyba nie ma problemu.
    Co jednak w przypadku gdyby moja zona prowadzac wlasna dzialalnosc chciala
    by tez kozystac z tego samochodu. Jak to zrobic aby ona mogla rozliczac
    koszty zwiazane z uzytkowaniem samochodu tak samo jak i ja. Czy jeden
    samochod moze byc na raz uzytkowany przez dwie firmy ? Jesli nie to czy
    mozna to jakos rozwiazac w inny sposob ? No i czy rzeczywiscie jesli osoba
    fizyczna uzytkuje samochod na potrzeby wlasnej firmy to musi go
    przerejstrowac tak aby w dowodzie byla nazwa firmy ?

    Patryk

  • 2. Data: 2005-08-29 10:45:38
    Temat: Re: Jeden samochod w dwoch firmach ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Aug 2005, Patryk wrote:

> [...]
    > wlasne potrzeby (kazda swoje oczywiscie).
    > Konkretnie chodzi o samochod dostawczy ktory jest wlasnoscia moja i mojej

    Ważnej rzeczy nie napisałeś: czy i jak ów samochód był wprowadzony
    do DG (twojej lub twojej żony) oraz czy i jak był amortyzowany.
    IMO przeciwwskazań nie widać, CHYBA że jedna z osób amortyzowała
    całość (bo zapis z ustawy pozwala na takie zaliczenie tylko jeśli
    małżonek nie wykorzystuje owego ST *również* do DG i wtedy byłaby
    komplikacja).
    Jeśli nie był amortyzowany wcala lub był amortyzowany w proporcji
    udziałów i ktoś widzi przeciwwskazania to niech krzyczy - ja
    np. nie widzę :)

    BTW: ustawę o podatku dochodowym dla osób dizycznych czytałeś ?
    Zacznij od art. 22a :) a póżniej uzupełnij resztę ;)

    > O ile mi wiadomo kiedys spisywalo sie
    > oswiadczenie ze samochod przekazuje sie na potrzeby firmy i juz mozna bylo
    > go uzywac i rozliczac sobie koszty.

    ...oraz amortyzować.
    Ale pic polega na tym że są regulacje szczegółowe jeśli oboje małżonków
    prowadzi DG - w zakresie owej amortyzacji właśnie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)