  • 1. Data: 2009-08-20 07:32:12
    Temat: Jednoosobowa DG i faktury za usługi zwolnione z VATu
    Od: "MariuszM" <Mariusz[WYTNIJ]Michalski[TO]@poczta.onet.pl>

    Witam,

    Mam jednoosobową DG i jestem VATowcem. Normalnie wystawiam faktury VAT, jak
    mam jakieś koszty, typu komórka czy paliwo (samochód z homologacją -
    ciężarowy), to sobie VAT odliczam.
    Ostatnio pojawiła się możliwość podpisania umowy agencyjnej z firmą
    ubezpieczeniową.
    Miałbym nienajgorsze pieniądze, ale za usługi miałbym im wystawiać fakturę
    bez VATu, bo na usługi ubezpieczeniowe nie ma VATu. Dodatkowo na czas
    współpracy miałbym zawiesić inne formy działalności, więc nie mógłbym
    wystawiać normalnych faktur VAT. Sytuacja jest dla mnie nowa i dlatego mam
    kilka pytań:

    - Czy w ogóle jako VATowwiec mogę wystawiać faktury bez VATu, czy też z
    zerową stawką VAT?

    - Czy pomimo wystawienia faktury bez naliczonego VATu nie będę go musiał i
    tak odprowadzić?

    - Co w takim przypadku zrobić z VATem za komórki, czy paliwo, który
    normalnie sobie odliczałem?
    Czy przenosić do odliczenia na następny kwartał i gromadzić, licząc, że
    kiedyś zmieni się sytuacja i sobie ten VAT odliczę, czy lepiej nie odliczać
    i wpuścić całą kwotę (z VATem) w koszty?

    - Czy jakaś firma może mi prawnie zabronić wystawiania faktur innych niż
    tylko te które wystawiam dla nich?

    pozdrawiam,
    MariuszM

  • 2. Data: 2009-08-20 08:09:34
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 20 sierpień 2009 09:32
    (autor MariuszM
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <h6iuov$qd5$1@nemesis.news.neostrada.pl>):

    > - Czy w ogóle jako VATowwiec mogę wystawiać faktury bez VATu, czy też z
    > zerową stawką VAT?

    Bez Vatu, czyli ZWOLNIONE? Oczywiście. Tylko pamiętaj, że wtedy koszty
    rozliczasz strukturą. Niestety stawka ZW to koszmarek w przeciwieństwie do
    0%. Kiedyś jeden z miłościwie nam panujących rządów próbował stawką ZW
    wykończyć dostawców internetu.

    Prawdziwe BEZ VATU to jest 0%. A ZW to jest Bez Vatu Z Ostatniego Etapu.

    > - Czy pomimo wystawienia faktury bez naliczonego VATu nie będę go musiał i
    > tak odprowadzić?

    No nie, bo go nie naliczysz. Ale też nie odliczysz VATu od kosztów.

    > - Co w takim przypadku zrobić z VATem za komórki, czy paliwo, który
    > normalnie sobie odliczałem?

    Rozliczać strukturą. Więc przy Twoim założeniu, że całkowicie rezygnujesz z
    innych dochodów, to po prostu będzie całość szła brutto w KUP i zapłacisz
    ten wat bez możliwości odzyskania.

    --
    Tristan

    Niech nie wychodzi z waszych ust żadna mowa szkodliwa,
    lecz tylko budująca, zależnie od potrzeby,
    by wyświadczała dobro słuchającym. (Ef 4,29)

  • 3. Data: 2009-08-20 08:17:16
    Od: "MariuszM" <Mariusz[WYTNIJ]Michalski[TO]@poczta.onet.pl>

> [...]
    > wykończyć dostawców internetu.
    >
    > Prawdziwe BEZ VATU to jest 0%. A ZW to jest Bez Vatu Z Ostatniego Etapu.

    No właśnie nie wiem jak jest z ubezpieczeniami czy 0 czy zwolnione.

    > Rozliczać strukturą. Więc przy Twoim założeniu, że całkowicie rezygnujesz
    > innych dochodów, to po prostu będzie całość szła brutto w KUP i zapłacisz
    > ten wat bez możliwości odzyskania.

    Struktura tzn. jeśli 50% dochodów było z VAT a 50% bez VAT to mogę od
    komórki odliczyć 50% VATu?
    Reszta tzn netto i połowa VATu będzie szła w KUP?

    pozdrawiam i dzięki za pomoc
    Mariusz

  • 4. Data: 2009-08-20 08:24:20
    Od: <s...@a...pl>

    > Prawdziwe BEZ VATU to jest 0%. A ZW to jest Bez Vatu Z Ostatniego Etapu.

    Nie mieszaj!

    Bez VATu to bez VATU, może nie podlegać albo być zwolnione. 0% jest z VATem,
    tylko w zerowej wysokości.

  • 5. Data: 2009-08-20 08:33:17
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "MariuszM" <Mariusz[WYTNIJ]Michalski[TO]@poczta.onet.pl> napisał
    w wiadomości news:h6j0uv$dr7$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > No właśnie nie wiem jak jest z ubezpieczeniami czy 0 czy zwolnione.

    Zwolnione.

    Malo co jest opodatkowane na 0% - przewaznie sa to rzeczy majace zwiazek z
    wymiana z zagranica (eksport, WDT i takie tam).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2009-08-20 08:39:01
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 20 sierpień 2009 10:33
    (autor SDD
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <h6j1oc$o0t$1@news.onet.pl>):

    > Malo co jest opodatkowane na 0% - przewaznie sa to rzeczy majace zwiazek z
    > wymiana z zagranica (eksport, WDT i takie tam).

    A nie przeważnie prasa i książki?

  • 7. Data: 2009-08-20 08:39:38
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 20 sierpień 2009 10:24
    (autor s...@a...pl
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <h6j17r$mlm$1@news.onet.pl>):

    > Nie mieszaj!

    Nie mieszam.

    > Bez VATu to bez VATU, może nie podlegać albo być zwolnione. 0% jest z
    > VATem, tylko w zerowej wysokości.

    Tak. I to jest prawdziwe bez watu. W pozostałych wat jest ukryty.

  • 8. Data: 2009-08-20 08:43:08
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z czwartek 20 sierpień 2009 10:17
    wasz znak: <h6j0uv$dr7$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > Struktura tzn. jeśli 50% dochodów było z VAT a 50% bez VAT to mogę od
    > komórki odliczyć 50% VATu?
    > Reszta tzn netto i połowa VATu będzie szła w KUP?

    Mniej więcej tak. Ale tam są jeszcze jakieś schizy, że strukturę trzeba
    zgłosić do US, oszacować ją tak z pały (nie zawsze się da), rozliczać wg
    tej pały, a potem korygować. I na przyszły rok znów wg roku poprzedniego.
    Słowem, mi się nie udało przez to przebrnąć i zrezygnowałem z księgowania
    kosztów dla ZW. Grupowicze nie byli dość mili, żeby wyjaśnić po chłopsku,
    ustawa o VAT mnie przerosła, a znajome księgowe odpowiadały, że one nie
    robią takich rzeczy. Więc taniej mi było zrezygnować z kosztów dla ZW niż
    zatrudniać profesjonalnego doradcę podatkowego. U ciebie jest inaczej, bo
    masz robić głównie ZW.

  • 9. Data: 2009-08-20 09:07:26
    Od: "MariuszM" <Mariusz[WYTNIJ]Michalski[TO]@poczta.onet.pl>

    No dobra, załóżmy, że dotąd sytuacja była taka: jedna faktura VAT za jeden
    miesiąc, którą ja wystawiałem i kilka faktur kosztowych, telefon, paliwo
    itp. Rozliczałem to normalnie.

    Teraz sytuacja się zmienia niewiele, zamiast jednej miesięcznie faktury z
    VATem będzie jedna miesięcznie faktura bez VATu i tak samo kilka faktur
    kosztowych. Rozumiem, że teraz wszystkie koszty wrzucam brutto w KUP i nie
    odliczam VATu.

    Czy w związku z taką zmianą (chodzi mi o to że teraz wystawiam fakturę bez
    VATu) muszę coś zgłaszać w US?
    Zmienia się też główny profil mojej DG z informatycznego na ubezpieczeniowy,
    coś w związku z tym musze zgłaszać gdzieś?
    Czy zmienia się coś w sposobie księgowania, poza zmianą, którą opisałem w
    drugim akapicie?

    pozdrawiam,
    MariuszM

  • 10. Data: 2009-08-20 09:11:50
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 20 Aug 2009 11:07:26 +0200, MariuszM napisał(a):

> [...]
    > z VATem będzie jedna miesięcznie faktura bez VATu i tak samo kilka
    > faktur kosztowych. Rozumiem, że teraz wszystkie koszty wrzucam brutto w

    Dobrze rozumiesz.

    > Czy w związku z taką zmianą (chodzi mi o to że teraz wystawiam fakturę
    > bez VATu) muszę coś zgłaszać w US?

    W związku z VAT nie.

> [...]
    > ubezpieczeniowy, coś w związku z tym musze zgłaszać gdzieś? Czy zmienia
    > się coś w sposobie księgowania, poza zmianą, którą opisałem w drugim

    Zmiana rejestracji w Ewidencji Działalności Gospodarczej w gminie i
    zmiana REGON w GUS. A jako następstwo tych zmian nowy NIP-1 w Urzędzie
    Skarbowym.