  • 1. Data: 2002-01-21 13:09:51
    Temat: KOMPENSATA ROZRACHUNKÓW
    Od: "Jadwiga Wierzbicka" <j...@g...com.pl>

    CZY KTOŚ CZYTAŁ GDZIEŚ WIARYGODNY KOMENTARZ , ŻE ZGODNIE Z NOWĄ USTAWĄ O
    RACHUNKOWOŚCI NIE WOLNO KOMPENSOWAĆ WZAJEMNYCH NALEŻNOŚCI I ZOBOWIĄZAŃ

    BARDZO PROSZĘ O POMOC

  • 2. Data: 2002-01-21 16:56:04
    Temat: Re: KOMPENSATA ROZRACHUNKÓW
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

    Jadwiga Wierzbicka napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >
    >BARDZO PROSZĘ O POMOC
    >
    >Wydaje mi się że można kompensować ale nalezy to robić pismem o dokonaniu
    wzajemnej kompensaty i po uzyskaniu potwierdzenia od kontrahenta ( ale ja
    dopiero raz w całości przeczytałam nową ustawę na 2002r.)
    Jolka

  • 3. Data: 2002-01-21 17:53:50
    Od: "Andrzej Smereka" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jadwiga Wierzbicka" <j...@g...com.pl> napisał w
    wiadomości news:a2h3tl$obr$1@news.tpi.pl...
    > CZY KTOŚ CZYTAŁ GDZIEŚ WIARYGODNY KOMENTARZ , ŻE ZGODNIE Z NOWĄ USTAWĄ O
    > RACHUNKOWOŚCI NIE WOLNO KOMPENSOWAĆ WZAJEMNYCH NALEŻNOŚCI I ZOBOWIĄZAŃ
    >
    > BARDZO PROSZĘ O POMOC

    W Planie kont z komentarzem na 2002 rok autorstwa Pana Jerzego Gierusza
    wydanego przez ODDK w Gdańsku zapisy typowe do konta 200 Rozrachunki z
    odbiorcami i dostawcami przewidują kompensatę należności z zobowiązaniami.
    Należy oczywiście uczynić to za zgodą obu stron. Forma pisemna.

    Prawdopodobnie chodzi Ci o art.7 ustawy o rachunkowości ale wydaje mi się że
    nie ma to nic wspólnego z kompensatą należności i zobowiązań

    Art. 7. 1. Poszczególne składniki aktywów i pasywów wycenia się stosując
    rzeczywiście poniesione na ich nabycie (wytworzenie) ceny (koszty), z
    zachowaniem zasady ostrożności. W szczególności należy w tym celu w wyniku
    finansowym, bez względu na jego wysokość, uwzględnić:
    1) zmniejszenia wartości użytkowej lub handlowej składników aktywów, w tym
    również dokonywane w postaci odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych,
    2) skreślony,
    3) wyłącznie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne i zyski
    nadzwyczajne,
    4) wszystkie poniesione pozostałe koszty operacyjne i straty nadzwyczajne,
    5) rezerwy na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych
    zdarzeń.
    2. Zdarzenia, o których mowa w ust. 1, należy uwzględnić także wtedy, gdy
    zostaną one ujawnione między dniem bilansowym a dniem, w którym rzeczywiście
    następuje zamknięcie ksiąg rachunkowych.
    3. Wartość poszczególnych składników aktywów i pasywów, przychodów i
    związanych z nimi kosztów, jak też zysków i strat nadzwyczajnych ustala się
    oddzielnie. Nie można kompensować ze sobą wartości różnych co do rodzaju
    aktywów i pasywów, przychodów i kosztów związanych z nimi oraz zysków i
    strat nadzwyczajnych.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2002-01-21 19:29:25
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Pikorska Wiola wrote:

    > wzajemnej kompensaty i po uzyskaniu potwierdzenia od kontrahenta ( ale ja
    > dopiero raz w całości przeczytałam nową ustawę na 2002r.)
    Wydaje mi się że nie chodzi tu o faktyczny sposób regulowania zobowiązań a
    o ich ewidencjonowanie.
    Na ostatnim szkoleniu biegły tłumaczył, że o ile "za czasów" starej ustawy
    można było mieć jedno konto dla każdego kontrachent, na którym należności i
    zobowiązania "znosiły sie" automatycznie, o tyle pod rządami nowej
    nalezności i zobowiązania powinny byc rozdzielone na osobne konta i osobno
    wykazane w bilansie.
    A więc jeżeli kupilismy od firmy A za 1000 zł i sprzedaliśmy jej za 800 to
    w bilansie mamy 1000zł w pozycji "zobowiązania" i 800 w pozycji
    "należności" a nie po prostu 200zł salda jako zobowiązanie.
    Natomiast jak faktycznie rozliczymy te transakcje (zapłacimy czy
    skompensujemy) to juz nie wchodzi w zakres ustawy o rachunkowości, to umowa
    pomiędzy dwoma stronami na gruncie prawa cywilnego.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-01-23 07:38:54
    Temat: Re: Re: KOMPENSATA ROZRACHUNKÓW
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Mon, 21 Jan 2002 18:29:25 -0100, Magdalena Woloszyk
    <m...@e...com.pl> wrote:

    >Na ostatnim szkoleniu biegły tłumaczył, że o ile "za czasów" starej ustawy
    >można było mieć jedno konto dla każdego kontrachent, na którym należności i
    >zobowiązania "znosiły sie" automatycznie, o tyle pod rządami nowej

    Konto to może i sobie mógł mieć ale w bilansie trzeba było to zawsze
    wykazywać oddzielnie - art. 7 ust. 3 ustawy, którego brzemienie nie
    zmieniło się o jotę.

    Sławomir Dąbrowski