    From: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KOMPENSATA ROZRACHUNKÓW
    Date: Mon, 21 Jan 2002 18:29:25 -0100

    Pikorska Wiola wrote:

    > wzajemnej kompensaty i po uzyskaniu potwierdzenia od kontrahenta ( ale ja
    > dopiero raz w całości przeczytałam nową ustawę na 2002r.)
    Wydaje mi się że nie chodzi tu o faktyczny sposób regulowania zobowiązań a
    o ich ewidencjonowanie.
    Na ostatnim szkoleniu biegły tłumaczył, że o ile "za czasów" starej ustawy
    można było mieć jedno konto dla każdego kontrachent, na którym należności i
    zobowiązania "znosiły sie" automatycznie, o tyle pod rządami nowej
    nalezności i zobowiązania powinny byc rozdzielone na osobne konta i osobno
    wykazane w bilansie.
    A więc jeżeli kupilismy od firmy A za 1000 zł i sprzedaliśmy jej za 800 to
    w bilansie mamy 1000zł w pozycji "zobowiązania" i 800 w pozycji
    "należności" a nie po prostu 200zł salda jako zobowiązanie.
    Natomiast jak faktycznie rozliczymy te transakcje (zapłacimy czy
    skompensujemy) to juz nie wchodzi w zakres ustawy o rachunkowości, to umowa
    pomiędzy dwoma stronami na gruncie prawa cywilnego.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl