  • 1. Data: 2004-07-01 17:15:22
    Temat: Kasa mieszkaniowa a ślub- raz jeszcze
    Od: "Adam" <a...@v...pl>

    Ten temat przewija się na grupie od lat ale nigdzie (mimo prób) nie znalazłem
    konkretnej odpowiedzi na tą właśnie wątpliwość.
    Mam w 75% wykorzystany limit ulgi z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej.
    Moja narzeczona w 30%.
    Zamierzamy się pobrać w pażdzierniku tego roku.
    Oboje wciąż oszczędzamy w tym roku i liczymy że kwoty oszczędzone do momentu
    zawarcia małżeństwa mogą być w pełni odliczone.

    Małżeństwu przysługuje jedna ulga podatkowa- to wiem.
    Ale małżeństwem stane się dopiero od pazdziernika.
    Czy w PIT 2004 będe mógł rozliczyć całość oszczędności wpłaconych do kasy do
    października. Czy może (o zgrozo...) będąc w momencie składania deklaracji
    małżeństwem musze "skomasować" nasze wspólne zużyte ulgi i w efekcie stracić
    sporo pieniędzy.

    Wydaje mi się że sporo osób ma jakieś doświadczenia- Prosze podzielcie się nimi.
    Please
    Adam
    Ps.
    aha, jak wygląda to w praktyce- składamy 2 PIT-y 36 i jeden PITD czy po dwa
    dokumenty?

  • 2. Data: 2004-07-02 06:24:56
    Temat: Re: Kasa mieszkaniowa a ślub- raz jeszcze
    Od: "MaPia" <m...@b...pl>

    Użytkownik "Adam" <a...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    momentu
    > zawarcia małżeństwa mogą być w pełni odliczone.
    >
    > Małżeństwu przysługuje jedna ulga podatkowa- to wiem.

    a rozwazales mozliwosc rozdzielnosci majatkowej?
    wezcie slub z intercyza, wykorzystajcie ulgi (kazde z osobna) a po tem
    zniescie intercyze

    MaPia

  • 3. Data: 2004-07-02 08:37:04
    Od: "Adam" <a...@v...pl>

    A bez intercyzy- jak to się rozlicza?

  • 4. Data: 2004-07-02 11:06:37
    Od: "xsgs" <x...@g...pl>

> [...]
    > Adam
    > Ps.
    > aha, jak wygląda to w praktyce- składamy 2 PIT-y 36 i jeden PITD czy po

    Jeżeli bierzecie ślub w październiku 2004 roku to za 2004 rok rozliczacie
    się oddzielnie, natomiast od 2005 roku możecie rozliczać się wspólnie.

    Pozdrawiam
    Kasia K.

  • 5. Data: 2004-07-02 12:03:17
    Od: "Adam" <a...@v...pl>

    > Jeżeli bierzecie ślub w październiku 2004 roku to za 2004 rok rozliczacie
    > się oddzielnie, natomiast od 2005 roku możecie rozliczać się wspólnie.
    >
    > Pozdrawiam
    > Kasia K.

    Kasia,
    a potrafisz jakoś uwiarygodnić swoją wypowiedź? Masz podobne doświadczenia?
    Znasz kogoś kto tak zrobił? Jesteś doradcą podatkowym?

    Też uważam że tak powinniśmy zrobić- gorzej że nie mam pewności.
    Adam

  • 6. Data: 2004-07-02 13:29:21
    Od: "MaPia" <m...@b...pl>

> [...]
    > Znasz kogoś kto tak zrobił? Jesteś doradcą podatkowym?
    >
    > Też uważam że tak powinniśmy zrobić- gorzej że nie mam pewności.

    zeby rozliczac sie wspolnie zmalzonkiem za dany rok podatkowy trzeba byc
    malzenstwem przez CALY rok podatkowy. jest tu jeszcze jedna rzecz a wybor
    urzedu skarbowego, jesli malzonkowie maja inne adresy zameldowania. PIT
    sklada sie w jednym a informacje o tym wysyla sie do drugiego.
    Uprzedzajac pytania: NIE jestem doradca podatkowym, jestem szczesliwym
    malzonkiem od 5 lat, mamy z zona wspolne wypelnianie PIT-ow (3 rok) i mamy
    tez kase mieszkaniowa (wspolna).

    MaPia

  • 7. Data: 2004-07-02 13:52:57
    Od: "Adam" <a...@v...pl>

> [...]
    > Uprzedzajac pytania: NIE jestem doradca podatkowym, jestem szczesliwym
    > malzonkiem od 5 lat, mamy z zona wspolne wypelnianie PIT-ow (3 rok) i mamy

    Dzięki za odpowiedź. Niestety (bez obrazy) troche mówimy o różnych sprawach.
    Rzeczywiście rozliczać się z małżonkiem mogę po spełnieniu 4-5 warunków łącznie-
    jednym z nich jest bycie małżeństwem przez cały rok. Ale to nie to samo co
    posiadanie jako małżeństwo jednej ulgi podatkowej.
    I tak musze się rozliczyć osobno- moja dziewczyna osobno. Pytanie brzmi czy PIT-
    D złozymy wspólnie jako małżeństwo (i rozliczymy jedną ulgę, część drugiej
    tracąc) czy każde z nas osobno(i skorzystamy z obu ulg).
    Zwróc uwage że zasada wspólnego rozliczania dopiero po roku małżeństwa jest
    restrykcyjna i "niekorzystna" z punktu widzenia podatnika.
    Spotkałem się z interpretacjami że w sprawie ulg także istnieje (sprzeczna w
    duch z powyższą) niekorzystna interpretacja że "wspólną" ulge mamy od roku
    ślubu, nawet jeśli ślub nastąpił 31 grudnia...

    Dzięki mimo to...

    Please pomóżcie, ktoś na pewno wie dokładnie jak to jest....
    Adam

  • 8. Data: 2004-07-05 09:35:43
    Od: "Adam" <a...@v...pl>

    Naprawde nikt nie wie?

    Pomocy!!!

    A.

  • 9. Data: 2004-07-06 12:36:03
    Od: "Adam" <a...@v...pl>

> [...]
    > Uprzedzajac pytania: NIE jestem doradca podatkowym, jestem szczesliwym
    > malzonkiem od 5 lat, mamy z zona wspolne wypelnianie PIT-ow (3 rok) i mamy

    Smutne ale prawdziwe... Przeryłem internet w poszukiwaniu tej interpretacji i
    znalazłem w odpowiedziach udzielonych podatnikom przez Izbę Skarbową w
    Warszawie (odp. z dnia 27-03-2003). Cytuje dosłownie:

    "Ponadto zgodnie z art. 27a ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
    podatku dochodowym od osób fizycznych (jedn. tekst &#8211; Dz. U. z 2000 r. Nr 14,
    poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r. &#8222;
    wysokość odliczeń od podatku, określona w ust. 3 pkt 1 lit. a)-c) oraz pkt 2 i
    3, dotyczy łącznie obojga małżonków, z wyjątkiem, małżonków w stosunku do
    których orzeczono separację. Jeżeli małżonkowie przed zawarciem związku
    małżeńskiego, w okresie obowiązywania ustawy, korzystali z odliczeń od podatku
    na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, o kwotę dokonanych odliczeń
    zmniejsza się kwoty odliczeń określone w ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 i
    3 &#8221;.
    Na podstawie powyższych przepisów, w przedstawionej sytuacji przysługuje Panu
    prawo kontynuowania odliczeń od podatku z tytułu wpłat do kasy mieszkaniowej.
    Limit odliczeń z tytułu tzw. &#8222; dużej ulgi mieszkaniowej &#8221; określony na
    dany rok
    podatkowy (na 2002 r. w wysokości 35.910,00 zł), zobowiązany jest Pan
    zmniejszyć o kwoty odliczeń dokonanych w latach poprzednich zarówno przez Pana
    jak i małżonkę. W ramach tak ustalonego limitu, odliczenie z tytułu wpłat
    dokonanych do kasy mieszkaniowej w 2002 r. nie może przekroczyć kwoty 11.340,00
    zł, tj. limitu odliczeń określonego na 2002 r. na ten cel"

    Koniec cytatu...
    Dla mnie jest to pierwszej klasy chamstwo. Zwłaszcza że przedostatnie zdanie
    bynajmniej nie wynika dosłownie z ustawy i jest typową nadinterpretacją-
    przynajmniej do momentu (daty w trakcie roku) kiedy zawarłem związek małżeński
    powinna być możliwość odliczenia zaoszczędzonych kwot- potem to już pal sześć...

    Czy ktoś może tak zrobił? I wygrał?

    Adam