  • 1. Data: 2004-07-01 10:09:17
    Temat: urlop macierzynski a DG
    Od: "Gosi@" <q...@o...pl>

    hej wszystkim
    mam wlasna DG, czy moge isc na urop macierzyski? zus mi bedzie placil?
    a jak to jest z wychowawczym? przysluguje mi czy nie?

    pozdrawiam
    gosi@

  • 2. Data: 2004-07-01 10:53:49
    Temat: Re: urlop macierzynski a DG
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 04-07-01 12:09, Użytkownik Gosi@ napisał :
    > hej wszystkim
    > mam wlasna DG, czy moge isc na urop macierzyski? zus mi bedzie placil?
    > a jak to jest z wychowawczym? przysluguje mi czy nie?

    powiem Ci, jak to było rok temu (1-os DG)

    możesz iść na macierzyński w wariancie, że firmę "zamykasz" i "bez
    zamknięcia". Różniły się te dwa przypadki m.in. tym, czy płacone jest
    ub. em. i ren. (chyba). "Zamknięcie" hm, to jakiś twór ZUSowski, musisz
    się tam dowiedzieć.

    wychowawczy odpada (może ci go dać tylko pracodawca z którym jesteś
    związana stosunkiem pracy albo jakoś tak)

    andy_nek

  • 3. Data: 2004-07-02 06:41:14
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Andrzej Kłos napisał:

> [...]
    > zamknięcia". Różniły się te dwa przypadki m.in. tym, czy płacone jest
    > ub. em. i ren. (chyba). "Zamknięcie" hm, to jakiś twór ZUSowski, musisz

    Ale krążysz, ale pleciesz.

    Zasiłek macierzyński - nie urlop, przedsiębiorcy zadne urlopy ne
    przysługują, jedynie świadczenia - przysługuje osobie ktora ma prawo do
    zasiłku chorobowego - zarejestrowała sie i opłacała składke chorobową.
    Wtedy przysługuje jej zasiłek macierzyński w wysokości 100% podstawy od
    jakiej odprowadzała składki. Tak nota bene warto sobie wczesiej podnieść
    podstawę składek na ub. społecznei jakis czasopłacać więcej żeby potem
    dostac wyższy zasiłek (w końcu ciąża daje sie zauważyć na jakiś czas
    przed porodem ;-) ) - zwróci się z nawiązką.
    Nie płaci też składek na ub. społeczne i FP (zdrowotne płaci, chyba że
    na czas macierzyńskiego wyrejestruje się z ZUS, ale wtedy do zdrowotnego
    musi ją i dziecko dopisac mąż bo nie wyobrazam sobie żeby młoda matka z
    niemowlakiem zrezygnowała z dostępu do "darmowego" leczenia więc dla
    osoby samotnej to raczej nie jest dobre rozwiązanie)
    Jeżeli osoba ta nie opłacała ubezpieczenia chorobowego to zasiłek
    maciezyński jej nie przysługuje i płaci pełne składki ZUS.

    Przedsiębiorcy nie przysługuje zasiłek wychowawczy.
    Urlop oczywiście tez nie ponieważ nie ma czegos takiego jak urlop
    przedsiębiorcy - urlop to jest zwolnienie z obowiązku śwadczenia pracy
    na jakis czas - przedsiębiorca nie ma obowiązku świadczenia pracy w
    ogóle (wszystko może wykonać siłami obcymi) a więc ma urlop jak sam
    zadecyduje że ma.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-07-02 12:40:21
    Od: "Gosi@" <q...@o...pl>

    dziekuje Ci MADDY!
    teraz juz rozumiem :-)

    ale przed porodem nalezy zwiekkszyc stawke ubezpieczenia spolecznego czy
    zdrowotnego czy takiego i takiego? FP bez zmian? i na ile miesiecy przed?
    3?6?

    pozdrawiam
    gosi@

  • 5. Data: 2004-07-02 13:54:48
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gosi@ napisał:
    > dziekuje Ci MADDY!
    > teraz juz rozumiem :-)
    >
    > ale przed porodem nalezy zwiekkszyc stawke ubezpieczenia spolecznego czy

    Społecznego (i FP bo tu podstawy sa takie same), zdrowotnego nie ma
    sensu i nie trzeba.

    > zdrowotnego czy takiego i takiego? FP bez zmian? i na ile miesiecy przed?
    > 3?6?

    ZUS bierze do obliczenia zasiłku podstawę z 6 ostatnich miesięcy.
    Wcześnij nie ma więc większego sensu. Później - średnia podstawa do
    macierzyńskiego (a więc i zasiłek) będzie mniejsza.
    To jeszcze zalezy na ile Cie stać, na poczatku trzeba trochę
    zainwestowac żeby potem odebrac.
    Pamiętaj że w takim wypadku jak ognia musisz unikac wszelkich
    nieterminowości w płaceniu czy błędów w kwotach powodujących zapłatę
    niższa niż na deklaracji, ZUS tylko na to czeka, on nie lubi takich
    "sprytnych" mam. Ale sprytne mamy maja za soba prawo :-)

    Aha, jeżeli nie składałaś dotychczas DRA bo nie musiałas (brak innych
    ubezpieczonych, składki wg. najniższej podstawy) to teraz będziesz
    musiała je składac co miesiąc.

    Trochę jest z tym zachodu ale koniec końców sie to opłaci.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2004-07-03 06:45:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jul 2004, Maddy wrote:

    > + Użytkownik Gosi@ napisał:
    [...]
> [...]
    > +
    > + ZUS bierze do obliczenia zasiłku podstawę z 6 ostatnich miesięcy. Wcześnij

    Hm... a limitu 30% wzrostu podstawy składki chorobowego już nie
    ma ? Jak ktoś płaci "minimum" i chce "tylko" 2-krotnie podnieść
    składkę to już samo podnoszenie po 30% zajmowałoby kwartał, 4-krotne
    dodatkowe (oprócz "właściwego" płacenia) pół roku... !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)