  • 1. Data: 2004-07-01 11:25:54
    Temat: zaliczka w wdt
    Od: "Alter Native" <c...@t...pl>

    Czy wymóg wystawienie faktury przy otrzymaniu zaliczki przy sprzedaży
    krajowej (tj. 7 dni po) obowiązuje również w wewnątrzwspólnotowej dostawie
    towarów? Jeżeli tak, to jaką stawkę vat należy ująć: krajową właściwą dla
    towaru czy 0% właściwą dla wdt?

    Osobiście uważam że w takiej sytuacje obowiązuja zasady takie jak przy
    eksporcie.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-07-01 12:58:03
    Temat: Re: zaliczka w wdt
    Od: /sl <w...@W...pl>

    Dnia 7/1/2004 1:25 PM, Użytkownik Alter Native napisał:
    > Czy wymóg wystawienie faktury przy otrzymaniu zaliczki przy sprzedaży
    > krajowej (tj. 7 dni po) obowiązuje również w wewnątrzwspólnotowej dostawie
    > towarów?

    Wygląda na to, że tak. Jedyna różnica to taka, że w przypadku zaliczki
    krajowej obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania zaliczki a w
    przypadku zagranicznej w momencie wystawienia faktury, czyli do 7 dnia
    od otrzymania. Nie rozumiem tylko o co chodzi w drugim zdaniu art. 20
    ust 3 ustawy czyli "Art. 19 ust. 12 pkt 2 stosuje się odpowiednio" skoro
    eksport nie ma nic do rzeczy z WDT? I co w ogóle zabezpieczenie
    majątkowe ma wspólnego z obowiązkiem podatkowym od zaliczki?

    >Jeżeli tak, to jaką stawkę vat należy ująć: krajową właściwą dla
    > towaru czy 0% właściwą dla wdt?

    Chyba nie bardzo 0% skoro istnieje art. 42 ust 1 pkt 2 i dalej ust 3
    (albo 4).
    IMO należy zastosować stawkę podstawową a potem po zrealizowaniu dostawy
    i, przede wszystkim (!) zgromadzeniu całej dokumentacji, dokonać korekty
    deklaracji.
    Albo na fakturze zastosować stawkę 0% a w deklaracji wykazć ze stawką
    krajową. W tym wypadku przynajmniej odpada wystawianie faktury
    korygującej fakturę zaliczkową, którą wydaje się, należało by wystawić w
    poprzednim wypadku.

    > Osobiście uważam że w takiej sytuacje obowiązuja zasady takie jak przy
    > eksporcie.

    O eksporcie się nie wypowiadam.

  • 3. Data: 2004-07-02 05:59:51
    Od: "Alter Native" <c...@t...pl>

    No właśnie nie do końca. Znam opinie ludzi zajmujących się tymi sprawami,
    którzy twierdzą, że w przypadku wdt nie ma obowiązku fakturowania zaliczki i
    tym samym naliczania vatu należnego.
    Obowiązek podatkowy powstaje tylko wówczas, gdy podatnik przedstawi w US
    zabezpieczenie majątkowe kwoty zwrotu różnicy podatku z tytułu tego
    eksportu. Jeżeli ten warunek będzie spełniony wówczas wykaże w deklaracji
    vat ową zaliczkę ze stawką 0%, ale tylko gdy zaliczka wynosi pow. 50%
    wartości sprzedaży. Gdy zaliczka jest mniejsza niż 50 % nie ma obowiązku
    wystawiania faktury i tym samym nie wystepuje obowiązek podatkowy.

  • 4. Data: 2004-07-02 06:23:17
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Fri, 2 Jul 2004 07:59:51 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, Alter Native
    napisal(a):

    > vat ową zaliczkę ze stawką 0%, ale tylko gdy zaliczka wynosi pow. 50%
    > wartości sprzedaży. Gdy zaliczka jest mniejsza niż 50 % nie ma obowiązku
    > wystawiania faktury i tym samym nie wystepuje obowiązek podatkowy.

    Nie pomylilo ci sie ze stara ustawa. W nowej jest obowiazek wystawienia
    faktury dla kazdej zaliczki zaliczki (nawet jak zaliczka wyniesie 1 zl ).

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2004-07-02 06:35:01
    Od: /sl <w...@W...pl>

    Dnia 7/2/2004 7:59 AM, Użytkownik Alter Native napisał:

> [...]
    > wartości sprzedaży. Gdy zaliczka jest mniejsza niż 50 % nie ma obowiązku
    > wystawiania faktury i tym samym nie wystepuje obowiązek podatkowy.

    Nie bardzo rozumiem kombinacji z zabezpieczeniem majątkowym, no ale
    załóżmy że jest tak jak mówisz, czyli obowiązek podatkowy powstaje tylko
    wtedy gdy zabezpieczenie istnieje. Jednak nie bardzo mogę się zgodzić ze
    stwierdzeniem, że drugim warunkiem jest zaliczka przekraczająca 50%.
    Przypadek eksportu jest uregulowany w art. 19 ust 12 i tu jest 50%,
    natomiast WDT to art. 20 ust. 3 i tu nie ma mowy o 50% lecz o "całości
    lub części ceny" czyli podobnie jak w zaliczkach krajowych. Nie wiem czy
    zwrot "ceny" z art. 20 ust 3 oznacza to samo co "należności" z art. 19
    ust 11 ale zakładam, że tak.

    --
    /sl