  • 1. Data: 2002-08-09 23:17:36
    Temat: Kilka malych pytan na poczatek
    Od: "Dobrymir" <d...@t...pl>

    Witam serdecznie.

    Jestem w trakcie zalatwiania formalnosci zwiazanych z rozpoczynaniem
    dzialalnosci gospodarczej i mam do Państwa kilka pytan:

    - czy kupujac od pewnej firmy materialy (w cenniku hurtowym dana firma ma
    np. za jakis towar 200 zł) czy moja firma kupujac od nich ten material
    bedzie placic 200 zł czy 200 zł + Vat. Ja chce ta rzecz sprzedawac klientom
    indywidualnym zeby miec zysk np. 30 zł. Czy ja kupuje od nich po 200 zł i
    doliczam sobie vat oraz marże i sprzedaje to? Prosze o wyjasnienie bo juz
    mnie trafia jak czytam te ustawy i kodeksy.

    - czy słyszeliście moze o czyms takim ze absolwenci zakladajacy dzialalnosc
    gospodarcza nie placa ZUS-i przez pierwszy rok dzialalnosci i co slychac w
    sprawie mikropozyczek dla absolwentow zakladajacych dzialalnosc gospodarcza
    ?

    i ostatnie narazie pytanko:
    -jakie są mozliwosci dofinansowywania np. przez miasto do przedsiewziecia .
    np dofinansowywanie jakiejs czesci lokalu, mikropozyczka itp.?

    Z gory dziekuję za odpowiedzi i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2002-08-10 07:42:12
    Temat: Re: Kilka malych pytan na poczatek
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    bo juz
    > mnie trafia jak czytam te ustawy i kodeksy.

    Tak trochę mnie to rozbawiło.
    Zakładam firmę, a potem się będę zastanawiał:
    co, jak, gdzie i za ile?
    Potem się ludzie dziwią,
    że VAT z kasą, że podatek, że ZUS itp...

  • 3. Data: 2002-08-11 22:02:25
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Dobrymir <d...@t...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aj1iia$msr$...@n...tpi.pl...
> [...]
    >
    > - czy kupujac od pewnej firmy materialy (w cenniku hurtowym dana firma ma
    > np. za jakis towar 200 zł) czy moja firma kupujac od nich ten material

    To zależy w jakie ceny są podane w cenniku. Niektórzy podają w netto (bez
    vat) inni w brutto (z vatem). Zapytaj po prostu. Często są netto dla zmyłki,
    żeby wyglądało taniej (np makro tak robi).

> [...]
    > doliczam sobie vat oraz marże i sprzedaje to? Prosze o wyjasnienie bo juz
    > mnie trafia jak czytam te ustawy i kodeksy.

    - Kupujesz po 200zł. W tym jest np 22% VAT czyli 36 zł.
    - do 200zł dodajesz marże swoją np 15% czyli sprzedajesz za 230zł
    - od tego naliczasz 22% VATu = 41 zł.
    - zapłaciłeś w hurtowni 36 zł vatu, więc od swojego 41zł odejmujesz 36 = 5
    zł.
    - zarobiłeś 30zł - 8zł vatu = 22 zł.

    Sposób liczenia może być inny zależy czy liczysz w cenach brutto czy netto.
    Ja przedstawiłem w cenach brutto czyli z VATem.
    żeby obliczyć w cenach netto do ceny netto dodajesz 22% + marża
    np 164 + 22% = 200zł + marża
    Jak obliczyć VAT od ceny brutto? minus 22%? nie, nie:
    200 x 0,18 = 36
    czyli cena netto wyjdzie 200-36=164

    matematyka zwykła z procentami. Tez na początku miałem z tym problem
    traktując procenty jak liczby.
    no bo 200+25% to inny wynik w jedną stronę niż 200-25% w drugą. :)) sprawdź
    sam.

> [...]
    > gospodarcza nie placa ZUS-i przez pierwszy rok dzialalnosci i co slychac w
    > sprawie mikropozyczek dla absolwentow zakladajacych dzialalnosc

    Ja nie słyszałem żeby to już działało. Projekty były ale nie wiem co dalej.
    Jest taki fundusz mikro http://www.funduszmikro.home.pl/
    wiele osób się o nim pozytywnie wypowiadało.
    Ale nie ma to nic wspólnego z rządem

    > i ostatnie narazie pytanko:
    > -jakie są mozliwosci dofinansowywania np. przez miasto do przedsiewziecia
    .
    > np dofinansowywanie jakiejs czesci lokalu, mikropozyczka itp.?

    Raczej rzadne. Nie słyszałem, jakaś pomoc była dla bezrobotnych ale nie wiem
    dokładnie i co była warta. I raczej nie licz na pomoc rządu w prowadzeniu
    firmy. Jeżeli już to przeszkody, US, ZUS itp. Niestety to tylko slogany
    reklamowe "przedsiembiorczośc itp"
    > Z gory dziekuję za odpowiedzi i pozdrawiam.

    pozdrawiam również
    WS