    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kilka malych pytan na poczatek
    Date: Mon, 12 Aug 2002 00:02:25 +0200

    Użytkownik Dobrymir <d...@t...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:aj1iia$msr$...@n...tpi.pl...
    > Witam serdecznie.
    >
    > Jestem w trakcie zalatwiania formalnosci zwiazanych z rozpoczynaniem
    > dzialalnosci gospodarczej i mam do Państwa kilka pytan:
    >
    > - czy kupujac od pewnej firmy materialy (w cenniku hurtowym dana firma ma
    > np. za jakis towar 200 zł) czy moja firma kupujac od nich ten material
    > bedzie placic 200 zł czy 200 zł + Vat.

    To zależy w jakie ceny są podane w cenniku. Niektórzy podają w netto (bez
    vat) inni w brutto (z vatem). Zapytaj po prostu. Często są netto dla zmyłki,
    żeby wyglądało taniej (np makro tak robi).

    Ja chce ta rzecz sprzedawac klientom
    > indywidualnym zeby miec zysk np. 30 zł. Czy ja kupuje od nich po 200 zł i
    > doliczam sobie vat oraz marże i sprzedaje to? Prosze o wyjasnienie bo juz
    > mnie trafia jak czytam te ustawy i kodeksy.

    - Kupujesz po 200zł. W tym jest np 22% VAT czyli 36 zł.
    - do 200zł dodajesz marże swoją np 15% czyli sprzedajesz za 230zł
    - od tego naliczasz 22% VATu = 41 zł.
    - zapłaciłeś w hurtowni 36 zł vatu, więc od swojego 41zł odejmujesz 36 = 5
    zł.
    - zarobiłeś 30zł - 8zł vatu = 22 zł.

    Sposób liczenia może być inny zależy czy liczysz w cenach brutto czy netto.
    Ja przedstawiłem w cenach brutto czyli z VATem.
    żeby obliczyć w cenach netto do ceny netto dodajesz 22% + marża
    np 164 + 22% = 200zł + marża
    Jak obliczyć VAT od ceny brutto? minus 22%? nie, nie:
    200 x 0,18 = 36
    czyli cena netto wyjdzie 200-36=164

    matematyka zwykła z procentami. Tez na początku miałem z tym problem
    traktując procenty jak liczby.
    no bo 200+25% to inny wynik w jedną stronę niż 200-25% w drugą. :)) sprawdź
    sam.

    > - czy słyszeliście moze o czyms takim ze absolwenci zakladajacy
    dzialalnosc
    > gospodarcza nie placa ZUS-i przez pierwszy rok dzialalnosci i co slychac w
    > sprawie mikropozyczek dla absolwentow zakladajacych dzialalnosc
    gospodarcza
    > ?

    Ja nie słyszałem żeby to już działało. Projekty były ale nie wiem co dalej.
    Jest taki fundusz mikro http://www.funduszmikro.home.pl/
    wiele osób się o nim pozytywnie wypowiadało.
    Ale nie ma to nic wspólnego z rządem

    > i ostatnie narazie pytanko:
    > -jakie są mozliwosci dofinansowywania np. przez miasto do przedsiewziecia
    .
    > np dofinansowywanie jakiejs czesci lokalu, mikropozyczka itp.?

    Raczej rzadne. Nie słyszałem, jakaś pomoc była dla bezrobotnych ale nie wiem
    dokładnie i co była warta. I raczej nie licz na pomoc rządu w prowadzeniu
    firmy. Jeżeli już to przeszkody, US, ZUS itp. Niestety to tylko slogany
    reklamowe "przedsiembiorczośc itp"
    > Z gory dziekuję za odpowiedzi i pozdrawiam.

    pozdrawiam również
    WS