  • 1. Data: 2004-10-20 13:57:13
    Temat: Kilka prostych pytań
    Od: "Mariusz" <M...@p...onet.pl>

    Wypełniałem dzisiaj jak zwykle swojego PITa 5 i VAT 7 i natknąłem się na
    kilka problemów:

    1. Zmieniłem niedawno bank, i w starym odsetki miałem naliczane w ostatnim
    dniu miesiąca i nie było problemu, teraz mam takie coś: 30.09.2004 data
    księgowania, 01.10.2004 data operacji. W jakim miesiącu mam sobie doliczyć
    odsetki we wrześniu, czy w październiku?

    2. Taka sama sytuacja jest z opłatą za kartę bankomatową.

    3. Zupełnie zgłupiałem przy wypełnianiu deklaracji VAT w polu w 26 (Dostawa
    towarów ... 22% - podstawa opodatkowania) wpisuję kwotę zaokrągloną do
    pełnych złotych. W polu 27 (Dostawa towarów ... 22% - podatek należny)
    wpisuję kwotę podatku też zaokrągloną do pełnych złotych. Pytanie od jakiej
    kwoty obliczam podatek należny, od rzeczywistej czy od zaokrąglonej do
    pełnych złotych ? Akurat zwróciłem na to uwagę bo w tym miesiącu mój program
    wyliczył kwotę inna niż mam na fakturze aż o całą złotówkę. W dodatku na
    moją korzyść, więc pytam bo wolałbym nie uszczuplić skarbu państwa o tak
    astronomiczną kwotę, za którą pewnie jakiś gorliwy urzędnik mógłby wlepić mi
    o wiele większą karę.

    Pozdrawiam
    Mariusz

  • 2. Data: 2004-10-21 13:02:40
    Temat: Re: Kilka prostych pytań
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz" <M...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > księgowania, 01.10.2004 data operacji. W jakim miesiącu mam sobie doliczyć
    > odsetki we wrześniu, czy w październiku?
    Memorial: wrzesien
    Kasa: pazdziernik
    ?

> [...]

    > astronomiczną kwotę, za którą pewnie jakiś gorliwy urzędnik mógłby wlepić
    Wypelniasz w pelnych zlotych, wyliczasz dokladnie.

    A masz cala jedna fakture z tego tytulu? Moze blad tkwi gdzie indziej...

    Pozdrawiam
    LG

  • 3. Data: 2004-10-21 20:01:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, Łukasz Góralczyk wrote:

    >+ Użytkownik "Mariusz" <M...@p...onet.pl> napisał
    [...]

    Co do odsetek to ciekaw jestem jak dyskusja się rozwinie :)
    [...]
    >+ > 3. Zupełnie zgłupiałem przy wypełnianiu deklaracji VAT w polu w 26
    >+ > (Dostawa towarów ... 22% - podstawa opodatkowania) wpisuję kwotę
    >+ > zaokrągloną do pełnych złotych.

    Poproszę o podanie podstawy prawnej.
    Podstawę do stosowania ZAOKRĄGLENIA !
    Podstawa znana *mi* zawiera tekst "o ile przepisy szczególne
    nie stanowią inaczej" czy jakoś tak ! :)

    >+ > W polu 27 (Dostawa towarów ... 22% - podatek należny)
    >+ > wpisuję kwotę podatku też zaokrągloną do pełnych złotych.

    Poproszę j.w.... :)

> [...]
    >+ > program
    >+ > wyliczył kwotę inna niż mam na fakturze aż o całą złotówkę.

    Była JEDNA faktura ? :)

    >+ Wypelniasz w pelnych zlotych, wyliczasz dokladnie.

    A co znaczy "wyliczać dokładnie", skoro centygroszy NIE wpisuje ?? :)
    Dla jasności :) o co chodzi pytającemu.
    Ma fakturę na 13,97 zł (jedną jedyną).
    VAT wykazany na fakturze to 3,07 zł.
    Wpisuje do deklaracji 13 zł.
    Od 3 zł program wylicza... 2 zł VAT należnego :)

    FORMALNIE... jak na mój gust mamy do czynienia z zastosowaniem
    połowy :> regulacji z Ordynacji wymieszanego z połową regulacji
    z rozporządzenia.
    Ordynacja każe najpierw "przetworzyć" (zaokrąglić) i *z wyniku*
    liczyć podatek.
    Rozporządzenia każe "przetworzyć inaczej" - obcinając kwoty. Ale
    nie wspomina o stosowaniu "wstępnego przetworzenia" przed liczeniem
    podatku.
    IM*H*O istnienie regulacji szczegółowej uchyla art. 63 par. 1 Ordynacji
    *w całości* (i ma zastosowanie par. 2 *w całości* "technologii liczenia").
    Ale może ktoś wyłoży że źle piszę :)

    >+ A masz cala jedna fakture z tego tytulu? Moze blad tkwi gdzie indziej...

    Dla rozważających - podstawa prawna leży tu:

    http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/formularze_
    podatkowe/vat/zalacznik_nr_3_objanienia_do_deklaracj
    i_vat7_vat7k.pdf

    IM*H*O nie da się napisać programu który na podstawie danych podawanych
    w deklaracji wyznaczy prawidłowo inne dane wejściowe z tej deklaracji :)
    - jeśli pisząc "dokładnie" miałeś na myśli "z wartości wyliczonych
    w podsumowaniu ewidencji VAT" to ja się przychylam :)
    Najlepiej pokazują to pozycję "kosztowe" gdzie mamy sumę kosztów
    z różnymi stawkami VAT.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-10-22 07:33:49
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > Co do odsetek to ciekaw jestem jak dyskusja się rozwinie :)
    Wlasnie sie kursuje z tego tematu, tylko stracilem na tydzien notatki, po
    weekendzie potwierdze (o ile dobrze pamietalem) lub zaprzecze (jezeli zle
    pamietalem) swojemu zdaniu(jest to opinia bieglego).

    > [...]
    >
    > Poproszę o podanie podstawy prawnej.
    > Podstawę do stosowania ZAOKRĄGLENIA !
    > Podstawa znana *mi* zawiera tekst "o ile przepisy szczególne
    > nie stanowią inaczej" czy jakoś tak ! :)
    A jakie przepisy szczegolne masz na mysli?

    > A co znaczy "wyliczać dokładnie", skoro centygroszy NIE wpisuje ?? :)
    Jezeli ma np. kilkaset faktur, to wylicza z podsumowania odpowiednich kwot,
    a wyniki zaokregla? Myle sie?

    > Dla jasności :) o co chodzi pytającemu.
    > Ma fakturę na 13,97 zł (jedną jedyną).
    > VAT wykazany na fakturze to 3,07 zł.
    > Wpisuje do deklaracji 13 zł.
    > Od 3 zł program wylicza... 2 zł VAT należnego :)
    Dokladnie to mialem na mysli.

> [...]
    http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/formularze_
    podatkowe/vat/zalacznik_
    nr_3_objanienia_do_deklaracji_vat7_vat7k.pdf

    Moje przemyslenia wynikaja wlasnie z tej instrukcji...

    Tu tez zgoda.

    Pozdrawiam
    Lukasz Goralczyk

  • 5. Data: 2004-10-22 08:51:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2004, Łukasz Góralczyk wrote:
    [...odsetki - no to czekamy :)...]
    [...]
> [...]
    >+ > nie stanowią inaczej" czy jakoś tak ! :)
    >+ A jakie przepisy szczegolne masz na mysli?

    Ykhrm... [groźnie]: przecież podałem LINK !!

    >+ > >+ Wypelniasz w pelnych zlotych, wyliczasz dokladnie.
    >+ > A co znaczy "wyliczać dokładnie", skoro centygroszy NIE wpisuje ?? :)
    >+ Jezeli ma np. kilkaset faktur, to wylicza z podsumowania odpowiednich kwot,

    A to dobrze. Niżej zapodałem iż brałem takie rozważanie pod wzgląd :)

    >+ a wyniki zaokregla? Myle sie?

    Mylisz się. IMO oczywiście :) Patrz rozporządzenie :)

    [...]
> [...]
    >+ nr_3_objanienia_do_deklaracji_vat7_vat7k.pdf
    >+
    >+ Moje przemyslenia wynikaja wlasnie z tej instrukcji...

    Tia... i powiadasz że z tekstu:

    2. Poszczególne pozycje deklaracji wypełnia się w pełnych
    złotych, pomijając grosze.
    ^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^

    ...przywiódł cię do rozważań o ZAOKRĄGLANIU ??
    Jakeś to wywiódł ???

    >+ > IM*H*O nie da się napisać programu który na podstawie danych podawanych
    [...]
    >+ Tu tez zgoda.

    A to nie mam pytań :)

    Ostatecznie: twoim zdaniem powinno być wg przykładu od kwoty 13,97 zł
    *na deklaracji* 3 zł VATu, pasuje ?

    Do ustalenia jest czy ma to być wynik spośród (wszystkie odmiany,
    w tym skreślone rozwiązania 2-złotowe):
    - zaokrąglenia "wartości wyliczonej z dokładnością do groszy"
    - obcięcia wartości j.w.
    - zaokrąglenia wartości wyliczonej z kwoty wykazanej na deklaracji
    - obcięcia wartości jw.

    Czwartą możliwość odrzuciliśmy zgodnie.
    Z tekstu "wartość dokładna" wynika że możliwość trzecią odrzuciliśmy
    zgodnie.
    Z twojego upodobania nt. "zaokrąglania" wynika iż różnimy się co do
    "właściwości stosowania" możliwości pierwszej i drugiej (IMO
    "zaokrąglanie" przy wyznaczaniu deklaracji VAT *nie ma miejsca*)

    Uzgadniamy "na sucho" czy szukamy przykładów liczbowych ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-10-22 10:24:22
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > [...odsetki - no to czekamy :)...]
    > [...]
    >
    > Ykhrm... [groźnie]: przecież podałem LINK !!
    Hmmm... [uspokajajaco:-] Myslalem, ze cos jeszcze, to przegladnalem wczoraj,
    na msp.money.pl bodajze.

    :)

> [...]
    > ^^^^^^^^^
    > ^^^^^^^^^
    > ...przywiódł cię do rozważań o ZAOKRĄGLANIU ??

    Instynkt samozachowawczy:-) Do przepisow teraz nie podgladnalem (zostawiam
    sobie na weekend, bo ciekawe rzeczy prawimy i wazne:-), ale wole zaokraglic
    w gore (i tylko w gore) i spac spokojnie (sniac o ewetualnym niskim wymiarze
    kary za zly wymiar podatku), niz podac za malo i dodatkowo uzupelnic sen o
    sankcje, kary itp...

    Wzywamy Maddy???:-)

    A poza tym wstyd i moje gora:-):

    http://tinyurl.com/4qy4f

    lub co miales na mysli konczac watek?

    Pozdrawiam
    LG

  • 7. Data: 2004-10-22 11:04:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ sobie na weekend, bo ciekawe rzeczy prawimy i wazne:-), ale wole zaokraglic
    >+ w gore (i tylko w gore) i spac spokojnie

    Y tam.
    Jak geniusz w US zapoda ci "wezwanie do stawienia się osobiście pod
    groźbą kary grzywny i doprowadzenia przez policję" (znaczy poprzetykane
    gęsto paragrafami KKS) to będziesz wyspany że hej ;)
    (przez tę złotówkę za dużo oczywiście :) - żeby przyjść i parafować
    poprawkę :])

    >+ > Do ustalenia jest czy ma to być wynik spośród (wszystkie odmiany,
    >+ > w tym skreślone rozwiązania 2-złotowe):
    >+ > - zaokrąglenia "wartości wyliczonej z dokładnością do groszy"
    >+ > - obcięcia wartości j.w.
    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ > Uzgadniamy "na sucho" czy szukamy przykładów liczbowych ? :)

    Przychylam się :)
    A co chciałeś wykazać że się nie wystraszysz ? ;)
    Pytając o przykłady liczbowe miałem na myśli ewentualną konieczność
    ustalenia "danych z różnymi wynikami".

    >+ A poza tym wstyd i moje gora:-):
    >+
    >+ http://tinyurl.com/4qy4f

    Ekhm... w którym miejscu i co znaczy "gora" ? ;) ?

    Z ISIPu:
    +++++
    Dz.U. 2001 nr 40 poz. 463

    Rozporzšdzenie Ministra Finansów z dnia 4 maja 2001 r. w sprawie wykonania
    niektórych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa.

    Status aktu prawnego:
    nieobowišzujšcy
    [...]
    Data uchylenia:
    2003-03-13
    ---

    Nawet nie można sobie porozważać który "derogat" ma zastosowanie
    skoro ówczesnego aktu nie ma i już :)

    BTW: odszukałem ów "artykuł prawo a matematyka czyli relacje między
    przepisami" :) - tu:
    http://www.calculemus.org/forum/4/topiki.doc

    >+ lub co miales na mysli konczac watek?

    Nie rozumiem ?
    IMO - nie ma "zaokrąglania". Aktualne rozporządzenie szczegółowe (to
    "linkowane poprzednio") nie używa tego słowa - IMO słusznie, jako
    wprowadzającego w błąd :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-10-22 12:26:13
    Od: "Mariusz" <M...@p...onet.pl>

> [...]
    > VAT wykazany na fakturze to 3,07 zł.
    > Wpisuje do deklaracji 13 zł.
    > Od 3 zł program wylicza... 2 zł VAT należnego :)

    Dokładnie tak jest jak piszesz, kwoty trochę inne, ale niewiele wyższe,
    program (druki IPS) wylicza VAT o złotówkę niższy niź jest na fakturze. Na
    razie zaufałem programowi, i wysłałem deklarację tak jak wyliczył program.
    Teoretycznie na podstawie deklaracji w US nie są w stanie dojść do tego bo
    przy obciętych kwotach na deklaracji tego nie widać, gorzej w razie
    kontroli. Pocieszam się tym, że za złotówkę nic mi nie zrobią, ale może
    jestem naiwny. Więc jak w końcu jest, popełniłem przestępstwo i oszukałem
    skarb państwa na 1 zł, czy program wyliczył prawidłowo?

    Tak jedna faktura, na której jest kilka pozycji. trochę głupio to wygląda,
    na fakturze mam VAT wyższy niż na VAT7.

    >Memorial: wrzesien
    >Kasa: pazdziernik

    Nie do końca rozumiem (sory) to są znowu jakieś grosze, ale mam je doliczyć
    do przychodu we wrześniu czy w październiku, jeśli to drugie to rozliczam
    dopiero w listopadzie?

    pozdrawiam
    Mariusz

  • 9. Data: 2004-10-22 13:57:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Oct 2004, Mariusz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ razie zaufałem programowi, i wysłałem deklarację tak jak wyliczył program.

    Poczekaj na inne komentarze :)
    Jak widzisz IMHO program "nie jest w stanie"... (policzyć dobrze
    i co najwyżej podpowiada :))

    >+ Pocieszam się tym, że za złotówkę nic mi nie zrobią, ale może
    >+ jestem naiwny.

    A tam, nie przesadzaj.
    [...]
    >+ >> odsetki we wrześniu, czy w październiku?
    >+ >Memorial: wrzesien
    >+ >Kasa: pazdziernik
    >+
    >+ Nie do końca rozumiem (sory)

    ??
    No pytał czy rozliczasz się kasowo czy memoriałowo...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-10-23 22:44:59
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0410212146050.1648@athlon>,

> [...]
    > *w całości* (i ma zastosowanie par. 2 *w całości* "technologii liczenia").

    Hm. Dla mnie to dziwne, żeby rozporządzenie uchylało zapisy ustawowe.
    Ale pewnie czegoś nie rozumiem.

    --
    pozdrawiam
    Jarek