  • 1. Data: 2004-11-23 15:27:15
    Temat: Kilka pytan
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    1. Kiedy zleceniobiorca (umowa o dzielo, zlecenie) podlega z tytulu tej
    umowy ubezpieczeniu przez zleceniodawce?
    (pomijam sytuacje gdy zleceniobiorca jest juz zatrudnony u niego o umowe o
    prace)

    2. Czy osoba wykonujaca prace (nie zwiazana z zakresem obowiazkow) na
    umowe zlecenie/ dzielo dla swojego pracodawcy u ktorego jest zatrudniona
    na umowe o prace, moze zlozyc u niego PIT-2, czy wtedy juz musi sie sam
    rozliczac?
    alozeni ze ze umowy o dzielo, zlecenie itp, ktore maja zryczaltowany
    podatek nie wliczas sie do tego, to w takim razie
    kiedy on nie moze zlozyc PIT-2 ?

    3. Dlaczego podatek od umowy zlecenie/o dzielo po pzrekroczeniu progu II
    wynosi 27 % a po III 33 %, a nie
    30 % i 40 % ?

    4. Czy po wprowadzeniu tego 50 % podatku, stawki nizsze 19, 30 i 40 %
    pozzostaja bez zmian (wraz z innymi dotcyzacymi
    ich przepisami, np rozliczanie z malzonkiem itp) ? Jak wyglada rozliczenie
    (stawka) z malzonkiem nie osgajacaym dochodow,
    lub u samotnej matki ktorej dochody prtzekrocza IV (50%) prog podatkowy?
    [chodzi mi u o obnizanie zaliczki na podatek dochodowy u pracownika]

    5. W ksiazce mam napisane:

    "
    "do 37,024 zl - 19 % doch. mies. minus 2*44,17 zl
    od 37,024 do 74/048 - 19% dochodu miesiecznego (bez ulg)
    od 74,048 zl - 30% dochodu miesiecznego (bez ulg)

    *) podpbne obnizanie zaliczki masz prawo stosowac o ile pracownik zlozy
    oswiadczenie ze wspolmalzonek osiaga dochody mieszczace sie w nizszym
    przediale skali podatkowej. Dotyczy to lacznych dochodow malzonka- umowy o
    pracezlecenia, renty, dochodu z najmu. oczywiscie w tym przypadku , w
    pierwszym przedziale dochodow odliczasz tylka jedna ulge, bo druga jest
    lub moze byc uwzgledniana w rozliczeniach podatkow malzonka."

    nie rozumiem tego. *)

    P.

  • 2. Data: 2004-11-24 23:28:07
    Temat: Re: Kilka pytan
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Nov 2004, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ 3. Dlaczego podatek od umowy zlecenie/o dzielo po pzrekroczeniu progu II
    >+ wynosi 27 % a po III 33 %, a nie
    >+ 30 % i 40 % ?

    A nie wychodzi ci 24% i 32 % ?
    Bo wtedy to pasowałoby liczenie "podatku od kwoty brutto" z przeoczeniem
    uznania za KUP ryczałtowych 20% podstawy... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-25 11:14:23
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    II

    > A nie wychodzi ci 24% i 32 % ?
    > Bo wtedy to pasowałoby liczenie "podatku od kwoty brutto" z
    przeoczeniem
    > uznania za KUP ryczałtowych 20% podstawy... :)

    w ksiązce przy pracownaikach przy umowach zlecenie/ o dzielo mam takie
    stawki.

    P.

  • 4. Data: 2004-11-25 16:09:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Nov 2004, Przemek R. wrote:
    [...]
    >+ w ksiązce przy pracownaikach przy umowach zlecenie/ o dzielo mam takie
    >+ stawki.

    ...a ta ksiązka z którego stulecia ? :) (stawki się kiedyś zmieniały !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-11-26 10:26:09
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > ...a ta ksiązka z którego stulecia ? :) (stawki się kiedyś zmieniały !)

    chwalona na tej grupie ABC Small Biznessu 2004, + suplement z czerwca
    2004.

    Na poprzednei pytania bys odpowiedzial? Bardzo ladnie prosze :-)
    P.

  • 6. Data: 2004-11-26 22:33:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Tylko to co *wydaje mi się* że cokolwiek pamiętam...
    On Tue, 23 Nov 2004, Przemek R. wrote:

    >+ 1. Kiedy zleceniobiorca (umowa o dzielo, zlecenie) podlega z tytulu tej
    >+ umowy ubezpieczeniu przez zleceniodawce?

    IMHO:
    1. tylko zlecenie - obowiązkowo, jeśli jest to jedyny tytuł ubezpieczenia
    2. tylko zlecenie - dobrowolnie, w pozostałych przypadkach.
    Nie wiem czy na UoD się da ubezpieczyć "emerytalnie" (zdrowotnie
    można zawsze, ale to co innego).
    Polecam www.podatki.pl -> darmowa rejestracja -> przepisy -> ZUS :)

    >+ 4. Czy po wprowadzeniu tego 50 % podatku, stawki nizsze 19, 30 i 40 %
    >+ pozzostaja bez zmian (wraz z innymi dotcyzacymi
    >+ ich przepisami, np rozliczanie z malzonkiem itp) ?

    IMO tak. Oczywiście PRZY ZAŁOŻENIU że reszta przepisów się nie
    zmieniła - a tego jeszcze nie wiem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2004-11-27 10:27:25
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > IMHO:
    > 1. tylko zlecenie - obowiązkowo, jeśli jest to jedyny tytuł
    ubezpieczenia

    tzn jezeli nie osiaga innych dochodow ( z umowy o prace) tak ?

    P.

  • 8. Data: 2004-11-27 21:20:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Nov 2004, Przemek R. wrote:

    >+ > IMHO:
    >+ > 1. tylko zlecenie - obowiązkowo, jeśli jest to jedyny tytuł
    >+ > ubezpieczenia
    >+
    >+ tzn jezeli nie osiaga innych dochodow

    To nie jest podstawa. Liczy się czy osiąga inne dochody będące
    podstawą do ubezpieczenia w ZUS i zwalniające z "obowiązkowości"
    dla zlecenia !
    Jak zarobi 500kzł z dywidendy to od niczego go nie zwolni...

    >+ ( z umowy o prace)

    *Przykładowo* (chyba >824/mies obowiązuje) ale NIEKONIECZNIE.
    www.podatki.pl
    -> rejestracja (darmowa)
    -> ZUS
    -> ustawa o SUS