  • 21. Data: 2009-10-29 12:20:57
    Temat: Re: Konieczność pieczątki i podpisu na fakturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, Liwiusz wrote:

    > Jeśli złożony przez nas podpis miał udawać podpis wystawcy to jest to
    > karalne.

    Przepis poproszę, bo nie kojarzę :)
    (uwaga: mamy *autentyczny* dokument, którym *nie* posługujemy się
    "wbrew woli wystawcy")

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2009-10-29 12:22:24
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-10-2009 o 13:20:57 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Przepis poproszę, bo nie kojarzę :)
    > (uwaga: mamy *autentyczny* dokument, którym *nie* posługujemy się
    > "wbrew woli wystawcy")

    To ja poproszę przepis gdzie wola wystawcy ma znaczenie

    --
    Tomek

  • 23. Data: 2009-10-29 12:25:13
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Maddy pisze:
    > O ile mniej? Piszesz jakby problem fałszowanych faktur był jakimś
    > wielkim dramatem w naszej gospodarce.

    No wiesz, skoro gość ma dostać dotację i kasiurę, to chyba dość duża
    motywacja. W zwykłej fakturowości to masz 19% czy coś koło tego. A tu ma
    100% zysku.

    > Fałszowanych faktur ZERO.

    Taki naród uczciwy? Bo ja spotkałem się z lewymi fakturami coś z 15 lat
    temu, jak faktury wchodziły... Gość właśnie generował se fałszywki na KUP.

    > Osobna kategoria to faktury od nieistniejących podmiotów. Tutaj już
    > zupełnie nie widzę jak pieczątka i podpis miałyby cokolwiek
    > "uprawomocnić". Jak firma jest fałszywa to co za sprawa dorobić jej
    > fałszywa pieczątkę i popis nieistniejącej osoby?

    No zawsze większy niż wydruk. Po wydruku niewielki ślad pozostaje. Po
    podpisie i pieczątce już tak. Ktoś ją robił, ktoś podpis fałszował.
    Cichaczem se w domu wydrukować fałszywkę to jedno, a iść jawnie do
    punktu pieczątkarskiego, prosić jawnie kogoś i przekręt podpisania, to
    drugie.

    > Jeżeli bardzo boisz się fałszywych faktur sprawdzaj kontrahentów, staraj
    > się regulować co się da przelewem, przechowuj zamówienia, WZty, listy
    > przewozowe itp. To są dowody na przeprowadzenie transakcji, nie
    > pieczątka którą można sobie zmontować samemu w jedno popołudnie.

    Nikt nie mówi, że pieczątka lekiem na całe zło i 100% zabezpieczeniem.
    Ale co, skoro sprawny złodziej otworzy mój zamek w aucie w 5 sekund, to
    mam auta nie zamykać?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 24. Data: 2009-10-29 12:28:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > W sumie serwer WWW też, bo to pewnie też masówka, ale skoro już prosisz
    > wystawcę, to niech Ci podpieczętuje, podpisze i już.

    Ale jak nie umówili się *przed* realizacją, nijak go do tego nie
    zmusisz i tyle.

    > Po co się zapierać,

    A to musisz jego spytać, tego operatora.
    Sądzę że wiem: "jak zaczniemy robić wyjątki, to nam przyrośnie
    liczba żądających z podpisem".

    > Koniecznie chcesz, żeby dla rozwiązania problemu
    > kazali dostarczyć umowę?

    Chyba:
    - pomyliłeś strony (przecież to nie kupujący odmawia podpisu,
    a "problem" nie jest zmartwieniem sprzedawcy)
    - wziąłeś "skądś" założenie, że urzędnik w opisywanym przypadku
    ma *prawo* żądać podpisanego dokumentu - wtedy powstaje
    pytanie o podstawę prawną.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2009-10-29 12:28:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Przepis poproszę, bo nie kojarzę :)
    > (uwaga: mamy *autentyczny* dokument, którym *nie* posługujemy się
    > "wbrew woli wystawcy")

    "Kto, w celu użycia za autentyczny, podrabia lub *przerabia* dokument"

    oraz komentarz
    "Podrobienie podpisu innej osoby nawet za jej zgodą także wyczerpuje
    znamiona art. 270 kk. Więc jeżeli przyjdą do sądu staruszkowie i
    powiedzą, tłumacząc się, że ręka im się trzęsła i syn podpisał to nie
    zmienia to faktu, że dopuścił się art. 270 kk"

    http://prawoity.pl/wiadomosci/przerobienie-podrobien
    ie-uzycie-sfalszowanego-dokumentu-przestepstwo-z-art
    -270-kodeksu-karnego-falszerstwo

    --
    Liwiusz

  • 26. Data: 2009-10-29 12:39:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, Liwiusz wrote:

    > Podpis odbiorcy i termin płatności też nie są obowiązkowymi elementami
    > faktury, ale jakoś wystawca jak sprzedaje na kredyt to nie mówi "nie musi się
    > Pan podpisywać, bo dyrektywa tego nie wymaga".

    Ale to jest ODRĘBNA sprawa, i to podwójnie odrębna:
    1. nie ma zakazu umieszczania na f-rze innych dokumentów, w tym dowodu
    wydania, dowodu zapłaty, gwarancji - i *te* dowody "powinny być"
    podpisane.
    2. możliwe jest wymaganie podpisu na fakturze, ale jest to sprawa
    *umowna*. Czyli jak ktoś chce jej wymagać, to musi się umówić
    *przed* dokonaniem transakcji: "podstawą przelania zapłaty będzie
    oprócz akceptacji płac otrzymanie podpisanej, prawidłowej faktury"

    > Tak samo to działa w drugą
    > stronę - kupujący też chce mieć dowód na to, że dostał fakturę, a nie kawałek
    > papieru toaletowego.

    IMO mylisz ze sobą funkcje.
    Z p.widzenia "urzędowego" nie ma podstaw do żądania podpisu na f-rze
    i tyle. Czy w przypadku dotacji z UP urzędnik ma prawo domagać się
    "stwierdzenia pismem" - nie wiem, jeśli ma, to powinien istnieć przepis
    (i wtedy korzystający z dotacji oczywiście musi spełnić wymóg owego
    "podpisu", a powinien o to zadbać *przed* zawarciem umów które rozlicza
    z dotacji).

    Jak kupujący chce mieć podpis pod pozycją "zapłatę otrzymałem" to
    jest to oczywiste, ale wynika z art.462 KC, nie ma zaś *żadnego*
    związku z przepisami dotyczącymi faktur, podatków i czynności
    administracyjnych.
    Zaś jak chce mieć podpis pod f-rą "bo tak", to owszem, może chcieć:
    przed zawarciem umowy. Skutecznie.
    Później to owszem, też może :)

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2009-10-29 12:47:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > *przed* dokonaniem transakcji: "podstawą przelania zapłaty będzie
    > oprócz akceptacji płac otrzymanie podpisanej, prawidłowej faktury"

    Zgadza się.

    > Z p.widzenia "urzędowego" nie ma podstaw do żądania podpisu na f-rze
    > i tyle. Czy w przypadku dotacji z UP urzędnik ma prawo domagać się

    Również się zgadzam. Dyskusja zaczęła się od tego, że ktoś
    powiedział, że podpis "nic nie daje", a nie że "urzędniczka ma prawo
    żądać faktury z podpisem".

    --
    Liwiusz

  • 28. Data: 2009-10-29 13:02:23
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (29.10.2009 12:47), Maddy wrote:

    > O ile mniej? Piszesz jakby problem fałszowanych faktur był jakimś
    > wielkim dramatem w naszej gospodarce.

    Wybacz, ale wkładasz mi w moje usta coś czego nie powiedziałem.

    Nie twierdzę że byłoby to znacząco mniej. Po prostu mniej, przynajmniej
    o jedną sztukę - znam jeden przypadek kiedy osoba która wystawiła lewą
    fakturę by tego nie zrobiła jakby musiała podpisać.

    > W ciągu 8 lat prowadzenia biura nie spotkałam sie ze sfałszowana
    > fakturą. [...]
    >
    > Jeżeli dobrze uważam, prawdą jest więc że zmniejsza to
    >
    > Które jest i tak nikłe.

    Nigdy nie twierdziłem że jest wielkie (aczkolwiek skoro zauważalne
    przeze mnie, to niezerowe).

> [...]
    > "uprawomocnić". Jak firma jest fałszywa to co za sprawa dorobić jej
    > fałszywa pieczątkę i popis nieistniejącej osoby?

    To jest właśnie przypadek który znam :).

    > Właśnie dla takich jak Ty tego rodzaju przekręty robi się przy użyciu
    > pieczątki i podpisu - bo to cię uspokaja, daje ci fałszywe poczucie
    > bezpieczeństwa a także wzbudza większe zaufanie u wszelkiej maści
    > biurokratów.
    > Bez urazy, ale przywiązanie do pieczątki i gryzmoła może Cię kiedyś zgubić.

    Ej, no ale z czego wywnioskowałaś że jestem przywiązany do pieczątki i
    gryzmoła?

    p. m.

  • 29. Data: 2009-10-29 14:31:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, Tomek wrote:

    > To ja poproszę przepis gdzie wola wystawcy ma znaczenie

    Art.270.2 KK może być?

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2009-10-29 14:47:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > dopuścił się art. 270 kk"
    >
    > http://prawoity.pl/wiadomosci/przerobienie-podrobien
    ie-uzycie-sfalszowanego-dokumentu-przestepstwo-z-art

    Dobrze.
    A co ze słowami "jeśli ma to znaczenie prawne"?
    Z naciskiem na "prawne" (a nie czyjeś widzimisię)?

    pzdr, Gotfryd