    From: "Monika Bystrzycka" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Konto cudzoziemca w Polsce a przelewy gotowkowe
    Date: Fri, 28 Nov 2008 14:07:57 +0000 (UTC)

    Szanowni Grupowicze. Zanim porozmawiam z doradcą podatkowym czy prawnikiem
    chciałbym się zapytać Was o zdanie. 5 lat temu moja starsza siostra wyszła za
    mąż za obcokrajowca, obywatela Filipin. Razem z nim zamieszkała w jego kraju,
    do Polski przyjeżdzała zwykle 2 razy do roku. Gdy rodziła dzieci tutaj też
    przyjechała żeby miały polskie obywatelstwo, ale na stałe mieszkają wszyscy
    na Filipinach. Jej mąż prowadzi tam firmę importową a będąc w Polsce założył
    sobie konto osobiste w banku (na paszport). Kartę bankomatową dostała nasza
    (mojej siostry i moja) mama. Ponieważ on jest człowiekiem dosyć zamożnym i
    chciał nam pomóc a nam się nienajlepiej wiedzie w Polsce. Co miesiąc na jego
    ale tak naprawdę nasze konto z Filipin wpływają różne kwoty w sumie około 50
    tysięcy złotych rocznie. My to znaczy ja i moja mama korzystamy z tych
    pieniędzy. Wypłacamy je. Wydajemy je głównie na potrzeby bieżące żywnośc,
    ubrania, kosmetyki, sprzęt rtv/agd, podróże, zdrowie. Po prostu na życie.
    Ostatnio przyjaciel mamy, dawny urzędnik powiedział nam, że musimy być
    ostrożne bo urząd skarbowy może nam naliczyć jakieś wielkie podatki. I tu
    moje pytanie. Skoro konto jest na obywatela Filipin a pieniądze wpływają tam
    z Filipin to teoretycznie my z tym nie mamy nic wspólnego. Pieniądze które
    otrzymujemy wydajemy w sposób anonimowy a nie wpłacamy ich do banku (wszelkie
    opłaty robimy z mojej pensji i emerytury mamy). Czy urząd skarbowy może nam
    coś zrobić i jak może nam cokolwiek udowodnić w takiej sytuacji? Bo chyba mój
    szwagier z Filipin nie będzie miał z tego tytułu żadnych problemów? Proszę o
    rady. Monika