  • 1. Data: 2002-11-26 23:14:45
    Temat: Konto prywatne a firmowe (DG) - przelewy - głos w dyskusji
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Czasami toczymy dyskusje o przelewaniu pieniedzy pomiedzy kontami (banki
    pozwalaja lub zabraniaja, wymyslamy rozne tytuły przelewow) ROR-DG-ROR.
    W dodatku (Firma) do Rzeczpospolitej (26.11.2002) na stronie F10 artykuł
    D.Niedzielskiej "Z kieszeni do kieszeni".
    Autorska wspomniala takze o powodach, dla ktorych trzeba zakladac konto dla
    potrzeb DG.

    Polecam i pozdrawiam,

    Karol

  • 2. Data: 2002-11-27 02:17:35
    Od: " Sark" <s...@N...gazeta.pl>

    Karol <a...@a...poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > D.Niedzielskiej "Z kieszeni do kieszeni".
    > Autorska wspomniala takze o powodach, dla ktorych trzeba zakladac konto dla

    Cytacik z Rzepy :)
    ==============================
    PIENIĄDZE MAŁEJ FIRMY
    Przelewy z konta przedsiębiorstwa na prywatne

    Z kieszeni do kieszeni

    Przedsiębiorca prowadzący firmę na podstawie wpisu do ewidencji działalności
    gospodarczej może - według potrzeb - przesuwać wolne środki obrotowe na swoje
    prywatne konto i po pewnym czasie znów wpłacać je na rachunek firmy. Wolno mu
    tak postąpić, ponieważ właścicielem pieniędzy jest cały czas ta sama osoba.

    Czytelnik jest przedsiębiorcą prowadzącym jednoosobowo firmę na podstawie
    wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i wspólnikiem w spółce cywilnej
    dzięki temu samemu zgłoszeniu. Oba przedsiębiorstwa mają rachunki w tym samym
    banku. Ma w nim też swoje prywatne konto lokacyjne czytelnik. To ostatnie ma
    nieograniczony dostęp do zgromadzonych środków, a jego oprocentowanie zależy
    od wysokości salda. - Czy mogę przesunąć wolne środki z kont obrotowych obu
    firm na konto osobiste i odwrotnie, według potrzeb płatniczych
    przedsiębiorstw, bez umów pożyczki i bez opłaty skarbowej? - pyta czytelnik.

    Nie ma przeszkód, by czytelnik przesuwał środki z jednego własnego konta na
    drugie. Przecież konta jego firmy, która nie jest spółką handlową
    (uregulowaną w kodeksie spółek handlowych), są jego kontami. Prowadzi on
    bowiem działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Całym swoim majątkiem
    odpowiada też za zobowiązania, które zaciągnął i zaciągnie, kierując
    przedsiębiorstwem. Gdyby więc np. w firmie wpisanej do ewidencji nie miał
    środków na zapłacenie, powiedzmy, podatków, musiałby i tak wydać na nie
    jakieś inne swoje pieniądze, wszystko jedno, czy zgromadzone na koncie
    lokacyjnym, czy np. pożyczone.

    Konta każdego przedsiębiorcy, a więc i firm prowadzonych na podstawie wpisu
    do ewidencji działalności gospodarczej, zakładane są przede wszystkim
    dlatego, że jest ustawowy obowiązek opłacania zarówno obciążeń
    publicznoprawnych, jak i należności kontraktowych między przedsiębiorcami
    (jeśli te ostatnie przekraczają jednorazowo równowartość 3 tys. euro lub
    nawet 1 tys. euro, gdy suma należności lub zobowiązań z poprzedniego miesiąca
    przekracza równowartość 10 tys. euro) właśnie za pośrednictwem rachunku
    bankowego. Ale właścicielem konta ciągle jest sam przedsiębiorca, nie jego
    przedsiębiorstwo (w wypadku osób fizycznych). Nie ma więc powodów ani
    możliwości zawierania umowy pożyczki z samym sobą. Nie istnieje tym samym
    potrzeba wnoszenia opłaty skarbowej, ponieważ od pożyczki w ogóle się jej nie
    wnosi, ani nawet podatku od czynności cywilnoprawnych. Pewien problem może
    powstać jedynie w spółce cywilnej, w której - w zależności od tego, co
    zostało zapisane w jej umowie - współwłaścicielem kapitału zgromadzonego na
    koncie otwartym dla firmy jest wspólnik (albo współwłaścicielami są
    wspólnicy) czytelnika. Jest to współwłasność łączna, nie można więc założyć,
    że np. samochód należy do wspólnika, a pieniądze do czytelnika. I nie ma
    znaczenia, czy rzeczy te zostały wniesione jako wkład do spółki, czy zarobiło
    na nie wspólne przedsiębiorstwo. Każda z tych wartości w stosownej części
    jest własnością każdego ze wspólników (i nie dzieli się tej współwłasności,
    dopóki trwa spółka). Dlatego w wypadku przelewania pieniędzy przedsiębiorstwa
    na prywatne konto czytelnika należałoby - dla porządku - zawrzeć umowę
    pożyczki między nim a drugim wspólnikiem (czy wszystkimi innymi wspólnikami)
    co do części (np. połowy) przenoszonych pieniędzy (o pożyczce czytaj również -
    FIRMA RADZI, JAK POŻYCZAĆ). Kwestią do ustalenia między wspólnikami-stronami
    tej umowy jest, czy ma to być pożyczka odpłatna czy nie. Odsetki, które
    uzyska na swoim koncie czytelnik, są jego dochodem. Jeśli strony tak się
    umówią, odsetki od kwoty należącej do wspólnika czytelnik może mu oddać, ale
    potrzebne są w tej sprawie wyraźne uzgodnienia. W przeciwnym razie pożyczkę
    będzie można uznać za nieodpłatną (taka jest jej konstrukcja w kodeksie
    cywilnym).

    Od takiej umowy płaci się co do zasady podatek od czynności cywilnoprawnych.
    Będzie on dwuprocentowy (art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności
    cywilnoprawnych), jeśli łączna kwota pożyczek udzielonych w ciągu roku
    przekroczy 1 tys. zł (art. 9 pkt 10 lit. d ustawy o podatku od czynności
    cywilnoprawnych), chyba że wspólnicy są rodziną i należą do pierwszej grupy
    podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn (art. 9 pkt
    10 lit. c ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Kiedy bowiem
    pożyczają sobie do 9057 zł np. małżonkowie, dzieci czy rodzeństwo, są
    zwolnieni z podatku (art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i
    darowizn).

    Nie ma więc przeszkód, by przedsiębiorca legalnie przekładał własne pieniądze
    z kieszeni do kieszeni.

    DOBROMIŁA NIEDZIELSKA
    RZECZPOSPOLITA

  • 3. Data: 2002-11-27 11:25:36
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik " Sark" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości >
    > Cytacik z Rzepy :)
    > PIENIĄDZE MAŁEJ FIRMY

    Dzieki za cytat. Ja juz nie mialem sily tego szukac.

    Pozdrawiam,
    Karol