  • 1. Data: 2004-10-12 21:50:21
    Temat: Księgowość na komputerze domowym
    Od: "Australopitek" <...@...c>

    Witam.

    Czy mogę prowadzić księgowość na komputerze domowym, nie znajdującym się w
    firmie. W firmie trzymać tylko wydruki.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-10-13 08:55:00
    Temat: Re: Księgowość na komputerze domowym
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Oct 2004, Australopitek wrote:

    >+ Witam.
    >+
    >+ Czy mogę prowadzić księgowość na komputerze domowym, nie znajdującym się w
    >+ firmie. W firmie trzymać tylko wydruki.

    IMHO - mało danych.
    1. "Księgowość" czyli PK ? Czy może jednak KPiR ? Przepisy są
    AFAIK różne :)
    2. Wg którego "przepisu pozwalającego" z rozporządzenia o KPiR ?
    Jak na mój rozum to z rozporządzenia da się wyinterpretować
    najmniej dwa sposoby pozwalające "prowadzić KPiR z użyciem
    komputera", z tym że:
    a. księga jest w komputerze - i są wymogi dotyczące instrukcji itp.,
    niezależnie trzeba raz w miesiącu robić wydruki (na PK jest możliwe
    AFAIK "tylko komputerowe" prowadzenie ksiąg ! ale za to wymogi AFAIK
    są ostrzejsze jeśli o program chodzi)
    b. formalnie księga NIE jest w komputerze; ale wtedy oprócz wydruków
    w siedzibie musi być co najmniej ewidencja sprzedaży. Nie można
    wykluczyć że sama ES to mało - co zrobić z nakazem wpisywania *do
    ksiegi* nabycia towarów handlowych :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-10-13 11:46:04
    Od: "Irek Makowski" <f...@p...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    rtezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > w siedzibie musi być co najmniej ewidencja sprzedaży. Nie można
    > wykluczyć że sama ES to mało - co zrobić z nakazem wpisywania *do

    W przypadku prowadzenia ES wystarczy wpisac hurtem w jednym dniu najpozniej w
    dniu obowiazku zlozenia PIT-5 i wydrukowac ksiege i przytargac do siedziby.

    Rozp o KPiR:
    § 17. 1. Zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być
    wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu,
    najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

    2. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20
    i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed
    rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych
    w art. 22 ustawy o podatku dochodowym

    § 30. 1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są
    dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w §
    12-16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której
    mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa
    w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy,
    w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie
    później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

    2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników prowadzących
    przedsiębiorstwa wielozakładowe.

    3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust. 1
    pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1
    pkt 2. Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
    dokumentowanej wyłącznie fakturami.

    Pozdrowka,

    Irek Makowski