  • 1. Data: 2012-07-30 09:40:19
    Temat: Leasing auta a zwieszenie
    Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>

    Witam,

    jaki wpływ ma leasing na zawieszenie firmy, mozna podczas zawieszenia
    firmy wciaz wliczac w koszty comiesieczna fakture? Leasingodawca
    stwierdzil, ze im to bez roznicy, wystawiaja fakture i ma byc zaplacona.

    Na kilku stronach znalazłem opis, że można, ale nie widziałem podstaw
    prawnych. Może ktoś pomoże, księgowa mówi, że nie można wrzucić leasingu
    podczas zawieszenia firmy.

    Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam,
    Nex@pl

  • 2. Data: 2012-07-30 12:45:11
    Temat: Re: Leasing auta a zwieszenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 30 Jul 2012, Nex@pl wrote:

> [...]
    > wciaz wliczac w koszty comiesieczna fakture? Leasingodawca stwierdzil, ze im
    > to bez roznicy, wystawiaja fakture i ma byc zaplacona.

    I ma rację. Co go obchodzi że zawiesiłeś :)

    > Na kilku stronach znalazłem opis, że można,

    Weźmy przykłady:
    http://doradca.infor.pl/dzial/zawieszenie_dzialalnos
    ci/artykuly/96603,zawieszenie_dzialalnosci_gospodarc
    zej_problemy_podatkowe.html
    http://ksiegowosc.wip.pl/vat/czy-w-okresie-zawieszen
    ia-dzialalnosci-mozesz-rozliczac-wydatki-ponoszone-z
    -tytulu-leasingu-samochodu-w-kosztach

    > ale nie widziałem podstaw prawnych.
    > Może ktoś pomoże, księgowa mówi, że nie można wrzucić leasingu
    > podczas zawieszenia firmy.

    A co księgowa mówi na słowa "lub zachowania źródła przychodu" w art.21?
    Na mój gust, idea pozytywnej interpretacji jest oparta o założenie, że
    koszty leasingu nie są kosztami bezpośrednio związanymi z konkretnym
    przychodem.
    Tym samym niczym nie różnią się od kosztów np. abonamentu za utrzymanie
    linii telefonicznej.
    Telefon za czas zawieszenia (abonament) "idzie w koszty" czy nie?
    ;)
    Leasing to jakby nie patrzeć "bardziej najem", jakichś wyjątków z powodu
    zawieszenia nie widać (co innego z amortyzacją ST, która została jawnie
    wyłączona).
    Dodam, że jakby mi to kazali zapisać, to dopisałbym leasing do zasad
    dotyczących ST ;)

    Oczywiście, jak to mawiają, "każdy odpowiada za siebie", ale napisz
    jeszcze co proponuje (zrobić) księgowa.
    Dla VAT jest prosto, należy "zawiesić" (sumować aż do uzyskania prawa
    do odliczeń po uzyskaniu obrotu). Ale tak wynika z przepisu.
    Do dochodowego mamy do rozpatrzenia dwa przypadki:
    - koniec zawieszenia w tym samym roku
    - koniec zawieszenia w kolejnym roku
    Przy pierwszej wersji do rozpatrzenia jest rozwiązanie "a kto mi zabroni
    zaliczyć w koszty później" ((C) Maddy bodaj), ale dla drugiej już nie.
    Pytam więc, czy księgowa dla "przypadku ogólnego" proponuje przepadek
    kosztów uzyskania.

    pzdr, Gotfryd