  • 1. Data: 2006-02-07 08:12:44
    Temat: Lokal uzytkowy- VAT / amortyzacja
    Od: "AMP" <a...@t...pl>

    Witam,

    Czy ktos obeznany w podatkach moze mi powiedziec, czy ponizsze dzialania
    beda prawidlowe, a jesli nie, to gdzie jest blad ?

    Ogolnie chodzi o to, by kupic lokal, wynajmowac go i wybrac jak
    najkorzystniejsze formy opodatkowania.

    Kupuje lokal (uzytkowy) za np. 100 tys + 22% VAT
    Kupuje go jako osoba fizyczna zarejestrowana juz jako Vatowiec
    Lokal wynajmuje firmie za 1 tys + 22% VAT
    1 pytanie) - co miesiac pobieram 1220 pln do swojej kieszeni i nie oddaje
    VAT'u do US dopoki wartosc VAT z wynajmu nie przekroczy wartosci VAT
    zaplaconej przy kupnie tego lokalu
    2) - jesli powyzsze to prawda, to jak dlugo moge to robic (tylko 5 lat czy
    mam na to nieograniczona ilosc czasu ?)
    3) W momencie gdy sprzedaje lokal np za ta sama wartosc, to bedzie to 100
    tys +22% VAT (czy moze wtedy jest to 122 ale juz jako wartosc lokalu a nie
    100 + VAT ? - w sensie musze VAT komus naliczac ?) ktory to VAT natychmiast
    oddaje do US, lub (i tutaj pytanie) czy moge w tym samym momencie kupic inny
    lokal (wartosci te same) i tego VAT wtedy nie oddawac ?

    4) Jednoczesnie korzystam z przyspieszonej amortyzacji 10% rocznie. Wartosc
    poczatkowa biore z VAT, czy bez VAT ?
    5) Gdy po 10 latach rozlicze cala amortyzacje i sprzedaje ten lokal (za ta
    sama kwote co kupilem), to place jakies podatki dochodowe ?

    6) Jesli pkt. 1 jest sluszny, to nasuwa sie jeszcze pytanie takie - gdy
    kupie drugi lokal bez VAT, i bede go wynajmowac (wystawiajac faktury VAT),
    to czy moge od tego drugiego wynajmu takze "odliczac" VAT ktory zaplacilem
    przy zakupie tego pierwszego lokalu ?

    7) Jesli wszystko wyglada inaczej niz napisalem, to moze ktos rzuci pomysl
    jakie dzialanie jest tutaj optymalne (moze jako firma) ?

    AMP

  • 2. Data: 2006-02-08 23:09:23
    Temat: Re: Lokal uzytkowy- VAT / amortyzacja
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Feb 2006, AMP wrote:

> [...]
    > zaplaconej przy kupnie tego lokalu
    > 2) - jesli powyzsze to prawda, to jak dlugo moge to robic (tylko 5 lat czy

    Nie znam limitu, IMO nie ma. Ale spytam czy znasz przepis pozwalający zażądać
    ZWROTU VAT wydanego na ST ?

    > 3) W momencie gdy sprzedaje lokal np za ta sama wartosc, to bedzie to 100
    > tys +22% VAT

    Oczywiście.

> [...]
    > oddaje do US, lub (i tutaj pytanie) czy moge w tym samym momencie kupic inny
    > lokal (wartosci te same) i tego VAT wtedy nie oddawac ?

    O tyle że faktycznie taki będzie skutek: i przy należnym i przy
    naliczonym pojawi się 22 000 zł, efekt: zero.

    > 4) Jednoczesnie korzystam z przyspieszonej amortyzacji 10% rocznie. Wartosc
    > poczatkowa biore z VAT, czy bez VAT ?

    No tu mnie zaskakujesz ;)
    Myślisz że ustawodawca by pozwolił JEDNOCZEŚNIE odliczyć VAT i ująć
    go w koszty ??

    > 5) Gdy po 10 latach rozlicze cala amortyzacje i sprzedaje ten lokal (za ta
    > sama kwote co kupilem), to place jakies podatki dochodowe ?

    Będzie dochód. Skoro zamortyzowano w całości - 100% wartości sprzedaży
    to będzie dochód.

    "a czemu by nie" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd