    From: "Maciej Szylke" <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Nadanie NIP-u a brak stalego zatrudnienia
    Date: Fri, 24 Jan 2003 16:34:43 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@pg115.gdansk.sdi.tpnet.pl

    Sprawa ma sie tak:

    Mniej wiecej od drugiego kwartalu zeszlego roku staram sie
    w miejscowym Urzedzie Skarbowym o nadanie mi numeru NIP.
    W tym celu najpierw probowalem zlozyc wypelniony fomularz
    NIP-3 bezposrednio w okienku, gdzie tenze formularz skladac
    sie powinno.

    Pani uprzejmie poinformowala mnie, ze nie moge miec NIP-u,
    jesli nie ma pieczatki pracodawcy. Wiec grzecznie odpowiedzialem,
    ze pracy nie mam, a chcialbym wykonywac pewne zlecenia ne umowe
    o dzielo i do rozliczen z US potrzebuje wlasnie NIP-u.
    Nie i koniec, nie moze Pan miec NIP-u bez pracodawcy.

    Pomyslalem, ze przyjde kiedy indziej, gdy w okienku bedzie
    bardziej kompetentna pani, a w miedzyczasie zasiegnalem porady
    co bieglejszych w temacie osob. Oczywiscie zrobili wielki oczy
    na wiesc o tym, ze NIP-u nadac mi nie chciano, a nawet przyjac
    podania. Zaproponowali, zebym poszedl jeszcze raz i zapytal, co
    zrobic, jesli chce np. sprzedac samochod?

    Poslusznie poszedlem. Jednak pani (inna) miala gotowa odpowiedz,
    ktora wydawala mi sie logiczna (z ktoryms tam formularzem dot.
    rozliczen za sprzedawany samochod mam zlozyc NIP-3). Wiedze
    w prawie skarbowym mam nikla, wiec zajmowac kolejki i spierac
    sie dlugo nie chcialem. Spytalem tylko, co zrobic, jesli bede
    chcial wykonac dzielo na umowe?
    Uslyszalem, ze mam poprosic zleceniodawce o pieczatke w miejscu,
    ktore przewidziano na pieczatke pracodawcy...

    Zrobiwszy kilka zlecen stwierdzilem jednak, ze zleceniodawcy
    nie zechca wlepic tam swojej pieczatki - tlumaczenia byly
    rozne, ale w sumie logiczne i im sie nie dziwie - nie jestem
    przeciez u nich zatrudniony, a pieczatke wystawiaja jako moj
    rzekomy platnik.
    W ten sposob stracilem nawet jedno zlecenie - klient posadzil
    (delikatnie zasugerowal) mnie o chec naciagniecia go na
    pieniadze z zaliczek.

    Poradzilem sie jeszcze kogos i stanelo na tym, ze panie z
    okienka sa niekompetentne i ze jesli wysle formularz poczta,
    nie bedzie problemow. W ciagu trzech tygodni otrzymam nadany
    mi NIP.

    Jak powiedziano, tak uczynilem. A tu guzik! Po jakims czasie
    dostaje pismo z US z prosba o stawienie sie w ciagu 7 dni
    w celu uzupelnienia danych - brak danych platnika.

    Poszedlem i rozmowa wygladala tak, jak dwie poprzednie.
    Powiedzialem, ze zleceniodawcy nie chce mi postawic w tym
    miejscu pieczatki. Moze i sa zacofani, niedoinformowani, ale
    ich rozumiem - nie zatrudniaja mnie, wiec dlaczego mieliby
    wystepowac w jakimkolwiek formularzu jako platnicy?

    Uslyszalem, ze to juz wlasciwie moj problem...
    Dodam, ze w tym czasie mialem juz wykonanych kilka umow.

    Na koniec pani poradzila, zebym wypelnil jeszcze raz
    formularz NIP-3 i zdobyl od kogos (w domysle zleceniodawcy)
    pieczatke, a pozniej zlozyl go w US jako formularz
    aktualizacyjny (czyli tak, jakbym juz mial numer NIP, tylko
    zmienialy sie moje dane!)
    Troche mnie to zdziwilo...

    Wyszedlem, minal jakis czas. Pieczatki jak nie bylo, tak
    nie ma. W tym czasie firmy, dla ktorych wykonywalem umowy
    prosily o moj NIP. Nie majac go zasiegnalem opinii i
    poradzono mi, zebym podawal numer PESEL z zastrzezeniem,
    ze jest to wlasnie numer PESEL.

    Tak zrobilem.
    Tymczasem do US zaczely chyba splywac PITy z rozliczeniem
    mojej zaliczki, bo dzis US odezwal sie znow - przyslal to
    samo pismo, co kilka miesiecy temu - brak danych platnika
    i znow mam 7 dni na ich uzupelnienie.

    Ciekawe jak?
    Spotkal sie ktos kiedys z podobna sytuacja?

    Pozdrawiam!
    Maciek