    From: Przemek <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Najem na zasadach ogólnych
    Date: Mon, 31 May 2010 13:56:28 -0700 (PDT)

    Witam,
    Prowadzę DG (nic z najmem, liniowy, VATowiec), żona nie pracuje,
    planujemy się rozliczyć oddzielnie, mamy 2kę dzieci (przez cały
    2010r.).
    =>Planujemy wynająć mieszkanie studentom.
    W księdze wieczystej właścicielem mieszkania jestem ja, ponieważ nie
    mamy rozdzielności majątkowej współwłaścicielem mieszkania jest
    automatycznie moja żona.
    Interesuje mnie wariant, w którym na umowie najmu stroną wynajmującą
    jest jedynie moja żona, skorzysta z ulgi na dzieci i w praktyce nie
    zapłacimy podatku od wynajmu.
    1)czy przy takim rozwiązaniu uzyskane dochody znajdę się w PITie żony
    i ja ich wykazywać w żaden sposób nie muszę
    2)czy żona może wynająć to mieszkanie na zasadach ogólnych (nie
    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) i skorzystać z ulgi na dzieci
    (2x około 1100pln)?
    3)czy od takich "nie ewidencjonowanych" przychodów z wynajmu należy
    wpłacać jakieś zaliczki na podatek czy dopiero przy rozliczeniu PITu?
    4)czy należy od takich przychodów odprowadzać jakieś składki ZUS
    5)czy przychodem podlegającym opodatkowaniu są także opłaty na
    utrzymanie mieszkania (prąd, gaz, ogrzewanie itp.) - rachunki są
    obecnie wystawiane na mnie, w umowie wynajmu będzie zapis, że najemca
    ponosi te koszta
    6)w jaki sposób liczy się koszta uzyskania przychodów (czy mogą nimi
    być np. rachunki za prąd wystawione na mnie)
    7)jakie dodatkowe koszta można mieć przy takim rozwiazaniu? (czy jest
    np. pojęcie amortyzacji mieszkania?), inne warte uwagi?

    Pozdrawiam,
    Przemek