  • 1. Data: 2005-02-09 13:42:31
    Temat: Nota kor. vs. faktura kor.
    Od: "Leszek" <l...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam,

    Wystawiłem fakturę VAT z usługą opodatkowaną 7% stawką podatku VAT.
    Niestety zapomniałem dopisać na fakturze numer PKWiU.
    Z góry podkreślam, że nie ma możliwości podmiany faktur (za duża firma)
    i wszystko musi odbyć się drogą oficjalną.
    Po stwierdzeniu powyższego, Księgowa poleciła wysłać notę korygującą do
    odbiorcy.
    Tu pojawiły się z mojej strony wątpliwości. Przestudiowałem rozporządzenie
    (Dz.U. Nr97 poz 971) i doszedłem do wniosku, że ma to być faktura kor.
    Nie spotkało się to jednak z aprobatą Księgowej, według której rodzaj
    wystawianego dokumentu zależy od "ważności błędu" (dokładnie czy jest
    rachunkowy, czy nie), a nie strony która chce nanieść poprawki.
    To, że Art21.1 nic nie wspomina o Sprzedawcy, a jedynie Nabywcy nie ma
    nic do rzeczy ponieważ jest "stosowany przez logikę".
    Jak ma się do tego ust. 2 tego artykułu. Czy mam tą notę wysłać sam do siebie
    i podpisać? ;-)
    Rozumiem, że w naszym prawie są różnego rodzaju absurdy, ale....

    W związku z powyższym proszę Grupowiczów o opinię. Jak to wygląda w
    praktyce i czy można zastosować te przepisy "nie wprost".
    A może po prostu nie mam racji?

    Pozdrawiam

    Leszek

  • 2. Data: 2005-02-09 15:06:57
    Temat: Re: Nota kor. vs. faktura kor.
    Od: "Irek Makowski" <imaks'delete'@neostrada.pl>

    Użytkownik "Leszek" <l...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i wszystko musi odbyć się drogą oficjalną.
    > Po stwierdzeniu powyższego, Księgowa poleciła wysłać notę korygującą do

    "§ 21. 1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę
    korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się
    zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z
    wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 12 ust. 1 pkt 5-12, może
    wystawić fakturę nazwaną notą korygującą."

    Wystawiasz notę w imieniu nabywcy i prosisz go co by ją uznał (podpisał),
    jednen egz. dla Cie drugi dal niego i po sprawie.

    Pozdrowka,

    Irek Makowski

  • 3. Data: 2005-02-09 15:11:07
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Leszek <l...@g...skasuj-to.pl> wrote:
    > Jak ma się do tego ust. 2 tego artykułu. Czy mam tą notę wysłać sam do siebie
    > i podpisać? ;-)

    Tak właśnie masz zrobić :) To oni powinni ją wystawić, ale Ty jako uczynny
    kontrahent wypisujesz papierek za nich :)

    Oczywiście dla nich też ma być kopia. Nie pamiętam, czy powinien być ich
    podpis, ale nie zaszkodzi.

    P.

    P.S. Ciekawe czy US, PIP i ZUS się przyczepią, że wykonasz pracę na ich
    rzecz (wypiszesz noty) bez żadnej umowy i zapłaty :)

  • 4. Data: 2005-02-09 18:46:36
    Od: " " <l...@W...gazeta.pl>

    > "§ 21. 1. Nabywca towaru lub usługi (ciach...) może
    > wystawić fakturę nazwaną notą korygującą."
    >
    > Wystawiasz notę w imieniu nabywcy i prosisz go co by ją uznał (podpisał),
    > jednen egz. dla Cie drugi dal niego i po sprawie.

    O! To jest wyjaśnienie, którego mi brakowało ze strony Księgowej.
    Pomijam tu kwestię mojego prawa do występowania w imieniu nabywcy.
    Jeśli jednak uzna notę, to wszystko jest ok (w końcu to na jego korzyść) :-)

    Pozdrawiam i dziękuję.

    Leszek

  • 5. Data: 2005-02-09 23:21:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Feb 2005, Leszek wrote:
> [...]
    >+ wystawianego dokumentu zależy od "ważności błędu" (dokładnie czy jest
    >+ rachunkowy, czy nie), a nie strony która chce nanieść poprawki.

    ...IMO księgowa jeszcze nie trafiła na lateta ;) (latet, jesteś ?? :))

    Niedawno było na grupie: w przepisie jest wyraźnie "bądź w jakiejkolwiek
    innej pozycji faktury".
    Paragraf 20 rozporządzenia.
    Nie ma IMO konieczności "kombinowania w imieniu kupującego".

    >+ Rozumiem, że w naszym prawie są różnego rodzaju absurdy, ale....

    ...ale to "absurd księgowej"... :)

    >+ A może po prostu nie mam racji?

    IMO - masz :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-02-10 12:16:55
    Od: "Irek Makowski" <imaks'delete'@neostrada.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    > ...IMO księgowa jeszcze nie trafiła na lateta ;) (latet, jesteś ?? :))

    A co/kto to takie latet?

    Pozrdowka

    Irek Makowski

  • 7. Data: 2005-02-10 18:21:39
    Od: "Leszek" <l...@W...gazeta.pl>

    > ....IMO księgowa jeszcze nie trafiła na lateta ;) (latet, jesteś ?? :))
    "latet anguis in herba" :))))

    > Niedawno było na grupie: w przepisie jest wyraźnie "bądź w jakiejkolwiek
    > innej pozycji faktury".
    > Paragraf 20 rozporządzenia.
    > Nie ma IMO konieczności "kombinowania w imieniu kupującego".
    Wiem, że jest. Właśnie na to zwróciłem uwagę podczas mojej dyskusji.
    Nie wiem skąd ta awersja do faktury korygującej... Może chodzi o
    bardziej restrykcyjne wymagania formalne (to tylko moje domysły)??

    > ....ale to "absurd księgowej"... :)
    Tak, ale to ona odpowiada za prawidłowość prowadzonych ksiąg.
    Ja tylko nie chcę dać sobie wmówić pewnego sposobu myślenia.
    Co ciekawe na zasadzie porównawczej rozmawiałem z inną księgową.
    Potwierdziła opinię mojej księgowej....
    Co nie znaczy, że ma rację :)

    Pozdrawiam

    Leszek

  • 8. Data: 2005-02-10 21:39:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Feb 2005, Irek Makowski wrote:
    > + A co/kto to takie latet?

    Osoba. Prowadząca DG :)
    Nie umiem znaleźć "właściwego" posta, ale rok 2002:
    http://groups.google.pl/groups?selm=asnk30%2481j%241
    %40news.tpi.pl
    http://groups.google.pl/groups?selm=atsdb5%24sgk%241
    %40news.tpi.pl
    http://groups.google.pl/groups?selm=atd0r9%24d4b%241
    %40news.tpi.pl
    ...i rok 2003:
    http://groups.google.pl/groups?selm=6045-1041972311%
    40h126-ursus126.spray.net.pl
    "Jedna z moich bylych wyklętych księgowych twierdziła..."
    ^^^^^^
    :)

    BTW: zdaje się że ostatnio widziałem go na .foto.cyfrowa :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-02-10 21:45:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Feb 2005, Leszek wrote:
    >+ Co ciekawe na zasadzie porównawczej rozmawiałem z inną księgową.

    A tu może często działać zasada "tak było".
    Przepisy niestety zmieniają się jak w kalejdoskopie, czas leci
    i lat przybywa - a na grupie pojawiają się (może nie zaraz
    księgowi :) ale osoby prowadzące DG i owszem) pytania np.
    o ... rachunki uproszczone.
    W "technologii" faktura/korekta/nota mieszano, no i ludziom
    utrwalają się wzorce które "kiedyś były dobre".
    A przynajmniej tak podejrzewam :)
    Wygląda na to iż spora część osób (o różnym poziomie zakresu
    obejmowanego "księgowania" zresztą) opiera się wyłącznie na
    szkoleniach i komentarzach - unikając materiałów źródłowych
    (co częściowo jest zrozumiałe - maleje szansa na wrzody żołądka
    i inne takie "od irytacji") :]
    No i jak utytułowany gość 5 lat temu tak powiedział... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-02-11 10:26:58
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

    > Niedawno było na grupie: w przepisie jest wyraźnie "bądź w jakiejkolwiek
    > innej pozycji faktury".
    > Paragraf 20 rozporządzenia.
    > Nie ma IMO konieczności "kombinowania w imieniu kupującego".

    Mozesz doprecyzowac "kombinowanie" ?

    Pozdrowka,

    Irek Makowski