  • 1. Data: 2022-02-04 16:26:28
    Temat: Nowy ład, przejście na ryczałt a składka zdrowotna
    Od: M M <m...@g...com>

    JDG dotychczas według skali, od 2022 rozważam przejście na ryczałt. Składka
    zdrowotna zależna skokowo od rocznego przychodu, w przedziałach do 60k, od 60k do
    300k i ponad 300k PLN. Ale od którego przychodu - tego za 2021 (jak mnie właśnie
    nastraszyło biuro rachunkowe), czy tego który dopiero mam zamiar osiągnąć w 2022? Za
    2021 wychodzi niestety przychód minimalnie ponad 300k, jeśli trzeba (no właśnie,
    trzeba?) zejść poniżej to dałoby się pewnie skorygować kilka faktur których byli
    klienci nie zapłacili (i raczej nie zapłacą, nie chce mi się z nimi kopać). Czas na
    decyzję do 20 lutego, grudzień zapłacony po staremu w grudniu. Ktoś to ogarnia i
    podpowie?

  • 2. Data: 2022-02-04 22:51:39
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 4 Feb 2022 07:26:28 -0800 (PST), M M <m...@g...com>
    wrote:

> [...]
    nastraszyło biuro rachunkowe), czy tego który dopiero mam zamiar osiągnąć w 2022?

    Przychód roku bieżącego. Pod pewnymi warunkami można wziąć roku
    poprzedniego jeśli komuś bardziej pasuje. Przy czym niezależnie czy
    uwzględniasz rok poprzedni czy bieżący to wszystkie wpłaty miesięczne
    to są ZALICZKI na zdrowotne ponieważ zdrowotne rozlicza się ROCZNIE i
    jeśli w wyższy próg zdrowotnego w ryczałcie wejdziesz w grudniu to
    dopłacisz za wszystkie miesiące "po zakończeniu roku kalendarzowego w
    terminie miesiąca od upływu terminu do złożenia zeznania".

    Przepisy: https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/1532_u.htm
    Szukaj "Roczną podstawę wymiaru" i "wpłaca kwotę stanowiącą różnicę" -
    art 81 2e) i 2j).

    WAM
    --
    www.nawakacje.pl ?
    pokoje w górach www.wpolskichgorach.pl

  • 3. Data: 2022-02-05 10:00:39
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, WAM.
    On 04.02.2022 22:51 you wrote:

> [...]
    > https://orka.sejm.gov.pl/proc9.nsf/ustawy/1532_u.htm Szukaj "Roczną
    > podstawę wymiaru" i "wpłaca kwotę stanowiącą różnicę" - art 81 2e) i

    Dodać należy, że jeśli zapłaciłbyś w ciągu roku za dużą składkę, to
    również należy wystąpić o jej zwrot (bo ZUS sam tego nie zwróci).

    I jeszcze mały plusik liczenia składki od dochodu z zeszłego roku, to
    to, że nie trzeba składać deklaracji ZUS co miesiąc.

    --
    Pete

  • 4. Data: 2022-02-05 12:16:52
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 05 Feb 2022 10:00:39 +0100, Pete <n...@n...com> wrote:

    >Dodać należy, że jeśli zapłaciłbyś w ciągu roku za dużą składkę, to
    >również należy wystąpić o jej zwrot (bo ZUS sam tego nie zwróci).
    Zgadza się. I będzie krótki czas na to żądanie zwrotu.

    >I jeszcze mały plusik liczenia składki od dochodu z zeszłego roku, to
    >to, że nie trzeba składać deklaracji ZUS co miesiąc.
    Nie zgadza się.
    https://www.zus.pl/o-zus/o-nas/programy-transformacj
    i-cyfrowej-zus/zmiany-od-2022-r./faq

    Czy wybór opłacania składki zdrowotnej na podstawie dochodu z
    poprzedniego roku, zwalnia z konieczności składania comiesięcznej
    deklaracji (w sytuacji jeśli przedsiębiorca opłaca składki tylko za
    siebie)?

    Forma opodatkowania a tym samym zasady ustalania podstawy wymiaru
    składki na ubezpieczenie zdrowotne nie jest czynnikiem wpływającym na
    zwolnienie z comiesięcznego obowiązku składania dokumentów
    rozliczeniowych.

    Nie ma także znaczenia, że płatnik zadeklaruje ustalanie podstawy
    wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne na podstawie przychodów
    uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym (dla przedsiębiorców
    opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych).

    WAM

  • 5. Data: 2022-02-05 19:09:37
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-02-05 o 10:00, Pete pisze:

> [...]
    >
    > I jeszcze mały plusik liczenia składki od dochodu z zeszłego roku, to
    > to, że nie trzeba składać deklaracji ZUS co miesiąc.

    Wprawdzie nie dotyczy to chyba ryczałtu, ale jak rozumieć ten artykuł 79:

    Art. 79 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

    "Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w
    art. 81 ust. 2c ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu nadanym
    niniejszą ustawą, za styczeń 2022 roku ustala się na podstawie zasad
    obowiązujących do dnia 31 grudnia 2021 roku."

    Czyli jest jakby przesunięcie o miesiąc?
    Składkę za grudzień 2021 zapłaciłem w styczniu 2022 wg starych zasad i
    wysokosci a teraz mam sobie policzyć składkę za styczeń 2022 wg starych
    zasad czyli wg
    tej podstawy 4665,78 wynikającej z opublikowanych średnich/przeciętnych
    wynagrodzeń i wychodzi 419,92?
    Czy mam jednak ustalić dochód i od niego policzyć 9%?
    A program mój księgowy jeszcze jakieś dziwactwa mi proponuje i liczy 8%
    ale można wpisać wartości podstawy ręcznie.
    Nic nie wiem już.

  • 6. Data: 2022-02-05 19:48:09
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-02-05 o 19:09, cef pisze:

> [...]
    > A program mój księgowy jeszcze jakieś dziwactwa mi proponuje i liczy 8%
    > ale można wpisać wartości podstawy ręcznie.

    A przy próbie wypełnienia DRA w płatniku jest informacja, że mam wpisać
    kwotę dochodu w miesiącu bezpośrednio poprzedzającym miesiąc za który
    dokonywane jest rozliczenie.
    Czyli mam wpisać ze podatek przykładowo wg skali ale podać dochód
    jaki był wg zasad w grudniu czyli tę wartość 4665,78 wpisać tam?
    No bo chyba nie faktyczny dochód z grudnia 2021.

    PS
    Podobno jest jakiś brak w ustawie, jak likwidowali pomniejszanie podatku
    o zdrowotną i eksperci szukają jak teraz uznać zapłaconą skłądkę
    zdrowotną za koszt
    w kolejnym miesiącu. Nie mam siły czytać ustawy, żeby samemu to rozpoznać,
    na pierwszy rzut oka można by to zrobić, bo wprost w nkup wymieniona nie
    jest.
    Straszny bałagan, może powołać się na wypowiedź premiera
    i rozliczać się wg korzystniejszych zasad? :-)

  • 7. Data: 2022-02-05 21:46:53
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-02-05 o 19:48, cef pisze:

> [...]
    > jest.
    > Straszny bałagan, może powołać się na wypowiedź premiera
    > i rozliczać się wg korzystniejszych zasad? :-)

    No to jeszcze dla szukających informacji dodam, że
    na ślad prawidłowego rozliczenia
    wpadłem po weryfikacji DRA i tam zażadało podania 0 jako dochód za
    styczeń 2022.
    Czyli za styczeń 2022 składka wg danych GUS

    Najlepiej (najprościej) opisali to chyba tutaj:

    https://www.pitax.pl/wiedza/aktualnosci/wysokosc-skl
    adki-zdrowotnej-w-2022-r/

    , ale i tak nie uwierzyłem i dokopałem się właśnie do tego art 79.

    Nie rozumiem tylko co oznacza ten rok składkowy od 01.02.2022 do 31.01.2023
    W przyszłosci będzie zaliczka z innego okresu za pierwszy miesiąc?
    Bo roczne rozliczenie zdrowotnej chyba będzie za dany rok a nie z tym
    przesunieciem

  • 8. Data: 2022-02-05 22:23:12
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, WAM.
    On 05.02.2022 12:16 you wrote:

> [...]
    > zdrowotne na podstawie przychodów uzyskanych w poprzednim roku
    > kalendarzowym (dla przedsiębiorców opodatkowanych ryczałtem od

    No ale to może jest tak jak było dotychczas, że ZUS sam sobie generował
    DRA i składał za przedsiębiorcę?

    Popieprzone to na maksa.

    --
    Pete

  • 9. Data: 2022-02-05 23:06:37
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sat, 05 Feb 2022 22:23:12 +0100, Pete <n...@n...com> wrote:

    >No ale to może jest tak jak było dotychczas, że ZUS sam sobie generował
    >DRA i składał za przedsiębiorcę?
    Nie będzie klonować bo masz wykazać moment nie/przekroczenia progu
    przychodu do wyższej stawki zdrowotnej. Polecam przejrzeć FAQ by nie
    snuć domysłów i nie rozpowszechniać kłamstw.

    https://www.zus.pl/o-zus/o-nas/programy-transformacj
    i-cyfrowej-zus/zmiany-od-2022-r./faq

    Za jaki miesiąc będzie ostatni klon DRA?

    Ostanie klonowanie dokumentów ZUS DRA będzie dotyczyło grudnia 2021 r.
    Nadal będą klonowane dokumenty za:

    - duchownych,
    - osoby składające dokumenty za nianie,
    - osoby, które podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym na podstawie art. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych.

    Podstawa prawna:

    Art. 47 ust. 2c ustawy z 13 października 1998 r. o systemie
    ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423 z późn. zm.)
    zmienianej ustawą tzw. Polski Ład.

    WAM

  • 10. Data: 2022-02-06 09:14:46
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, WAM.
    On 05.02.2022 23:06 you wrote:

    miany-od-2022-r.
    > Nie będzie klonować bo masz wykazać moment nie/przekroczenia progu
    > przychodu do wyższej stawki zdrowotnej. Polecam przejrzeć FAQ by nie
    > snuć domysłów i nie rozpowszechniać kłamstw.

    Ale dlaczego od razu kłamstw?
    Przecież nie twierdziłem, że ZUS sklonuje deklaracje, jedynie
    zastanawiałem się czy nie zostanie po staremu, skoro jest furtka w
    postaci określenia z góry dochodu rocznego. Nie widzę przeciwwskazań,
    żeby to nie mogli tak działać.
    Tym bardziej że są grupy uprzywilejowane w tym względzie, więc się da.

    Ale jak wszystko w tym, tfu, ładzie to też zrobili żeby było ku...
    łatwiej.

    --
    Pete