  • 1. Data: 2004-01-10 19:23:01
    Temat: Odliczenia od podatku od osób fizycznych - podstawa
    Od: Robert Gomułka <c...@p...pl>

    Witam,
    to pierwszy mój post na tą grupę - przeglądałem wcześniej google i archiwum,
    ale nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi na mój problem.
    Mianowicie w zeszłym roku zapisałem się na studium. Wpłaciłem kwotę w
    wysokości ok. 2500 zł na konto uczelni.
    W tym roku chciałem dokonać odliczenia od podatku z tego tytułu. Problem
    jest tego typu, że spóźniłem się z prośbą o fakturę, o którą poprosiłem
    dopiero dziś.
    W związku z tym mam kilka pytań. Czy podstawą odliczenia od podatku może być
    dowód wpłaty? Na jakiej podstawie prawnej? Czy zależy to od urzędu
    skarbowego? Czy powinienem wysłać do niego zapytanie na piśmie? Czy faktura
    jeśli będzie z datą tegoroczną może posłużyć do odliczenia za zeszły rok?
    Czy istnieje może jakiś inny sposób wykorzystania odliczenia?
    Pozdrawiam i mam nadzieję, że te kilkaset złotych, które bądź co bądź mi się
    należą, uda mi się jakoś odzyskać.
    Robert

  • 2. Data: 2004-01-10 19:42:38
    Od: Czarek Gorzeński <c...@p...org>

    Robert Gomułka wrote:
> [...]
    > wysokości ok. 2500 zł na konto uczelni.
    > W związku z tym mam kilka pytań. Czy podstawą odliczenia od podatku może być

    Tak.

    > Na jakiej podstawie prawnej?

    art. 27a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób
    fizycznych

    > Czy zależy to od urzędu
    > skarbowego?

    Nie

    > Czy powinienem wysłać do niego zapytanie na piśmie?

    Nie

    > Pozdrawiam i mam nadzieję, że te kilkaset złotych, które bądź co bądź mi się
    > należą, uda mi się jakoś odzyskać.

    Myslę że uda. Przeczytaj jeszcze:

    http://podatki.wp.pl/ulgi.html?POD=2&dok_id=114&T[pa
    ge]=2&T[page]=1

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 3. Data: 2004-01-10 20:45:56
    Od: Robert Gomułka <c...@p...pl>

    Czarek Gorzeński wrote:

    [cut]

    > art. 27a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób
    > fizycznych

    [cut]
    Dziękuję za szybką odpowiedź. Tym niemniej nadal mam wątpliwości, czy
    dokumentem stwierdzającym faktycznie poniesione wydatki może być dowód
    wpłaty, tak jak to napisałeś i jak to jest umieszczone na wp:
    "Wysokość wydatków ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich
    poniesienie (rachunek, faktura, dowód wpłaty, przelew bankowy)."
    Moje wcześniejsze pytanie o podstawę prawną dotyczyło kwestii, czym dla US
    jest dokument potwierdzający poniesione wydatki. Czy musi to być faktura
    (jak w niektórych punktach ustawy), czy też dopuszcza się inne sposoby
    potwierdzenia.

    Pozdrawiam,
    Robert

  • 4. Data: 2004-01-10 21:45:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Jan 2004, Robert Gomułka wrote:
    [...]
    >+ jest dokument potwierdzający poniesione wydatki. Czy musi to być faktura
    >+ (jak w niektórych punktach ustawy), czy też dopuszcza się inne sposoby
    >+ potwierdzenia.

    Jest taka zasada prawna, że jeśli ustawodawca użył innych słów
    do określenia podobnego zdarzenia - to znaczy że chciał CO INNEGO
    powiedzieć.
    Jak któryś prawnik jeszcze nie śpi to zapoda jak to będzie
    po łacinie :)
    Czyli jeśli w jednym miejcu jest "faktura" a w innym nie, to
    znaczy że w tym "innym" nie wymaga faktury.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-11 00:37:44
    Od: Marcin <m...@p...pl>

    Witam Serdecznie!

    W nawiązaniu do pytania poprzednika:

    > Problem
    > jest tego typu, że spóźniłem się z prośbą o fakturę, o którą poprosiłem
    > dopiero dziś.
    [...]
    > Czy faktura
    > jeśli będzie z datą tegoroczną może posłużyć do odliczenia za zeszły rok?
    [...]
    > Robert

    Dokładnie interesuje mnie to, jak dokładnie jest interpretowana przez US faktura
    (rachunek) za usługę wykonaną w 2003, lecz wystawiona po czasie czyli już z datą
    2004 ???
    Czy dana firma do której zgłaszamy się o stare rachunki może wystawić je z datą
    przeszłą ??
    Proszę o odpowiedź...

    PS. Przyznam się, że podobnie jak kolega Robert.... dopiero teraz przy okazji
    przeliczania podatku przypomniałem sobie o szkole angielskiego z której korzystałem
    w 2003.. lecz zapomniałem o zabieraniu rachunków na bieżąco. I teraz problem...

    I jeszcze jedno pytanie:
    Czy wydruk potwierdzenia przelewu wykonany do np. danej szkoły języków, za
    pośrednictwem banku internetowego jest prawnie akceptowanym dowodem wpłaty przez US
    ??

    Pozdrawiam.
    Marcin
    --
    Post wysłany z portalu finansowego Money.pl <www.money.pl>

  • 6. Data: 2004-01-11 09:54:59
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik Marcin m...@p...pl ...

    > I jeszcze jedno pytanie:
    > Czy wydruk potwierdzenia przelewu wykonany do np. danej szkoły
    > języków, za pośrednictwem banku internetowego jest prawnie
    > akceptowanym dowodem wpłaty przez US ??

    Prawnie to chyba nikt ci tego nie zagwarantuje, niemnije jednak nie ma sie
    co za bardzo przejmowac. Robisz tak:
    1. skladasz PIt i odliczasz szkołe
    2. Musisz miec duzego pecha, to wezwa cie na kontrole
    3. Robisz wydruk potwierdzenia transakcji ze strony internetowej i idziesz
    na kontrole
    4. jezeli masz pecha i kontroler ci podwazy twoj dowod wplaty, to wtedy
    dzwonisz do swojego banku i prosisz o przesłanie potwierdzenia wplaty
    opieczetoweanego przez bank. Stracisz co prada w tedy z 5 zł za sztuke
    aleodliczenia nikt ci nie podwazy :)

    --
    Pozdrawia... Budzik ; #GG: 565516
    budzik61(at)poczta(dot)onet(dot)pl (w nagłówku adres antyspamowy)

    "Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie
    Winston Churchill