  • 1. Data: 2003-03-04 13:23:40
    Temat: DG studenta - kilka pytan
    Od: "xmarcel" <x...@N...gazeta.pl>

    witam
    mysle ostatnio o rozpoczeciu DG polegajacej na swiadczeniu uslug
    informatycznych w zwiazku z tym mam kilka pytan do szanownych grupowiczow :
    1. siedziba - mieszkam w akademiku i jestem tu czasowo zameldowany, staly
    meldunek mam w domu rodzicow w innym wojewodztwie. dzialalnosc w
    rzeczywistosci bede prowadzil w miescie w ktorym studiuje. wiec gdzie mam
    rejestrowac dzialalnosc(przypuszczam ze w miejscu stalego zameldowania
    bedzie najlepiej) i jaki dokument przedstawic o prawach do lokalu(domu
    rodzicow)?? (uslugi beda wykonywane prawie wylacznie u klienta)
    2. jaka najlepiej wybrac forme rozliczen z US? karte podatkowa czy moze
    ryczalt od przychodow ewidencjonowanych. Moje koszty to kursy, szkolenia,
    ksiazki itp. oraz dojazdy do klientow, rachunki tel. oraz bede chcial
    sukcesywnie nabywac sprzet do serwisowania komputerow.
    3. czy musze stac sie VAT-owcem? (moj kod dzialalnosci to 72.50.Z) czy dla
    moich klientow, malych firm, bedzie roznica, jezeli wystawie faktore VAT czy
    tylko rachunek?
    4. decydujace czy wogole rozpoczna takawa dzialalnosc - ZUS. Przerazaja mnie
    oplaty tj. w/g ustawy w sumie ok 40% liczone minimalnie od 60% sredniego
    wynagrodzenia, a tyle to prawdopodobnie w wielu okresach wogole moge nie
    zarobic. Moje pytanie - czy jako student ktory nie ukonczyl 26 roku zycia
    moge liczyc na jakies ulgi??

    z gory dziekuje za wszystkie sugestje
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-03-04 15:16:57
    Temat: Re: DG studenta - kilka pytan
    Od: "Radek S." <r...@i...pl>

    Użytkownik "xmarcel" <x...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    [...]
> [...]
    > zarobic. Moje pytanie - czy jako student ktory nie ukonczyl 26 roku zycia

    ciekawy problem poruszyles, ja tez zakladam DG - zlozylem juz wniosek o wpis
    do ewidencji, mam swiadomosc kosztow zwiazanych z DG (ZUS) no i jestem
    studentem, z checią więc skorzystalbym z ulg jesli takowe istnieją.

    odpowiem natomiast na jedno z Twoich poprzednich pytan - jesli bedziesz
    wystawial tylko rachunki to kontrahent nie bedzie mogl tego odliczyc od VAT,
    czyli najprawdopodobniej zrezygnuje z Twoich uslug.
    A z kolei jak bedziesz na karcie podatkowej to nie bedziesz mogl niczego
    zaliczac do kosztow.

    pozdr
    i zyczmy sobie powodzenia! :)
    R.

  • 3. Data: 2003-03-04 15:52:56
    Od: "Rafal K" <y...@p...onet.pl>

    "xmarcel" <x...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > bedzie najlepiej) i jaki dokument przedstawic o prawach do lokalu(domu
    > rodzicow)?? (uslugi beda wykonywane prawie wylacznie u klienta)

    Mozesz na tymczasowym - pozwolenia dostaniesz i bedziesz mial US i ZUS na
    miejscu.

> [...]
    > ksiazki itp. oraz dojazdy do klientow, rachunki tel. oraz bede chcial
    > sukcesywnie nabywac sprzet do serwisowania komputerow.

    Z tego co wiem karta i ryczalt nie obejmuja uslug informatycznych. Czyli
    zasady ogolne.

> [...]
    > moich klientow, malych firm, bedzie roznica, jezeli wystawie faktore VAT
    Nie musisz - ale jak duzo bedziesz kupowal to wyjdziesz na tym lepiej bedac
    Vatmanem. Dla twojego klienta bedzie obojetne czy odliczy VAT ktory ci
    zaplaci czy w oglole ci go nie zaplaci(kiedy VATowcem nie bedziesz) i
    jednoczesnie twoja usluga bedzie tansza wlasnie o ten VAT.

> [...]
    > zarobic. Moje pytanie - czy jako student ktory nie ukonczyl 26 roku zycia
    Nie ma ulg. Teraz caly ZUS to ok. 600 PLN.

    Powodzenia.

    Rafal

  • 4. Data: 2003-03-04 23:33:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Mar 2003, Radek S. wrote:

> [...]
    >+ wystawial tylko rachunki to kontrahent nie bedzie mogl tego odliczyc od VAT,
    >+ czyli najprawdopodobniej zrezygnuje z Twoich uslug.

    Znaczy, kontrahent liczyć nie umie :>
    Owszem, wiemy że są tacy.
    Ale przynajmniej ty pomyśl: wystawiam fakturę za 1000zł netto.
    Wytłumacz mi, co traci odbiorca (VATowiec):
    - rachunku na kwotę 1000zł
    - faktury za 1000zł netto, 1220zł brutto (z VAT)

    Tylko bardzo proszę, nie usiłuj rozpatrywać przypadku pt. "rozlicza
    proporcję zakupów", bo nie uwierzymy ;> !

    BTW: też jakoś tak mi się wydaje, że informatyka (nie licząc
    np. "konserwacji urządzeń liczących") na ryczałty się nie łapie !

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-03-05 08:58:34
    Temat: Odp: DG studenta - kilka pytan
    Od: "Smerf" <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych
> [...]
    > Wytłumacz mi, co traci odbiorca (VATowiec):
    > - rachunku na kwotę 1000zł
    > - faktury za 1000zł netto, 1220zł brutto (z VAT)

    No co Ty Gotfryd, chłopaki gospodarkę chca ratowac a Ty im mieszasz ;)

    Jasna rzecza jest, ze jezeli za kontrahentow beda mieli VAT-owców to Ci
    chetniej beda wspolpracowali z firmami, ktore wystawia im faktura a nie
    rachunek.
    Swoja droga w jaki sposob wystawisz rachunek na 1000 jezeli koszty np zakupu
    poiniosles wraz z vatem.
    Co innego gdyby to byly uslugi - tylko.

    Ech....

    A moze to sledzik ;)

    Pozdrowienia
    Smerf

  • 6. Data: 2003-03-05 09:33:26
    Od: "xmarcel" <x...@N...gazeta.pl>

    > BTW: też jakoś tak mi się wydaje, że informatyka (nie licząc
    > np. "konserwacji urządzeń liczących") na ryczałty się nie łapie !

    ja wlasnie planuje jaka glowna dzialalnosc "konserwacje urzadzen liczacych i
    biurowych...", jej kod to 72.50.Z.
    wiec chyba moge wybrac jeden z ryczaltow jako sposob rozliczenia??
    i jeszcze jedno - czy obsuga sieci do kktorej podlaczone beda te
    "urzadzenia..." tez sie lapie do tej samej dzialalnosci??

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-03-05 10:49:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2003, xmarcel wrote:
    [...]
    >+ i jeszcze jedno - czy obsuga sieci do kktorej podlaczone beda te
    >+ "urzadzenia..." tez sie lapie do tej samej dzialalnosci??

    Ja bym się obawiał późniejszego "przekwalifikowania"...

    >+ pozdrawiam

    wzjm, Gotfryd