  • 1. Data: 2011-05-10 09:47:12
    Temat: Opłata eksploatacyjna za mieszkanie a podatek od przychodu
    Od: Rex <w...@z...pl>

    Witam,

    razem z kuzynem tworzę tzw. małą wspólnotę
    mieszkaniową. Mamy obaj siedem wyodrębnionych
    lokali w kamienicy. Każdy z nas za swoje lokale
    przelewa co miesiąc na rachunek wspólnoty
    mieszkaniowej opłatę (fundusz
    remontowo-eksploatacyjny) na utrzymanie części
    wspólnych nieruchomości (dach, klatka schodowa,
    elewacja itp.) oraz na wynagrodzenie dla
    administratora nieruchomości. Niezależnie od tego,
    na ten sam rachunek przelewamy opłaty za media za
    swoje lokale (wcześniej te pieniądze zbieramy od
    najemców naszych lokali).

    I tu mam pytanie odnośnie podatku dochodowego z
    tytułu najmu. Jestem ryczałtowcem i płacę 8,5%
    podatku od przychodu. Czy od kwoty za media i
    opłaty eksploatacyjnej, którą najemca przelewa na
    mój rachunek (ja tę kwotę przelewam następnie na
    rachunek wsp. mieszkaniowej) powinienem płacić
    podatek dochodowy?
    Jeśli tak, to czy jest jakiś sposób, żeby ominąć
    płacenie tego podatku? Np. najemca przelewa na
    jeden z moich rachunków sam czynsz, a na drugi
    media+opłatę eksploatacyjną?

    Z góry dziękuję za pomoc

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 2. Data: 2011-05-10 10:14:32
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 10 May 2011 11:47:12 +0200, Rex napisał(a):

> [...]
    > płacenie tego podatku? Np. najemca przelewa na jeden z moich rachunków
    > sam czynsz, a na drugi media+opłatę eksploatacyjną?

    Napewno nie płacisz podatku od opłat za media. Uważam, że w wypadku
    opłaty eksploatacyjnej jest to mniej oczywiste. Jest to zasadniczo koszt
    do którego ponoszenia zobowiązany jest właściciel lokalu a nie najemca. I
    dlatego nie można go przerzucić na najemcę. Może ktoś inny się jeszcze
    wypowie. Najlepiej w oparciu o oficjalne interpretacje skarbówki lub
    wyroki sądowe.

    Jedyne czego trzeba pilnować, to wyszczególnienie tych opłat za media na
    jakimś "papierze". Tym papierem może być umowa (w mowie powinna być
    podane że najemca płaci określony co do kwoty czynsz i zmienne opłaty za
    media), szczegółowy rachunek który wystawiasz najemcy, lub nawet
    potwierdzenie wpłaty z rozbiciem na poszczególne pozycje.

  • 3. Data: 2011-05-11 21:43:54
    Od: Rex <w...@z...pl>

    > Napewno nie płacisz podatku od opłat za media.

    To wcale nie jest takie pewne. Obiło mi się o
    uszy, że media są też przychodem.

    Uważam, że w wypadku
    > opłaty eksploatacyjnej jest to mniej oczywiste. Jest to zasadniczo koszt
    > do którego ponoszenia zobowiązany jest właściciel lokalu a nie najemca.

    Ostatecznie wszystkie koszty z związane z
    eksploatacją lokalu ponosi najemca. W przeciwnym
    wypadku wynajem lokalu byłby nierentowny.

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 4. Data: 2011-05-14 08:54:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 May 2011, jureq wrote:

    > Napewno nie płacisz podatku od opłat za media.

    Zgoda.

    > Uważam, że w wypadku
    > opłaty eksploatacyjnej jest to mniej oczywiste. Jest to zasadniczo koszt
    > do którego ponoszenia zobowiązany jest właściciel lokalu a nie najemca.

    Pytaniem jest, co rozumieć przez "opłatę eksploatacyjną".
    Niedawno pisałem jak to widzę: opłaty związane np. z funduszem remontowym
    IMVHO dokładnie tak jak piszesz (kwalifikują się do przychodu, jako
    "opłata za zużycie" stanowiąca część czynszu), ale już opłata
    za śmieci jak najbardziej powinna być traktowana tak jak media,
    bo niby dlaczego miałoby być inaczej?
    A wg tego co widziałem "w praktyce", całoś jest wskazywana jako
    pojedyncza pozycja do zapłacenia i jedynym kwitkiem z którego wynikają
    poszczególne pozycje jest informacja lub aneks do umowy.

    > Może ktoś inny się jeszcze
    > wypowie. Najlepiej w oparciu o oficjalne interpretacje skarbówki lub
    > wyroki sądowe.

    Pierwsze masz wyżej, drugiego nie mam :)

    > Jedyne czego trzeba pilnować, to wyszczególnienie tych opłat za media na
    > jakimś "papierze".

    Też zgoda.
    I IMO po przyjęcie przedstawionego wyżej (mojeg) p. widzenia papierki
    zawierające składniki wszelkich opłat stają się bardzo ważne.

    > media), szczegółowy rachunek który wystawiasz najemcy, lub nawet
    > potwierdzenie wpłaty z rozbiciem na poszczególne pozycje.

    O to to - nie zawadzi.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-05-14 09:07:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 May 2011, Rex wrote:

    [...jureq...]

    > To wcale nie jest takie pewne.

    No wiesz, zakau nie ma.
    Znaczy wolno zapłacić podatek od opłat za media, kary za to nie ma.
    Ale *formalnie* urząd stwierdziwszy taką nieprawidłowość podczas
    kontroli powinien (w "państwie prawa") wydać decyzję o zwrocie
    nadpłaty :|

    > Obiło mi się o uszy, że media są też przychodem.

    Przepisy się obiły? ;) (możesz ew. obić tego, kto uszy obijał)
    A po polsku - argument "słyszałem" jest bardzo słaby, bo podstawą
    jest wiedzieć: 1. *kiedy* 2. *od kogo* 3. na jakiej podstawie
    :)
    Żeby nie było - prawdą jest, iż mechanizm "niepłacenia" wcale
    *nie* jest oczywisty. Ale tylko dlatego, że zapomina się czasami
    o podstawie płacenia podatku - a podstawą nie jest najcześciej
    ustawa o podatku. Przepisy o podatku najczęściej są na *końcu*
    łańcuszka określania "podstawy" (i AFAIR są na to wyroki SN i NSA).

    Podstawą jest ustawa *klasyfikująca* zdarzenia (ustawa o podatku
    dopiero każe płacić podatek o "zdarzeń zaliczanych do", a to
    ustawa "cywilnoprawna", taka jak Kodeks Cywilny, Prawo Autorskie,
    Prawo Bankowe itede określają ową "klasyfikację").

    > Ostatecznie wszystkie koszty z związane z eksploatacją lokalu ponosi najemca.

    Ale Kodeks Cywilny bardzo jasno określa, które wydatki *powinien ponosić
    najemca* (a więc jeśli ponosi je właściciel, to jest tylko "pośrednikiem"),
    a które *nie* należą do jego obowiązków, bo są obowiązkiem wynajmującego,
    więc należy je zaliczyć do "opłat na rzecz wynajmującego".
    Nawet jakby to najemca je fizycznie wpłacał do kasy.
    Wtedy to najemca jest "pośednikiem" i wpłacone pieniadze są przychodem
    wynajmującego.

    Zwracam uwagę, że jakby w rachubę wchodził np. VAT, to byłoby inaczej
    o tyle, że tam podstawą jest "wydanie" lub "świadczenie", a nie sprzedaż
    lub usługa w rozumieniu umowy cywilnoprawnej (plus przepis o wyjątku
    dla przypadku kiedy pośrednik dokonuje operacji "na rzecz").

    > W przeciwnym wypadku wynajem lokalu byłby nierentowny.

    Ale rentowność owego wynajmu jest właśnie opodatkowana ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-05-16 11:52:10
    Od: Rex <w...@z...pl>

> [...]
    > wynajmującego".
    > Nawet jakby to najemca je fizycznie wpłacał do kasy.
    > Wtedy to najemca jest "pośednikiem" i wpłacone

    To jak wygląda sprawa z opłatą eksploatacyjną (ja
    nazywam ją funduszem remontowo-eksploatacyjnym) w
    moim przypadku; czy powinienem ją wliczać do
    podstawy opodatkowania, czy też nie?

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 7. Data: 2011-05-16 12:14:52
    Od: Rex <w...@z...pl>

> [...]
    > pojedyncza pozycja do zapłacenia i jedynym
    > kwitkiem z którego wynikają
    > poszczególne pozycje jest informacja lub aneks do

    Ja opłatę za śmieci podciągam pod media.

    Czyli z tego co piszesz wynika, że opłata
    eksploatacyjna również podlega opodatkowaniu.

    I jeszcze mam takie pytanie. W jaki sposób, w
    razie kontroli skarbowej skarbówka sprawdza
    przychody? Czy na podstawie tego co jest w umowie,
    czy też na podstawie wpływów na rachunek?

    Załóżmy, że w umowie nie będzie mowy o opłacie
    eksploatacyjnej, będzie tylko zapis, że najemca
    płaci mi taka a taką kwotę czynszu + koszty
    zużywanych przez siebie mediów. A ustalę z najemcą
    "na gębę" ;) że oprócz czynszu i mediów będzie na
    rachunek przelewał op. eksploatacyjną.
    Czy w ten sposób da się skutecznie obejść płacenia
    podatku od tej opłaty?

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 8. Data: 2011-05-19 22:16:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 May 2011, Rex wrote:

    > Czyli z tego co piszesz wynika, że opłata eksploatacyjna również podlega
    > opodatkowaniu.

    Mi tak nie wychodzi.
    Natomiast jej SKŁADNIKI, takie jak przykładowo fundusz remontowy, jak
    najbardziej powinny wchodzić. IMO.

    > I jeszcze mam takie pytanie. W jaki sposób, w razie kontroli skarbowej
    > skarbówka sprawdza przychody? Czy na podstawie tego co jest w umowie, czy też
    > na podstawie wpływów na rachunek?

    Na podstawie art.180 Ordynacji.

    pzdr, Gotfryd