  • 1. Data: 2009-07-16 08:50:09
    Temat: Opodatkowania "contractora" na wyjeździe poza UE
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Mam propozycję współpracy zdalnej z firmą z poza UE, łapie się
    to pod usługi z art. 27 ust. 3/4 ustawy o VAT.
    Przy czym oni chcą żebym kilka razy do nich przyleciał powiedzmy
    na tydzień czy dwa, na ich koszt, zapewnią zakwaterowanie, wyżywienie,
    sprzęt do pracy.

    I mam zgryz jak się do tego zabrać podatkowo - w umowie o unikaniu
    podwójnego opodatkowania nie ma nic o zakładzie w formie wyjazdu
    samozarudnionego na dwa tygodnie, do tego jak rozumiem za okres
    wyjazdu VAT polski przestaje mnie dotyczyć, za to dotyczy ewentualny
    VAT czy inny pies w tamtym kraju.

    Nie wiem czy gra jest warta świeczki i czy jest sens iść
    do doradcy podatkowego i płacić za opinię prawną, może ma ktoś
    doświadczenia z taką współpracą, na przykładzie jakiegokolwiek
    kraju z poza UE. Chodzi mi o to czego szukać w umowie o unikaniu
    podwójnego opodatkowania (one wszystkie są podobne, bo są na bazie
    umów modelowych OECD) i jak ugryźć VAT.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2009-07-16 09:30:55
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:
> [...]
    > kraju z poza UE. Chodzi mi o to czego szukać w umowie o unikaniu
    > podwójnego opodatkowania (one wszystkie są podobne, bo są na bazie

    Ale w kontekście czego konkretnie pytasz?

    Nieodpłatnych świadczeń (skoro pokrywają koszty pobytu)? Czy jeszcze
    czegoś innego?

    Oczywiście można być bardziej świętym od papieża, ale co Ci przeszkadza
    w podejściu polegającym na pokryciu kosztów wyjazdu z własnej kieszeni
    (ze wszystkim szykanami typu faktura na bilet lotniczy, invoice za
    hotel, invoice za wynajem samochodu, etc).

    A następnie dopisaniu stosownej kwoty do faktury dla klienta.

    Piotrek

  • 3. Data: 2009-07-16 11:42:32
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-07-2009 o 11:30:55 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > Ale w kontekście czego konkretnie pytasz?
    >
    > Nieodpłatnych świadczeń (skoro pokrywają koszty pobytu)? Czy jeszcze
    > czegoś innego?

    W kontekście tego że nie czuję bluesa odnośnie tego co gdzie jest opodatkowane
    - skoro przez częśc czasu fizycznie będę "tam".

    O nieodpłatnych świadczeniach akurat nie myślałem, ale jak już
    je podsunąłeś mi pod nos to faktycznie trzeba tak zrobić jak piszesz niżej.

> [...]
    > hotel, invoice za wynajem samochodu, etc).
    >
    > A następnie dopisaniu stosownej kwoty do faktury dla klienta.

    No właśnie - a mogę wystawić Polską fakturę VAT na usługi które fizycznie
    wykonywałem za granicą? Czy raczej powinienem tam się zorientować czy mają
    jakieś zwolnienie podmiotowe albo nie mają i muszę się zarejestrować też u nich?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-07-16 11:50:54
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-16, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Przy czym oni chcą żebym kilka razy do nich przyleciał powiedzmy
    > na tydzień czy dwa, na ich koszt, zapewnią zakwaterowanie, wyżywienie,

    Ale jakie podwójne opodatkowanie?
    Nie możesz zrobić tygodniowej delegacji?

> [...]
    > samozarudnionego na dwa tygodnie, do tego jak rozumiem za okres
    > wyjazdu VAT polski przestaje mnie dotyczyć, za to dotyczy ewentualny

    Hm. Chcesz na tydzień się przerejestrować, czy ki diabeł? ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2009-07-16 12:19:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:

    > No właśnie - a mogę wystawić Polską fakturę VAT na usługi które fizycznie
    > wykonywałem za granicą?

    No a jaką chciałbyś wystawić fakturę, skoro DG masz w PL, jesteś czynnym
    VAT-owcem i usługę zrobiłeś w ramach DG.

    > Czy raczej powinienem tam się zorientować czy mają
    > jakieś zwolnienie podmiotowe albo nie mają i muszę się zarejestrować też u nich?

    Oj! IMHO, jedziesz po bandzie ;-)

    Piotrek

  • 6. Data: 2009-07-16 12:25:59
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-07-2009 o 13:50:54 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > On 2009-07-16, Tomek <t...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale jakie podwójne opodatkowanie?
    > Nie możesz zrobić tygodniowej delegacji?

    Nie wiem, jestem zielony w temacie :)

    > Hm. Chcesz na tydzień się przerejestrować, czy ki diabeł? ;)

    Nie chcę, pytam się jak takie rzeczy się załatwia.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-07-16 12:27:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-07-2009 o 14:19:08 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > No a jaką chciałbyś wystawić fakturę, skoro DG masz w PL, jesteś czynnym
    > VAT-owcem i usługę zrobiłeś w ramach DG.

    > Oj! IMHO, jedziesz po bandzie ;-)

    Dawaj, gdzie ta banda, chcę zrozumieć o co biega.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-07-16 12:40:20
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:

    > Dawaj, gdzie ta banda, chcę zrozumieć o co biega.

    Miałem na myśli pomysł rejestracji za granicą firmy, w celu wykonania
    tam na miejscu prac.

    Przecież traktujesz to jako najnormalniejszy w świecie wyjazd służbowy.

    Piotrek

  • 9. Data: 2009-07-16 12:55:56
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 16-07-2009 o 14:40:20 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> napisał(a):

    > Miałem na myśli pomysł rejestracji za granicą firmy, w celu wykonania
    > tam na miejscu prac.
    >
    > Przecież traktujesz to jako najnormalniejszy w świecie wyjazd służbowy.

    Zgadza się. I gdyby skończyło się na rozmowach i bankiecie to bym nic nie pisał.
    Chodzi mi o to że fizycznie będę coś tam wykonywał (usługi). Fakt że przez tydzień
    albo dwa, a nie przez pół roku czy rok, ale jednak. I nie wiem jakie to niesie
    (czy też może nieść) ze sobą implikacje podatkowe.

    Przykład: przyjeżdza do Polski np. Ukrainiec. Wyświadcza usługę, a więc jest to DG
    w rozumieniu VAT, zważywszy na to że działa on jako firma i ma zamiar to powtarzać.
    Chorni go zwolnienie podmiotowe, chyba że coś będzie doradzał, wtedy nie chroni.
    Oczywiście jak się nie rozliczy w Polsce, to szansa że coś mu się z tego tytułu
    stanie
    wynosi pewnie w okolicy 0%, ale ja chcę się dowiedzieć na jakie "przygodny" jest
    ta szansa 0%.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2009-07-16 14:09:50
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Tomek wrote:
> [...]
    stanie
    > wynosi pewnie w okolicy 0%, ale ja chcę się dowiedzieć na jakie "przygodny" jest

    Być może nie dostrzegam, gdzie potencjalnie widzisz haczyk.

    Ale przecież - jeśli dalej chcesz drążyć temat - to raczej musisz
    sprawdzić, czy nie naruszasz jakiegoś tamtejszego prawa.

    Piotrek